Egyszerűen megfogalmazva a keresőoptimalizálás az online marketing egyik vállfaja. Ezernyi digitális eszközzel, rendszerrel lehet a neten szörfözőket elérni, megszólítani. Ezek közül egy a keresőoptimalizálás, a SEO. 2024-ben még inkább szükség lesz erre a területre, mint a korábbi években, mivel egyre többet és többet keresünk a Google keresőjében.
Mit is jelent a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás a Search Engine Optimization (rövidítve SEO) magyar megfelelője, tükörfordításban keresőmotor optimalizáció. A olyan keresőmotorokról beszélünk, mint a Google, a Bing, a Yahoo, Yandex. Ezeknek a keresők nagyon jól tudják olvasni, értelmezni a weboldalakon lévő forráshódokat. De ha segítünk még jobban értelmezni a weboldalunk tartalmát, „táblákkal” jelöljük meg a fontos információkat, akkor még könnyebben tudják értelmezni, robotnyelvre fordítani azt. Így jobban el tudják dönteni, kiknek kell megmutatni a mi weboldunk tartalmát, kiknek lehet releváns az információnk. Ekkor mondhatjuk azt, hogy keresőoptimalizáltuk az honlapunkat.
A keresőmarketing nem egyenlő a keresőoptimalizálással
Sokan tévedes összekeverik a keresőmarketinget és a keresőoptimalizálást. A keresőmarketing (Search Engine Marketing, SEM) magában foglalja a fizetett hirdetéseket (Pay Per Click, PPC) is a keresőoptimalizálás (SEO) mellett. A PPC-t a legtöbben az Ads (gyerekkori nevén Adwords) hirdetésekkel kötik össze, mivel Magyarországon az esetek 90-95-ban a Google rendszerét használjuk.
Mik a különbségek a SEO és a PPC között?
SEO:
- lassan fejti ki hatását
- hosszan hat
- nem fizetünk a kattintásokért, hanem a beletett munkáért, időért
PPC:
- azonnali hatás (jóváhagyás után)
- csak addig tart, amíg fizetünk
- a kattintásokért fizetünk (persze itt is el kell készíteni a hirdetéseket, és el kel végezni a beállításokat)
A keresőoptimalizálás alapjai
Sajnos a keresőoptimalizálásnak nincsenek írott szabályai, nem lehet azt mondani, hogy „ha ezt és ezt csinálod, akkor biztosan előrébb kerülsz”. Ekkor szoktam az alábbi kedvenc mondatomat használni.
A SEO egy szabályok nélküli társasjáték!
Csakis múltbeli tapasztalatok útján tudható, mely beállítások működnek, melyek nem. Ezeket a tapasztalatokat folyamatosan gyűjteni kell, mivel a Google naponta-hetente biztosan módosít a keresőalgoritmusain. Évente 2-3 komolyabb algoritmusfrissítést, amelyek esetében jelentős mozgások szoktak történni a helyezésekben. Ilyenkor a szakértők az ügyfeleik változásai alapján próbálják kitalálni mi is változhatott.
Nézzük, milyen területekre kell figyelni a keresőoptimalizálás közben. 3 ilyen fő részterület van a SEO-ban:
- Technikai SEO – Technikailag mennyire jól van felépítve a weboldal, mennyire könnyen térképezhető fel?
- Tartalmi SEO, On-Page SEO – Bizonyos tartalmakra mennyire jól van megírva a cikk, bejegyzés?
- Linképítés, Off-Page SEO – Mennyire hiteles a weboldal, hányan hivatkoznak rá?
A keresőoptimalizálás 3 fő részterülete
Technikai SEO
A keresőoptimalizálást sem lehet a legösszetettebb feladattal kezdeni, hanem sorban haladva kell eljutni. Itt is megvannak azok a lépések, amelyet követni érdemes. Ugye Te sem a kéményt húzod fel először a házad felépítésekor? 😉
Akármilyen jó minőségű tartalom van az oldalon, és akármennyien hivatkoztak ránk, ha nem lehet feltérképezni az oldalunkat, akkor csak egy helyben toporgunk.
Google indexelés ellenőrzése
Első lépésként ellenőriznünk kell, hogy a saját honlapunkat a Google feltérképezte-e már és ha igen, akkor az indexelés is megtörtént-e.
Minden nagyobb keresőnek, így a Googlenek is vannak keresőrobotjai (a Googgle a Googlebot), melyek linkeken haladva járják be a világ összes weboldalát. Ahol minőségi, egyedi, gyakran frissülő tartalmat találnak a robotok, azokat elmentik a saját katalógusaikba (indexálás) és ha egy látogató a keresőoldalakon rákeres egy adott kulcsszóra, akkor ezekből a katalógusokból kiválasztják azokat a weboldalakat, amelyeket relevánsnak talál az adott kereséskor.
Azt, hogy a Google beindexelte-e az adott weboldalunkat a „site:valami.hu” kapcsoló beírásával tudjuk kipróbálni.
Ha nem találjuk a keresett aloldalt, akkor az alábbi problémák állhatnak fel a keresett aloldallal kapcsolatban:
- A webhely nem rendelkezik megfelelő mennyiségű, az internet más weboldalairól rá mutató hivatkozással, linkkel
- Még túlságosan új a weboldal, és a Google még nem térképezett fel azt
- A honlap szerkezete, kialakítása jelentősen megnehezíti a Google számára a tartalmak feltérképezését (pl. JavaScript, Flash tartalmak)
- A Google hibát észlelt a webhely feltérképezésekor
- A weboldal robots.txt fájlja megtiltja a Google számára a honlap feltérképezését
Nem csak az a probléma, ha nem találunk minden fontos aloldalt ezen kereséskor, hanem akkor is megoldandó problémába ütköztünk, ha olyan aloldalakat is indexel a Google, amik gyenge minőségűek, vagy mi el kívánjuk rejteni a keresők elől.
A túl sok gyenge tartalom azért vár megoldásra, mivel a Google a honlapunk minősítésekor nem csak az adott aloldalt veszi számításba, hanem az összes, általa indexelt tartalmat.
Technikai beállítások ellenőrzése
Létezik a Google-nek egy rendszere, mely kielemzi a honlapunkat. Kielemzi és meg is mutatja a technikai hibákat:
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Milyen visszajelzéseket kapunk itt?
- Milyen gyorsan tölt be a honlapunk
- Milyen a felhasználói élmény
- Hogyan tudunk ezeken tivább gyorsítani
- Mobil és asztali nézetre is kapunk visszajelzéseket
Létezik a Google-nek egy másik nagyon fontos ellenőrző honlapja is. Ez azt ellenőrzi, mennyire mobilmarát a honlapunk.
https://search.google.com/test/mobile-friendly
2018. nyarától a mobilfeltérképező robotok visszajelzései alapján dől el az oldalunk helyezése. Tehát, ha a mobilrobotok nem tudják feltérképezni az oldalunkat, akkor nagyon hátraesünk. Ez akkor következhet be, ha nem vagyunk mobilbarátak. Tehát legyünk azok.
Tartalmi SEO, On-Page SEO
Az on-page SEO a saját weboldalunk tartalmát, annak beállításait jelenti. Tehát akkor beszélhetünk minőségi on-page (vagy on-site) SEO-ról, ha rendben van a tartalmunk és jól vannak ezek beállítva.
Ezen beállításokra mindenképpen oda kell figyelnünk:
- Elsődleges kulcsszó kiválasztása
- A oldal címe (title)
- A honlap URL-e
- Heading tagek (h1, h2, …)
- Meta leírás (meta description)
- Képek optimalizálása (alt text, fájlnév)
- A szöveg tartalmi része (bekezdések, kulcsszavak használata)
Nézzük meg ezeket kicsit közelebbről.
Elsődleges kulcsszó (primary keyword)
Az ma már egyáltalán nem titok, hogy 1 oldalt nem 1 kulcsszóra írunk meg. Viszont ki kell választani azt az 1 legfontosabb kulcsszót, amelyre a fenti beállításokat elsődlegesen beállítjuk.
Ki kell választani azt a kulcsszót, amely legjobban leírja az adott témát, amiről írni szeretnénk.
Nézzünk egy példát. Bútoráruházunk van és a fürdőszobai mosdónk alatti szekrényt szeretnénk optimalizálni. Ezt az alábbi szavakkal lehet leírni:
- alsószekrény
- alsószekrény mosdóval
- fürdőszoba alsószekrény mosdóval
- fürdőszobai alsószekrény
- mosdó alsószekrény
- mosdószekrény
Mind a 6 szó ugyanazt a tárgyat jelöli, írjuk csak be egyesével a Google keresőbe, szinte ugyanazok a képek fognak előjönni.
Viszont ha megnézzük ezt a táblázatot, akkor látjuk, hogy egyáltalán nem mindegy melyik szót választjuk ki fő kulcsszónak. Figyeljünk erre, egyáltalán nem biztos, hogy a megfelelő szavakat használjuk egyes tárgyakra. Ezért is kötelező a Google Search Console használata. Nem tudunk minden potenciális érdeklődő fejével gondolkodni. Viszont a Google látja mindenki keresését, amiket a Search Console-n keresztül meg is mutat Nekünk. Már csak használni kell ezt a lehetőséget…
Az oldal címe (title)
A title taggel 2 helyen találkozunk leginkább. Egyszer a keresési találatok között, egyszer pedig az oldal megtekintésekor.
SEO szempontból ez az egyik legfontosabb rangsorolási faktor (a több, mint 200 közül), ha nem a legfontosabb. Ezért itt mindenképpen használjuk a fő kulcsszavunkat ragozatlan alakban.
URL
Az URL-ben is célszerű szerepeltetni a kulcsszót. Lehetőleg minnél rövidebb, velősebb legyen az URL ne engedjük bőlére. Ha túl sok kategóriánk lesz, akkor túl hosszú lehet az URL is, ami már negatívan érti az optimalizáltásunkat.
Heading tagok, címsorok
A címsorokat fontossági sorrendben használjuk. A legfontosabb szintű bekezdéseket, szövegeket h1 segítségével emeljük ki, míg az albekezdéseket h2, h3 … h6 tagokkal. A legtöbb tartalomkezelő rendszer (mint pl. a WordPress, Yoomla, Drupal) az oldal címét emeli ki a legmagasabb szintű címsorral, azaz a h1-vel.
A legtöbb SEOs kivitelező, tanácsadó (köztük én is) 1 db h1 heading tagot javasol elhelyezni az aloldalakon, de több weboldal esetén is nagyon jó helyezéseket lehetett elérni több h1 kiemeléssel is. Tehát nem kizáró tényező a több h1 címsor.
Sok vállalkozó dönt úgy, hogy saját maga építi fel a weblapját, a SEO szabályai szerint. A tökéletes keresőoptimalizálás házilag is megvalósítható. Nézzük!
A keresőoptimalizálás házilag: hogyan kezdjünk hozzá?
A keresőoptimalizálás célja organikus, azaz nem fizetett tartalmak formájában elérni azt, hogy a weboldalunk nézettsége nőjön. Ahhoz, hogy keresőoptimalizálással a lehető legjobb célt érjük el, el kell sajátítanunk annak alapjait, fogásait. A tanulási folyamat elején a következő három szempont mentén kell elkezdenünk olvasni, tanulni. Az interneten sok blog és videó segít abban, hogy a keresőoptimalizálás házilag is sikerülhessen. Ehhez azonban hosszú út vezet.
A keresőoptimalizálás alapjainak elsajátításához három dologról kell komolyan tanulnunk.
A honlapok felépítéséről, mert nagyon fontos, hogy a Google könnyen fel tudja térképezni a honlap struktúráját, hiszen így tudja az aloldalainkat is megjeleníteni a találati oldalon, illetve az osztályozásnál is fontos számára, hogy mennyire átgondolt az oldal struktúrája. Másrészt tudatos stratégia részeként nekünk is érdekünk, hogy a felhasználó számára is áttekinthető legyen az oldaltérkép, valamint az egyes aloldalakhoz akkor és úgy jusson el, ahogy és amikor mi szeretnénk.
A másik nagyon fontos dolog a kulcsszavak használata, a kulcsszókutatás. Tudatos kulcsszóhasználat és alapos, informáló szövegek kellenek ahhoz, hogy a Google jól rangsorolja az oldalunkat.
A harmadik szempont pedig a linképítés. A Google algoritmusa azt is figyeli, hogy az általa hitelesnek besorolt oldalakról hova mutatnak linkek. Az így létrejövő hálózatnak komoly szerepe van, és ha mindezt átlátjuk, akkor a mi kezünkben van az irányítás.
A keresőoptimalizálásban szoftverek is segíthetnek bennünket, ilyenek például a Magestic, Ahrefs, SEO Powersuite, SEOzseni és társai. Nagyon sok technikai feladatot tudnak ezen programok megoldani, így tehermentesíteni bennünket.
Amit a keresőoptimalizálás tanulásáról tudni kell
A fent említett három témakörben kell elmélyülnünk tehát ahhoz, hogy elsajátítsuk a keresőoptimalizálás technikáját, fortélyait. Látszólag sokszor úgy tűnik, hogy elég a megfelelő kulcsszavak elhelyezése a szövegekben. Vannak helyzetek, amikor ez így is van. Például ha olyan témáról írunk, amelyben nincsen erős konkurenciánk, jól felépített weboldallal, jól kulcsszavazott (SEO szövegírás), olvasmányos és áttekinthető szöveggel, illetve a Google rangsorolásának a többi követelményével. Ilyenkor könnyű a dolgunk. Azonban egyrészt ez a helyzet sem örök, hiszen bármikor akadhat olyan üzleti vetélytárs, aki szintén az organikus keresésekben, a keresőoptimalizálásban találja meg a megoldást oldala és üzlete népszerűsítésére. Másrészt pedig a könnyen jött siker, átmeneti szerencse megtéveszthet minket a tudásunk értékelésében.
Ugyanis a keresőoptimalizálás házilag is megvalósítható, azonban az út hosszabb és nehezebb, mint amilyennek elsőre tűnhet. Szerencsére rengeteg blog található az interneten, amely segít a SEO tanulásban, oktatóvideók, ingyenes tananyagok érhetőek el. Azonban aki elkezdi ezt az utat, egy idő után szembesül azzal, hogy sok időt és energiát, ezáltal pedig pénzt kell belefektetnie ebbe a tevékenységbe, hogy megfelelő tudást, ezáltal sikeresen optimalizált oldalakat kapjon. Több kisebb, és több nagyobb hibába esünk bele a tanulás alatt, amely lelassítja az előrehaladást. Azonban, ha van türelmünk, kitartásunk, és ami a legfontosabb, időnk, akkor megtanulhatjuk a fogásokat.
SEO mentorálás
A SEO mentorálásának az a célja, hogy felgyorsítsa a hosszú és költséges tanulási folyamatot. Sokan kerülnek abba a helyzetbe, hogy sok befektetett idő és hiba után arra a következtetésre jutnak, hogy kár volt belevágniuk a keresőoptimalizálásba házilag. Ugyanis, ha előre tudják, hogy mennyi időt és pénzt emészt fel a folyamat, akkor máshogy döntenek. Azonban nem feltétlenül kell máshogy dönteni. Persze sokszor tényleg érdemes külső, tapasztalt céggel leszerződni. De előfordulhat, hogy csak egy kis mentorálásra van szükségünk.
Mikor válasszunk mentort SEO terveink megvalósításához?
A keresőoptimalizálás házi fortélyainak elsajátításával kapcsolatban tisztában kell lennünk azzal, hogy több évnyi tanulás kell ahhoz, hogy igazán jók legyünk. Sokszor fordul elő, hogy olyan hibába esünk, amelynek a kijavítása miatt több tíz órás “kerülőutat” teszünk. Ezt hívják tapasztalatnak, persze. Azonban minden vállalkozó tudja, hogy az idő pénz. Ezért kell mérlegelnünk, mennyi befektetett munkát ér meg nekünk a keresőoptimalizálás házilag történő kivitelezése?
A SEO mentorálás során ugyanúgy mi tanuljuk meg a keresőoptimalizálás technikai tudnivalóit, hátterét. Azonban egy szakember segít nekünk elkerülni az igazán időigényes hibákat, komoly tippeket kaphatunk tőle, ezáltal nagyobb lépésekben haladunk előre. A vállalkozásunk mérete, a szabadidőnk, más elfoglaltságaink, illetve a tervezett oldallal kapcsolatos elvárásaink, a konkurencia, a várt növekedés, és ehhez hasonló tényezők mentén kell meghoznunk a döntést: Egyedül tanulunk vagy mentorral, esetleg inkább egy külsős céget bízunk meg az organikus online reklámunk összetett kezelésére?
Mikor érdemes másra bízni a keresőoptimalizálást?
Ha úgy döntünk, hogy igazán komoly stratégiára, és nagyon erős keresőoptimalizálási stratégiára van szükségünk, ha nagyon sok találatot szeretnénk elérni, ráadásul az igazán erős konkurenciával szemben, akkor jobb döntés lehet egy külsős SEO cég felkeresése, havidíjas keresőoptimalizálás igénybevételével. Nem csak a rászánt idő mértéke miatt, hanem azért is, mert az igazán jó eredményekhez a legtöbb esetben a keresőoptimalizálást támogató programokra van szükség. Ezek ellenőrzik például az egyes oldalak megbízhatóságát, segítik a nézettségünk analizálását, hogy tanuljunk a hibáinkból, és korrigálhassuk azokat. Felméri a konkurenciát, és más, technikai segítséget nyújtanak például a linképítésben is. Ezek a programok 50-100 dollárba kerülnek havonta, persze léteznek előfizetői csomagok is. Érdemes felmérni, hogy ha csak 1-2 oldalt üzemeltetünk, akkor ár-érték arányban ez a költség, illetve az önképzésre szánt pénz és idő magasabb költséggel jár-e, mint egy SEO ügynökség szolgáltatásának az ára. Hiszen ezek a szoftverek, havidíjas programok a szakemberek rendelkezésére állnak, és a mi vállalkozásunkat is segítik a használatukkal. Azonban, ha mi egyetlen honlap keresőoptimalizálása, vagy blog optimalizálása miatt fizetnénk elő rájuk, akkor egyszerűen túl drágák lennének. (Ha bővebben érdekel a téma, akkor olvasd el a keresőoptimalizálás árak témájában íródott cikket is)