Előbb-utóbb minden honlap vagy webáruház tulajdonos találkozni fog a keresőoptimalizálás, vagy a SEO szavakkal. A weboldalak optimalizálását lehet manuálisan vagy szoftverek, online rendszerek használatával, ezek segítségével is elvégezni. Ezek között vannak fizetősek, és vannak ingyenesek. Ha a SEO szakembereket megkérdezzük, hogy melyik az az 1, amely nélkül nem lehet komoly eredményeket elérni, az a Google Search Console (vagy korábbi nevén Google Webmester Eszközök). Ez az ismertető ez az ingyenes Google rendszer telepítését, használatát, a benne rejlő lehetőségeit kívánja felfedni.
Search Console (Webmester Eszközök) belépés:
A Search Console használatához mindenképpen szükséged van egy Google fiókra (Gmail, Ads / Adwords, Analytics, stb.).
Ha ilyennel még nem rendelkezel, akkor a képre kattintva készíthetsz egyet magadnak vagy beléphetsz a meglévő fiókodba.
A Search Console rendszerbe való belépéshez erre a linkre kell kattintania.
Ha még nincs összekapcsolva honlap az Ön Search Console rendszeréhez, akkor az alábbi képernyő fogad:
A fenti képenyő megjelenése után kell összekapcsolni a rendszert egy honlappal, amely folyamatot a következő bekezdésben mutatok be.
Ha már sikerült összekapcsolnod bármely honlappal (100 honlapot lehet hozzákapcsolni 1 SC rendszerhez), akkor rögtön az egyik honlappal kapcsolatos adatokat mutatja meg a rendszer.
Search Console telepítése:
Amikor a tulajdon típusát kell megadnunk, akkor 2 lehetőség között kell választanunk:
- Domain
- URL-előtag
2019 előtt csak URL előtagként vihettünk fel fel honlapot. Ezzel az volt az egyik legnagyobb gond, hogy egy honlap 4 különböző módon jelenítheti meg a domainünket.
- http://www.domain.hu
- http://domain.hu
- https://www.domain.hu
- https://domain.hu
A Search Console rendszerben a fenti 4 domain 4 különböző honlapot jelent, így ha rosszul van beállítva a honlapunk, akkor nagyon könnyen 4 különböző elérési úttal (URL-lel) rendelkezik, ami SEO szempontból nagyon rossz, mivel ugyanannak a honlapnak a szignáljai 4 részre oszlanak, így jelentősen gyengébb eredményeket érünk el, mintha 1 kitüntett elérési úttal rendelkeznénk és a másik 3 ún. 301-es átirányítással lenne átirányítva a kitüntettre.
Ez a hiba azt is jelenti, hogy ha a 4 közül csak 1-ik variációt kötjük be a rendszerbe, akkor a másik 3 URL alapján érkező látogatókat nem méri az SC (Search Console), így azt észlelhetjük, hogy nagyon kicsi a látogatószámunk.
Tulajdonjog ellenőrzése megadott URL előtagnál:
A tulajdonjogunkat 5(+2) módon ellenőriztethetjük le URL hozzáadásakor:
- HTML fájl (Google által javasolt)
- HTML címke
- Google Analytics
- Google Tag Manager
- Domain név szolgáltató
- (Google Webhelyek)
- (Blogger)
HTML fájl:
Ezt a módszert ajánlja a Google, és egyben ez is a legbiztonságosabb is. Ilyenkor egy HTML fájlt kell letölteni és a tárhelyeden fel kell tölteni ezt a fájlt az adott weboldalad gyökérkönyvtárába. Ezt megteheted saját magad is, de el is küldheted webfejlesztődnek, vagy akár a tárhelyszolgáltatód is segíthet ebben. Bővebb Google Súgó erről.
HTML címke:
Egy megadott HTML kódot kell a weboldalunk forráskódjába másolnunk. WordPress oldal esetén bővítmény (Yoast SEO, SEO/General/Webmaster Too) használatával tudjuk ezt a kódot a megfelelő helyre bemásolni. Bővebb Google Súgó erről.
Google Analytics:
Ha az adott weboldalt már hozzáadtad a Google Analytics rendszeréhez (és tulajdonosi rangod van az adott honlaphoz), akkor ezzel az ellenőrzési módszerrel nagyon egyszerűen ellenőrizheted SC tulajdonjogodat. Bővebb Google Súgó erről.
Google Tag Manager:
Hasonló az előző módszerrel, de itt Google Tag Managerben kell tároló kódrészletet elhelyeznünk. Bővebb Google Súgó erről.
Domainnév szolgáltató:
Ez a módszer szinte teljesen megegyezik a teljes domain ellenőrzéséhez szolgálóéval, így aki ezt szeretné megcsinálni, azt mindenképpen rábeszélnék a teljes domain ellenőrzésére.
Itt a tárhelyedbe kell belépni (pl. cPanel) és ott a DNS konfigurációban (cPanelben Tartományok résznél a Zone Editor alkalmazásban) kell bemásolni egy szövegrészletet. Bővebb Google Súgó erről.
A további 2 ellenőrzési mód csak a Súgóban került feltüntetésre, így azokról bővebben ott lehet olvasni.
Google Webhelyek ellenőrzési mód, Blogger ellenőrzési mód
Tulajdonjog ellenőrzése egész domainnál:
Ha biztosra akarsz menni és mind a 4 URL előtag kapcsán szeretnél látni információkat a Search Console-ban, akkor az egész domainra kell DNS rekord segítségével ellenőrzést végrehajtani. Ez a lehetőség 2019. tavaszától érhető el csak, de a SEO-sok, SEO szakemberek életét jelentősen megkönnyítette.
Itt is a tárhelyeden kell a DNS rekordok közé bemásolni egy szövegrészletet, majd ha kész, akkor le kell futtatnod az ellenőrzést.
Amint az egyik ellenőrzés sikeresen végrehajtásra került, azonnal az alábbi nyitóképernyő fogad a GSC-be történő belépéskor:
Nincs is más hátra, mint megismerkedni a Search Console adta lehetőségekkel. 🙂
Search Console használata:
Ebben a bekezdésben bemutatom Neked a legfontosabb Search Console jelentéseket, így meg fogod érteni, miért is kihagyhatatlan ez az eszköz a keresőoptimalizálás kapcsán.
Áttekintés menü:
Az Áttekintés menüben a nevéhez hűen áttekintést kapunk a honlapunkkal kapcsolatos legfontosabb adatokról, pl. az elmúlt 3 hónapban érkező organikus látogatásokról, az indexelt (Google találati listáiban megtalálható) és a hibás oldalaink számáról, valamint a legfontosabb hibákról, legszükségesebb javításokról ad visszajelzést.
Természetesen az a legjobb, ha az összes általunk indexelendő aloldal érvényes státuszú és nincs hibás.
Teljesítmény menü:
A SEO eszköz egyik, ha nem a leginkább kedvelt és használt részéhez értünk. Ebben a menüben mutatja meg a Google, mikor, melyik aloldalk, milyen kulcsszóra jelenítette meg. Kulcsszókutatás több millió ember fejével. 🙂
Garantálom Neked, hogy olyan kulcsszavakat, kulcsszó javaslatokat is találni fogsz itt, amiről nem hitted volna, hogy releváns lehet. 😉