Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 8.00 – 16.00

Rendelkezésedre állok

Egyszerűen megfogalmazva a keresőoptimalizálás az online marketing egyik vállfaja. Ezernyi digitális eszközzel, rendszerrel lehet a neten szörfözőket elérni, megszólítani. Ezek közül egy a keresőoptimalizálás, a SEO.

 

Tartalomjegyzék a könnyebb megtalálhatóság miatt: 

 

Mit is jelent a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás a Search Engine Optimization (rövidítve SEO) magyar megfelelője, tükörfordításban keresőmotor optimalizáció. A olyan keresőmotorokról beszélünk, mint a Google, a Bing, a Yahoo, Yandex. Ezeknek a keresők nagyon jól tudják olvasni, értelmezni a weboldalakon lévő forráshódokat. De ha segítünk még jobban értelmezni a weboldalunk tartalmát, “táblákkal” jelöljük meg a fontos információkat, akkor még könnyebben tudják értelmezni, robotnyelvre fordítani azt. Így jobban el tudják dönteni, kiknek kell megmutatni a mi weboldunk tartalmát, kiknek lehet releváns az információnk. Ekkor mondhatjuk azt, hogy keresőoptimalizáltuk az honlapunkat.

 

A keresőmarketing nem egyenlő a keresőoptimalizálással

Sokan tévedes összekeverik a keresőmarketinget és a keresőoptimalizálást. A keresőmarketing (Search Engine Marketing, SEM) magában foglalja a fizetett hirdetéseket (Pay Per Click, PPC) is a keresőoptimalizálás (SEO) mellett. A PPC-t a legtöbben az Ads (gyerekkori nevén Adwords) hirdetésekkel kötik össze, mivel Magyarországon az esetek 90-95-ban a Google rendszerét használjuk.

 

Mik a különbségek a SEO és a PPC között?

SEO:

  • lassan fejti ki hatását
  • hosszan hat
  • nem fizetünk a kattintásokért, hanem a beletett munkáért, időért

 

PPC:

  • azonnali hatás (jóváhagyás után)
  • csak addig tart, amíg fizetünk
  • a kattintásokért fizetünk (persze itt is el kell készíteni a hirdetéseket, és el kel végezni a beállításokat)

 

A keresőoptimalizálás alapjai

Sajnos a keresőoptimalizálásnak nincsenek írott szabályai, nem lehet azt mondani, hogy “ha ezt és ezt csinálod, akkor biztosan előrébb kerülsz”. Ekkor szoktam az alábbi kedvenc mondatomat használni.

A SEO egy szabályok nélküli társasjáték!

Csakis múltbeli tapasztalatok útján tudható, mely beállítások működnek, melyek nem. Ezeket a tapasztalatokat folyamatosan gyűjteni kell, mivel a Google naponta-hetente biztosan módosít a keresőalgoritmusain. Évente 2-3 komolyabb algoritmusfrissítést, amelyek esetében jelentős mozgások szoktak történni a helyezésekben. Ilyenkor a szakértők az ügyfeleik változásai alapján próbálják kitalálni mi is változhatott.

 

Nézzük, milyen területekre kell figyelni a keresőoptimalizálás közben. 3 ilyen fő részterület van a SEO-ban:

  • Technikai SEO – Technikailag mennyire jól van felépítve a weboldal, mennyire könnyen térképezhető fel?
  • Tartalmi SEO, On-Page SEO – Bizonyos tartalmakra mennyire jól van megírva a cikk, bejegyzés?
  • Linképítés, Off-Page SEO – Mennyire hiteles a weboldal, hányan hivatkoznak rá?

 

A keresőoptimalizálás 3 fő részterülete

 

Technikai SEO

A keresőoptimalizálást sem lehet a legösszetettebb feladattal kezdeni, hanem sorban haladva kell eljutni. Itt is megvannak azok a lépések, amelyet követni érdemes. Ugye Te sem a kéményt húzod fel először a házad felépítésekor? 😉

Akármilyen jó minőségű tartalom van az oldalon, és akármennyien hivatkoztak ránk, ha nem lehet feltérképezni az oldalunkat, akkor csak egy helyben toporgunk.

 

Google indexelés ellenőrzése

Első lépésként ellenőriznünk kell, hogy a saját honlapunkat a Google feltérképezte-e már és ha igen, akkor az indexelés is megtörtént-e.

Minden nagyobb keresőnek, így a Googlenek is vannak keresőrobotjai (a Googgle a Googlebot), melyek linkeken haladva járják be a világ összes weboldalát. Ahol minőségi, egyedi, gyakran frissülő tartalmat találnak a robotok, azokat elmentik a saját katalógusaikba (indexálás) és ha egy látogató a keresőoldalakon rákeres egy adott kulcsszóra, akkor ezekből a katalógusokból kiválasztják azokat a weboldalakat, amelyeket relevánsnak talál az adott kereséskor.

Azt, hogy a Google beindexelte-e az adott weboldalunkat a “site:valami.hu” kapcsoló beírásával tudjuk kipróbálni.

google indexelés ellenőrzése - JövőMarketing
Ha nem találjuk a keresett aloldalt, akkor az alábbi problémák állhatnak fel a keresett aloldallal kapcsolatban:

 

  • A webhely nem rendelkezik megfelelő mennyiségű, az internet más weboldalairól rá mutató hivatkozással, linkkel
  • Még túlságosan új a weboldal, és a Google még nem térképezett fel azt
  • A honlap szerkezete, kialakítása jelentősen megnehezíti a Google számára a tartalmak feltérképezését (pl. JavaScript, Flash tartalmak)
  • A Google hibát észlelt a webhely feltérképezésekor
  • A weboldal robots.txt fájlja megtiltja a Google számára a honlap feltérképezését

 

Nem csak az a probléma, ha nem találunk minden fontos aloldalt ezen kereséskor, hanem akkor is megoldandó problémába ütköztünk, ha olyan aloldalakat is indexel a Google, amik gyenge minőségűek, vagy mi el kívánjuk rejteni a keresők elől.

A túl sok gyenge tartalom azért vár megoldásra, mivel a Google a honlapunk minősítésekor nem csak az adott aloldalt veszi számításba, hanem az összes, általa indexelt tartalmat.

 

Ha pl. 50 aloldalunkat indexeli a Google és ebből mi 10-t túl gyenge minőségűnek, semmi hasznos információ nyújtót találunk, akkor ez a 10 nagyon leronthatja az egész honlap eredményeit.

 

 

Technikai beállítások ellenőrzése

Létezik a Google-nek egy rendszere, mely kielemzi a honlapunkat. Kielemzi és meg is mutatja a technikai hibákat:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Milyen visszajelzéseket kapunk itt?

  • Milyen gyorsan tölt be a honlapunk
  • Milyen a felhasználói élmény
  • Hogyan tudunk ezeken tivább gyorsítani
  • Mobil és asztali nézetre is kapunk visszajelzéseket

 

Létezik a Google-nek egy másik nagyon fontos ellenőrző honlapja is. Ez azt ellenőrzi, mennyire mobilmarát a honlapunk.

https://search.google.com/test/mobile-friendly

 

2018. nyarától a mobilfeltérképező robotok visszajelzései alapján dől el az oldalunk helyezése. Tehát, ha a mobilrobotok nem tudják feltérképezni az oldalunkat, akkor nagyon hátraesünk. Ez akkor következhet be, ha nem vagyunk mobilbarátak. Tehát legyünk azok.

 

Tartalmi SEO, On-Page SEO

Az on-page SEO a saját weboldalunk tartalmát, annak beállításait jelenti. Tehát akkor beszélhetünk minőségi on-page (vagy on-site) SEO-ról, ha rendben van a tartalmunk és jól vannak ezek beállítva.

Ezen beállításokra mindenképpen oda kell figyelnünk:

  1. Elsődleges kulcsszó kiválasztása
  2. A oldal címe (title)
  3. A honlap URL-e
  4. Heading tagek (h1, h2, …)
  5. Meta leírás (meta description)
  6. Képek optimalizálása (alt text, fájlnév)
  7. A szöveg tartalmi része (bekezdések, kulcsszavak használata)

 

Nézzük meg ezeket kicsit közelebbről.

 

Elsődleges kulcsszó (primary keyword)

Az ma már egyáltalán nem titok, hogy 1 oldalt nem 1 kulcsszóra írunk meg. Viszont ki kell választani azt az 1 legfontosabb kulcsszót, amelyre a fenti beállításokat elsődlegesen beállítjuk.

Ki kell választani azt a kulcsszót, amely legjobban leírja az adott témát, amiről írni szeretnénk.

Nézzünk egy példát. Bútoráruházunk van és a fürdőszobai mosdónk alatti szekrényt szeretnénk optimalizálni. Ezt az alábbi szavakkal lehet leírni:

  • alsószekrény
  • alsószekrény mosdóval
  • fürdőszoba alsószekrény mosdóval
  • fürdőszobai alsószekrény
  • mosdó alsószekrény
  • mosdószekrény

 

Mind a 6 szó ugyanazt a tárgyat jelöli, írjuk csak be egyesével a Google keresőbe, szinte ugyanazok a képek fognak előjönni.

 

Elsődleges kulcsszó (primary keyword)

Viszont ha megnézzük ezt a táblázatot, akkor látjuk, hogy egyáltalán nem mindegy melyik szót választjuk ki fő kulcsszónak. Figyeljünk erre, egyáltalán nem biztos, hogy a megfelelő szavakat használjuk egyes tárgyakra. Ezért is kötelező a Google Search Console használata. Nem tudunk minden potenciális érdeklődő fejével gondolkodni. Viszont a Google látja mindenki keresését, amiket a Search Console-n keresztül meg is mutat Nekünk. Már csak használni kell ezt a lehetőséget…

 

Az oldal címe (title)

A title taggel 2 helyen találkozunk leginkább. Egyszer a keresési találatok között, egyszer pedig az oldal megtekintésekor.

Oldal címe 1. (title 1) Oldal címe 2. (title 2)

SEO szempontból ez az egyik legfontosabb rangsorolási faktor (a több, mint 200 közül), ha nem a legfontosabb. Ezért itt mindenképpen használjuk a fő kulcsszavunkat ragozatlan alakban.

 

URL

Az URL-ben is célszerű szerepeltetni a kulcsszót. Lehetőleg minnél rövidebb, velősebb legyen az URL ne engedjük bőlére. Ha túl sok kategóriánk lesz, akkor túl hosszú lehet az URL is, ami már negatívan érti az optimalizáltásunkat.

 

URL

Heading tagok, címsorok

A címsorokat fontossági sorrendben használjuk. A legfontosabb szintű bekezdéseket, szövegeket h1 segítségével emeljük ki, míg az albekezdéseket h2, h3 … h6 tagokkal. A legtöbb tartalomkezelő rendszer (mint pl. a WordPress, Yoomla, Drupal) az oldal címét emeli ki a legmagasabb szintű címsorral, azaz a h1-vel.

Heading tagok (Cimsorok) h1 Heading tagok (Címsorok) h2, h3

 

A legtöbb SEOs kivitelező, tanácsadó (köztük én is) 1 db h1 heading tagot javasol elhelyezni az aloldalakon, de több weboldal esetén is nagyon jó helyezéseket lehetett elérni több h1 kiemeléssel is. Tehát nem kizáró tényező a több h1 címsor.

 

Révai Csaba vagyok, SEO mentor. 2017 óta foglalkozok keresőoptimalizálással, SEOval, azóta több száz honlap keresőoptimalizálásával bíztak meg. Mentoráláson kívül havidíjas keresőoptimalizálással (kivitelezés, tanácsadás) segítem ügyfeleimet.