Előbb-utóbb minden honlap vagy webáruház tulajdonos találkozni fog a keresőoptimalizálás, vagy a SEO szavakkal. A weboldalak optimalizálását lehet manuálisan vagy szoftverek, online rendszerek használatával, ezek segítségével is elvégezni. Ezek között vannak fizetősek, és vannak ingyenesek. Ha a SEO szakembereket megkérdezzük, hogy melyik az az 1, amely nélkül nem lehet komoly eredményeket elérni, az a Google Search Console (vagy korábbi nevén Google Webmester Eszközök). Ez az ismertető ez az ingyenes Google rendszer telepítését, használatát, a benne rejlő lehetőségeit kívánja felfedni.
Search Console (Webmester Eszközök) belépés:
A Search Console használatához mindenképpen szükséged van egy Google fiókra (Gmail, Ads / Adwords, Analytics, stb.).
Ha ilyennel még nem rendelkezel, akkor a képre kattintva készíthetsz egyet magadnak vagy beléphetsz a meglévő fiókodba.
A Search Console rendszerbe való belépéshez erre a linkre kell kattintania.
Ha még nincs összekapcsolva honlap az Ön Search Console rendszeréhez, akkor az alábbi képernyő fogad:
A fenti képenyő megjelenése után kell összekapcsolni a rendszert egy honlappal, amely folyamatot a következő bekezdésben mutatok be.
Ha már sikerült összekapcsolnod bármely honlappal (100 honlapot lehet hozzákapcsolni 1 SC rendszerhez), akkor rögtön az egyik honlappal kapcsolatos adatokat mutatja meg a rendszer.
Search Console telepítése:
Amikor a tulajdon típusát kell megadnunk, akkor 2 lehetőség között kell választanunk:
- Domain
- URL-előtag
2019 előtt csak URL előtagként vihettünk fel fel honlapot. Ezzel az volt az egyik legnagyobb gond, hogy egy honlap 4 különböző módon jelenítheti meg a domainünket.
- http://www.domain.hu
- http://domain.hu
- https://www.domain.hu
- https://domain.hu
A Search Console rendszerben a fenti 4 domain 4 különböző honlapot jelent, így ha rosszul van beállítva a honlapunk, akkor nagyon könnyen 4 különböző elérési úttal (URL-lel) rendelkezik, ami SEO szempontból nagyon rossz, mivel ugyanannak a honlapnak a szignáljai 4 részre oszlanak, így jelentősen gyengébb eredményeket érünk el, mintha 1 kitüntett elérési úttal rendelkeznénk és a másik 3 ún. 301-es átirányítással lenne átirányítva a kitüntettre.
Ez a hiba azt is jelenti, hogy ha a 4 közül csak 1-ik variációt kötjük be a rendszerbe, akkor a másik 3 URL alapján érkező látogatókat nem méri az SC (Search Console), így azt észlelhetjük, hogy nagyon kicsi a látogatószámunk.
Tulajdonjog ellenőrzése megadott URL előtagnál:
A tulajdonjogunkat 5(+2) módon ellenőriztethetjük le URL hozzáadásakor:
- HTML fájl (Google által javasolt)
- HTML címke
- Google Analytics
- Google Tag Manager
- Domain név szolgáltató
- (Google Webhelyek)
- (Blogger)
HTML fájl:
Ezt a módszert ajánlja a Google, és egyben ez is a legbiztonságosabb is. Ilyenkor egy HTML fájlt kell letölteni és a tárhelyeden fel kell tölteni ezt a fájlt az adott weboldalad gyökérkönyvtárába. Ezt megteheted saját magad is, de el is küldheted webfejlesztődnek, vagy akár a tárhelyszolgáltatód is segíthet ebben. Bővebb Google Súgó erről.
HTML címke:
Egy megadott HTML kódot kell a weboldalunk forráskódjába másolnunk. WordPress oldal esetén bővítmény (Yoast SEO, SEO/General/Webmaster Too) használatával tudjuk ezt a kódot a megfelelő helyre bemásolni. Bővebb Google Súgó erről.
Google Analytics:
Ha az adott weboldalt már hozzáadtad a Google Analytics rendszeréhez (és tulajdonosi rangod van az adott honlaphoz), akkor ezzel az ellenőrzési módszerrel nagyon egyszerűen ellenőrizheted SC tulajdonjogodat. Bővebb Google Súgó erről.
Google Tag Manager:
Hasonló az előző módszerrel, de itt Google Tag Managerben kell tároló kódrészletet elhelyeznünk. Bővebb Google Súgó erről.
Domainnév szolgáltató:
Ez a módszer szinte teljesen megegyezik a teljes domain ellenőrzéséhez szolgálóéval, így aki ezt szeretné megcsinálni, azt mindenképpen rábeszélnék a teljes domain ellenőrzésére.
Itt a tárhelyedbe kell belépni (pl. cPanel) és ott a DNS konfigurációban (cPanelben Tartományok résznél a Zone Editor alkalmazásban) kell bemásolni egy szövegrészletet. Bővebb Google Súgó erről.
A további 2 ellenőrzési mód csak a Súgóban került feltüntetésre, így azokról bővebben ott lehet olvasni.
Google Webhelyek ellenőrzési mód, Blogger ellenőrzési mód
Tulajdonjog ellenőrzése egész domainnál:
Ha biztosra akarsz menni és mind a 4 URL előtag kapcsán szeretnél látni információkat a Search Console-ban, akkor az egész domainra kell DNS rekord segítségével ellenőrzést végrehajtani. Ez a lehetőség 2019. tavaszától érhető el csak, de a SEO-sok, SEO szakemberek életét jelentősen megkönnyítette.
Itt is a tárhelyeden kell a DNS rekordok közé bemásolni egy szövegrészletet, majd ha kész, akkor le kell futtatnod az ellenőrzést.
Amint az egyik ellenőrzés sikeresen végrehajtásra került, azonnal az alábbi nyitóképernyő fogad a GSC-be történő belépéskor:
Nincs is más hátra, mint megismerkedni a Search Console adta lehetőségekkel. 🙂
Search Console használata:
Ebben a bekezdésben bemutatom Neked a legfontosabb Search Console jelentéseket, így meg fogod érteni, miért is kihagyhatatlan ez az eszköz a keresőoptimalizálás kapcsán.
Áttekintés menü:
Az Áttekintés menüben a nevéhez hűen áttekintést kapunk a honlapunkkal kapcsolatos legfontosabb adatokról, pl. az elmúlt 3 hónapban érkező organikus látogatásokról, az indexelt (Google találati listáiban megtalálható) és a hibás oldalaink számáról, valamint a legfontosabb hibákról, legszükségesebb javításokról ad visszajelzést.
Természetesen az a legjobb, ha az összes általunk indexelendő aloldal érvényes státuszú és nincs hibás.
Teljesítmény menü:
A SEO eszköz egyik, ha nem a leginkább kedvelt és használt részéhez értünk. Ebben a menüben mutatja meg a Google, mikor, melyik aloldalk, milyen kulcsszóra jelenítette meg. Kulcsszókutatás több millió ember fejével. 🙂
Garantálom Neked, hogy olyan kulcsszavakat, kulcsszó javaslatokat is találni fogsz itt, amiről nem hitted volna, hogy releváns lehet. 😉
A webes teljesítmény értékelése
Az alfejezetek a webhely Google-on való láthatóságának konkrét szempontjaival foglalkoznak. A legfontosabb mérőszámok a felhasználók által kezdeményezett összes látogatásra, a keresésekben való megjelenés gyakoriságára, a megjelenésenkénti kattintási arányra és a keresési találati oldalakon elért átlagos láthatósági rangsorra vonatkoznak. Az e diagramok alatti táblázatok részletes forgalmi forrásokat mutatnak be, legyen szó kulcsszavakról, weboldalakról, régiókról, eszközökről vagy időpontokról. Figyelmet kell fordítani a jól pozícionált oldalak esetében a várt és a tényleges kattintások közötti eltérésekre, ami a címcímek és a meta leírások felülvizsgálatára késztet. A nem megfelelő kulcsszavas lefedettség szükségessé teheti a kívánt SEO-kifejezésekre irányuló, továbbfejlesztett tartalmi stratégiákat.
Indexelés menü:
Webhelytérképek
A webhely Google általi indexelésének megkönnyítése érdekében közvetlenül a Google Search Console (GSC) segítségével küldheted el az oldaltérképet. Ez felgyorsíthatja weblapjaid indexelését, így javítva azok láthatóságát a keresőmotorban. Kövesd az alábbi lépéseket az oldaltérkép benyújtásához:
- Navigálj a GSC oldalsávban a Webhelytérképek (Sitemaps) szakaszra.
- Írd be az oldaltérkép URL-címét a megadott mezőbe.
- Kattints a Küldés (Submit) gombra a folyamat befejezéséhez.
A beküldés után értesítést kapsz, amint a Google feldolgozta a webhelytérképét. Az optimális eredmények érdekében ellenőrizd a webhelytérképk működőképességét egy auditáló eszköz, például a Semrush Site Audit segítségével, amely képes elemezni webhelyedet az esetleges webhelytérkép-problémák szempontjából.
Ha a beküldött webhelytérképeknél „Sikertelen lekérdezés” szerepel, és biztosan jó a megadott URL, próbáld meg a fenti folyamatot még 1-2x megtenni, nem mindig sikerül elsőre.
Egyetlen oldal elemzése
Az egyes weboldalakat a Google keresőben való láthatóság szempontjából vizsgálják. A navigációs sáv segítségével adja meg az oldal URL-címét, hogy ellenőrizze az aktuális index státuszát, a legutóbbi Google-látogatás időpontját, a mobilbarát jelleget, valamint a strukturált adatok meglétét és helyességét. Az URL-ek élő tesztelésével lehetőség van az oldal Google szemszögéből történő megjelenítésére. Az URL-eket újraindexelésre lehet benyújtani, ami jelentős frissítéseket követően hasznos lépés.
Az indexált tartalom lefedettsége
Ez a jelentés az „Indexelés” területen található, és megmutatja, hogy a Google mely weboldalakat képes felfedezni és indexelni, valamint a lehetséges problémákat. Az oldalakat indexelni kell a keresési megjelenésekhez, ami az indexelési problémák proaktív kezelésének szükségességét sürgeti. Az indexelt oldalak számának csökkenése azt jelzi, hogy vizsgálja meg a problémákat, amelyek közé tartozhatnak a „Nem található (404)” hibák vagy a véletlen „noindex” címkék. Az azonosított problémák javítására vonatkozó útmutatásokat adnak, és lehetőség van a javítás érvényesítésére, hogy a Google ösztönözze az újraindexelést.
Felhasználói élmény értékelése
A Google jelentést kínál a felhasználói élményt befolyásoló különböző szempontokról, beleértve a Core Web Vitals és a mobil használhatóságot. Az áttekintéshez válassza ki a megfelelő jelentést az oldalsávból, ahol a megállapítások mobil és asztali eszközökre vannak felosztva. A százalékos értékek a kielégítő URL-ek arányát tükrözik. Részletes problémajelentések is rendelkezésre állnak, amelyekben konkrét problémák, például a betöltési idők lebontása szerepel. A felhasználói élményt érintő bejelentett hiányosságok kezeléséhez célszerű bevonni valakit, aki rendelkezik technikai SEO-ismeretekkel.
Strukturált adatok teljesítménye
Megjeleníti a Google által az Ön webhelyén észlelt strukturált adatokat, és kiemeli az észlelt problémákat. A strukturált adatok segítik a Google-t a továbbfejlesztett keresési eredmények megjelenítésében, ami növelheti az átkattintási arányt. Az oldalsávon belül válasszon ki egy azonosított adattípust a részletes jelentéshez, ahol megtekintheti az elemek érvényes vagy érvénytelen státuszát. A problémákat ki kell javítani, hogy az érintett oldalak gazdag keresési eredményekként jelenhessenek meg.
Kézi műveletek helyesbítése
Ha egy webhely megsérti a Google irányelveit, manuális műveletre kerülhet sor, ami nagymértékben befolyásolja a webhely keresési rangsorolását és láthatóságát. A manuális intézkedések részhez navigálva ellenőrizheti a kiszabott büntetéseket. A következmények súlyosak lehetnek, beleértve a keresési eredményekből való teljes eltűnést, ami jelentős forgalomcsökkenést idézhet elő.
Hiperlink ökoszisztéma-elemzés
Feltárja a webhelye belső és külső linkhálózatára vonatkozó adatokat. A jelentés részletezi az Ön webhelyén található legtöbb linket tartalmazó tartalmat, mind belsőleg az Ön webhelyének más oldalai által, mind külsőleg más webhelyekről. Megmutatja továbbá azokat a domaineket, amelyek a legtöbb linket tartalmazzák az Ön tartalmára, valamint az ezekről a domainekről származó legtöbb linket tartalmazó oldalakat.
E-kereskedelmi teljesítmény
Kifejezetten kiskereskedők számára készült, és betekintést nyújt a terméklisták láthatóságába és keresési teljesítményébe. Figyelje a megjelenéseket, a kattintásokat és a terméklisták strukturált adatainak hatékonyságát, és biztosítsa, hogy azok a Google Shoppingra optimalizáltak legyenek.
Gyorsított mobil oldalak állapota
Ellenőrizze a gyorsított mobiloldalak (AMP) megvalósítását a webhelyén, biztosítva, hogy azok megfelelnek a Google gyors betöltésű mobil webes tartalmakra vonatkozó kritériumainak. Az AMP oldalakkal kapcsolatos problémák azonosítása, valamint javaslatok a mobiloldalak sebességére és teljesítményére vonatkozó legjobb gyakorlatoknak való megfelelés érdekében történő javításokra.