Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 7.00 – 17.00

Rendelkezésedre állok

Előbb-utóbb minden honlap vagy webáruház tulajdonos találkozni fog a keresőoptimalizálás, vagy a SEO szavakkal. A weboldalak optimalizálását lehet manuálisan vagy szoftverek, online rendszerek használatával, ezek segítségével is elvégezni. Ezek között vannak fizetősek, és vannak ingyenesek. Ha a SEO szakembereket megkérdezzük, hogy melyik az az 1, amely nélkül nem lehet komoly eredményeket elérni, az a Google Search Console (vagy korábbi nevén Google Webmester Eszközök). Ez az ismertető ez az ingyenes Google rendszer telepítését, használatát, a benne rejlő lehetőségeit kívánja felfedni.

 

 

Search Console (Webmester Eszközök) belépés:

 

A Search Console használatához mindenképpen szükséged van egy Google fiókra (Gmail, Ads / Adwords, Analytics, stb.).

Ha ilyennel még nem rendelkezel, akkor a képre kattintva készíthetsz egyet magadnak vagy beléphetsz a meglévő fiókodba.

Google Search Console bejelentkezés

 

A Search Console rendszerbe való belépéshez erre a linkre kell kattintania.

Ha még nincs összekapcsolva honlap az Ön Search Console rendszeréhez, akkor az alábbi képernyő fogad:

Google Search Console tulajdon hozzáadása

A fenti képenyő megjelenése után kell összekapcsolni a rendszert egy honlappal, amely folyamatot a következő bekezdésben mutatok be.

 

Ha már sikerült összekapcsolnod bármely honlappal (100 honlapot lehet hozzákapcsolni 1 SC rendszerhez), akkor rögtön az egyik honlappal kapcsolatos adatokat mutatja meg a rendszer.

Google Search Console nyitó képernyő

Google Search Console nyiló képernyő

 

Search Console telepítése:

Amikor a tulajdon típusát kell megadnunk, akkor 2 lehetőség között kell választanunk:

  • Domain
  • URL-előtag

 

2019 előtt csak URL előtagként vihettünk fel fel honlapot. Ezzel az volt az egyik legnagyobb gond, hogy egy honlap 4 különböző módon jelenítheti meg a domainünket.

  • http://www.domain.hu
  • http://domain.hu
  • https://www.domain.hu
  • https://domain.hu

 

A Search Console rendszerben a fenti 4 domain 4 különböző honlapot jelent, így ha rosszul van beállítva a honlapunk, akkor nagyon könnyen 4 különböző elérési úttal (URL-lel) rendelkezik, ami SEO szempontból nagyon rossz, mivel ugyanannak a honlapnak a szignáljai 4 részre oszlanak, így jelentősen gyengébb eredményeket érünk el, mintha 1 kitüntett elérési úttal rendelkeznénk és a másik 3 ún. 301-es átirányítással lenne átirányítva a kitüntettre.
Ez a hiba azt is jelenti, hogy ha a 4 közül csak 1-ik variációt kötjük be a rendszerbe, akkor a másik 3 URL alapján érkező látogatókat nem méri az SC (Search Console), így azt észlelhetjük, hogy nagyon kicsi a látogatószámunk.

 

Tulajdonjog ellenőrzése megadott URL előtagnál:

A tulajdonjogunkat 5(+2) módon ellenőriztethetjük le URL hozzáadásakor:

  • HTML fájl (Google által javasolt)
  • HTML címke
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Domain név szolgáltató
  • (Google Webhelyek)
  • (Blogger)

 

HTML fájl:

Ezt a módszert ajánlja a Google, és egyben ez is a legbiztonságosabb is. Ilyenkor egy HTML fájlt kell letölteni és a tárhelyeden fel kell tölteni ezt a fájlt az adott weboldalad gyökérkönyvtárába. Ezt megteheted saját magad is, de el is küldheted webfejlesztődnek, vagy akár a tárhelyszolgáltatód is segíthet ebben. Bővebb Google Súgó erről.

GSC tulajdon ellenőrzés HTML fájl

 

HTML címke:

Egy megadott HTML kódot kell a weboldalunk forráskódjába másolnunk. WordPress oldal esetén bővítmény (Yoast SEO, SEO/General/Webmaster Too) használatával tudjuk ezt a kódot a megfelelő helyre bemásolni. Bővebb Google Súgó erről.

GSC tulajdon ellenőrzés HTML címke

 

Google Analytics:

Ha az adott weboldalt már hozzáadtad a Google Analytics rendszeréhez (és tulajdonosi rangod van az adott honlaphoz), akkor ezzel az ellenőrzési módszerrel nagyon egyszerűen ellenőrizheted SC tulajdonjogodat. Bővebb Google Súgó erről.

GSC tulajdon ellenőrzés Google Analytics

GSC tulajdon ellenőrzése Google Analytics segítségével

 

Google Tag Manager:

Hasonló az előző módszerrel, de itt Google Tag Managerben kell tároló kódrészletet elhelyeznünk. Bővebb Google Súgó erről.

GSC tulajdon ellenőrzése Google Tag Manager segítségével

GSC tulajdon ellenőrzése Google Tag Manager segítségével

 

Domainnév szolgáltató:

Ez a módszer szinte teljesen megegyezik a teljes domain ellenőrzéséhez szolgálóéval, így aki ezt szeretné megcsinálni, azt mindenképpen rábeszélnék a teljes domain ellenőrzésére.
Itt a tárhelyedbe kell belépni (pl. cPanel) és ott a DNS konfigurációban (cPanelben Tartományok résznél a Zone Editor alkalmazásban) kell bemásolni egy szövegrészletet. Bővebb Google Súgó erről.

 

 

GSC tulajdon ellenőrzése DNS rekord társításával

GSC tulajdon ellenőrzése DNS rekord társításával

 

A további 2 ellenőrzési mód csak a Súgóban került feltüntetésre, így azokról bővebben ott lehet olvasni.

Google Webhelyek ellenőrzési módBlogger ellenőrzési mód

 

Tulajdonjog ellenőrzése egész domainnál:

Ha biztosra akarsz menni és mind a 4 URL előtag kapcsán szeretnél látni információkat a Search Console-ban, akkor az egész domainra kell DNS rekord segítségével ellenőrzést végrehajtani. Ez a lehetőség 2019. tavaszától érhető el csak, de a SEO-sok, SEO szakemberek életét jelentősen megkönnyítette.

Itt is a tárhelyeden kell a DNS rekordok közé bemásolni egy szövegrészletet, majd ha kész, akkor le kell futtatnod az ellenőrzést.

GSC egész domaintulajdon ellenőrzése DNS rekord társításával

GSC egész domaintulajdon ellenőrzése DNS rekord társításával

 

Amint az egyik ellenőrzés sikeresen végrehajtásra került, azonnal az alábbi nyitóképernyő fogad a GSC-be történő belépéskor:

Google Search Console bejelentkező képernyő

Sikeres ellenőrzés után egy ilyen bejelentkezési képernyő fogad majd

 

Nincs is más hátra, mint megismerkedni a Search Console adta lehetőségekkel. 🙂

 

Search Console használata:

Ebben a bekezdésben bemutatom Neked a legfontosabb Search Console jelentéseket, így meg fogod érteni, miért is kihagyhatatlan ez az eszköz a keresőoptimalizálás kapcsán.

 

Áttekintés menü:

Az Áttekintés menüben a nevéhez  hűen áttekintést kapunk a honlapunkkal kapcsolatos legfontosabb adatokról, pl. az elmúlt 3 hónapban érkező organikus látogatásokról, az indexelt (Google találati listáiban megtalálható) és a hibás oldalaink számáról, valamint a legfontosabb hibákról, legszükségesebb javításokról ad visszajelzést.

 

A Javításoknál zöld színnel az Érvényes, sárgával a Figyelmeztetés, míg pirossal a Hibás aloldalak számát mutatja a rendszer.

Természetesen az a legjobb, ha az összes általunk indexelendő aloldal érvényes státuszú és nincs hibás.

 

GSC Áttekintés menü

GSC Áttekintés menü

 

Teljesítmény menü:

A SEO eszköz egyik, ha nem a leginkább kedvelt és használt részéhez értünk. Ebben a menüben mutatja meg a Google, mikor, melyik aloldalk, milyen kulcsszóra jelenítette meg. Kulcsszókutatás több millió ember fejével. 🙂

 

Garantálom Neked, hogy olyan kulcsszavakat, kulcsszó javaslatokat is találni fogsz itt, amiről nem hitted volna, hogy releváns lehet. 😉

 

A webes teljesítmény értékelése

Az alfejezetek a webhely Google-on való láthatóságának konkrét szempontjaival foglalkoznak. A legfontosabb mérőszámok a felhasználók által kezdeményezett összes látogatásra, a keresésekben való megjelenés gyakoriságára, a megjelenésenkénti kattintási arányra és a keresési találati oldalakon elért átlagos láthatósági rangsorra vonatkoznak. Az e diagramok alatti táblázatok részletes forgalmi forrásokat mutatnak be, legyen szó kulcsszavakról, weboldalakról, régiókról, eszközökről vagy időpontokról. Figyelmet kell fordítani a jól pozícionált oldalak esetében a várt és a tényleges kattintások közötti eltérésekre, ami a címcímek és a meta leírások felülvizsgálatára késztet. A nem megfelelő kulcsszavas lefedettség szükségessé teheti a kívánt SEO-kifejezésekre irányuló, továbbfejlesztett tartalmi stratégiákat.

 

Indexelés menü:

Webhelytérképek

A webhely Google általi indexelésének megkönnyítése érdekében közvetlenül a Google Search Console (GSC) segítségével küldheted el az oldaltérképet. Ez felgyorsíthatja weblapjaid indexelését, így javítva azok láthatóságát a keresőmotorban. Kövesd az alábbi lépéseket az oldaltérkép benyújtásához:

  • Navigálj a GSC oldalsávban a Webhelytérképek (Sitemaps) szakaszra.
  • Írd be az oldaltérkép URL-címét a megadott mezőbe.
  • Kattints a Küldés (Submit) gombra a folyamat befejezéséhez.

 

Új webhelytérkép hozzáadása

 

A beküldés után értesítést kapsz, amint a Google feldolgozta a webhelytérképét. Az optimális eredmények érdekében ellenőrizd a webhelytérképk működőképességét egy auditáló eszköz, például a Semrush Site Audit segítségével, amely képes elemezni webhelyedet az esetleges webhelytérkép-problémák szempontjából.

Ha a beküldött webhelytérképeknél „Sikertelen lekérdezés” szerepel, és biztosan jó a megadott URL, próbáld meg a fenti folyamatot még 1-2x megtenni, nem mindig sikerül elsőre.

 

Egyetlen oldal elemzése

Az egyes weboldalakat a Google keresőben való láthatóság szempontjából vizsgálják. A navigációs sáv segítségével adja meg az oldal URL-címét, hogy ellenőrizze az aktuális index státuszát, a legutóbbi Google-látogatás időpontját, a mobilbarát jelleget, valamint a strukturált adatok meglétét és helyességét. Az URL-ek élő tesztelésével lehetőség van az oldal Google szemszögéből történő megjelenítésére. Az URL-eket újraindexelésre lehet benyújtani, ami jelentős frissítéseket követően hasznos lépés.

Az indexált tartalom lefedettsége

Ez a jelentés az „Indexelés” területen található, és megmutatja, hogy a Google mely weboldalakat képes felfedezni és indexelni, valamint a lehetséges problémákat. Az oldalakat indexelni kell a keresési megjelenésekhez, ami az indexelési problémák proaktív kezelésének szükségességét sürgeti. Az indexelt oldalak számának csökkenése azt jelzi, hogy vizsgálja meg a problémákat, amelyek közé tartozhatnak a „Nem található (404)” hibák vagy a véletlen „noindex” címkék. Az azonosított problémák javítására vonatkozó útmutatásokat adnak, és lehetőség van a javítás érvényesítésére, hogy a Google ösztönözze az újraindexelést.

Felhasználói élmény értékelése

A Google jelentést kínál a felhasználói élményt befolyásoló különböző szempontokról, beleértve a Core Web Vitals és a mobil használhatóságot. Az áttekintéshez válassza ki a megfelelő jelentést az oldalsávból, ahol a megállapítások mobil és asztali eszközökre vannak felosztva. A százalékos értékek a kielégítő URL-ek arányát tükrözik. Részletes problémajelentések is rendelkezésre állnak, amelyekben konkrét problémák, például a betöltési idők lebontása szerepel. A felhasználói élményt érintő bejelentett hiányosságok kezeléséhez célszerű bevonni valakit, aki rendelkezik technikai SEO-ismeretekkel.

Strukturált adatok teljesítménye

Megjeleníti a Google által az Ön webhelyén észlelt strukturált adatokat, és kiemeli az észlelt problémákat. A strukturált adatok segítik a Google-t a továbbfejlesztett keresési eredmények megjelenítésében, ami növelheti az átkattintási arányt. Az oldalsávon belül válasszon ki egy azonosított adattípust a részletes jelentéshez, ahol megtekintheti az elemek érvényes vagy érvénytelen státuszát. A problémákat ki kell javítani, hogy az érintett oldalak gazdag keresési eredményekként jelenhessenek meg.

Kézi műveletek helyesbítése

Ha egy webhely megsérti a Google irányelveit, manuális műveletre kerülhet sor, ami nagymértékben befolyásolja a webhely keresési rangsorolását és láthatóságát. A manuális intézkedések részhez navigálva ellenőrizheti a kiszabott büntetéseket. A következmények súlyosak lehetnek, beleértve a keresési eredményekből való teljes eltűnést, ami jelentős forgalomcsökkenést idézhet elő.

Hiperlink ökoszisztéma-elemzés

Feltárja a webhelye belső és külső linkhálózatára vonatkozó adatokat. A jelentés részletezi az Ön webhelyén található legtöbb linket tartalmazó tartalmat, mind belsőleg az Ön webhelyének más oldalai által, mind külsőleg más webhelyekről. Megmutatja továbbá azokat a domaineket, amelyek a legtöbb linket tartalmazzák az Ön tartalmára, valamint az ezekről a domainekről származó legtöbb linket tartalmazó oldalakat.

E-kereskedelmi teljesítmény

Kifejezetten kiskereskedők számára készült, és betekintést nyújt a terméklisták láthatóságába és keresési teljesítményébe. Figyelje a megjelenéseket, a kattintásokat és a terméklisták strukturált adatainak hatékonyságát, és biztosítsa, hogy azok a Google Shoppingra optimalizáltak legyenek.

Gyorsított mobil oldalak állapota

Ellenőrizze a gyorsított mobiloldalak (AMP) megvalósítását a webhelyén, biztosítva, hogy azok megfelelnek a Google gyors betöltésű mobil webes tartalmakra vonatkozó kritériumainak. Az AMP oldalakkal kapcsolatos problémák azonosítása, valamint javaslatok a mobiloldalak sebességére és teljesítményére vonatkozó legjobb gyakorlatoknak való megfelelés érdekében történő javításokra.

 

Révai Csaba vagyok, SEO mentor. 2017 óta foglalkozok keresőoptimalizálással, SEOval, azóta több száz honlap keresőoptimalizálásával bíztak meg. Mentoráláson kívül havidíjas keresőoptimalizálással (kivitelezés, tanácsadás) segítem ügyfeleimet.