Mire kell figyelni a HTML átirányítás során? Miért fontos az átirányítás SEO szempontból? Hogyan lehet technikailag megvalósítani? Íme a legfontosabb kérdések a HTML-el átirányítással kapcsolatban.
Mi az a HTTP vagy HTML átirányítás, és miért beszélünk róla?
Tulajdonképpen a domain átirányítását értjük e fogalmak alatt. Amikor ilyen átirányítást végzünk, akkor a weboldalunkat több URL-ről, azaz Uniform Resource Locator-ról (magyarul egységes erőforrás-helymeghatározóról) tesszük elérhetővé. Az egyik URL alól átkerül a másik alá a weboldal, de az átirányított URL-ről az újra, az általunk megjelöltre fogja vezetni a felhasználót. SEO szempontból és ügyfél szempontból is komoly jelentősége van annak, hogy odafigyeljünk erre a lehetőségre.
Miért van rá szükség?
Az ilyen jellegű átirányításokra akkor van szükség, ha például megváltozott a domain nevünk, de azt szeretnénk, hogy a régi, már bevezetett oldalunk se vesszen el. Ne kelljen újra felépíteni, egy új oldalt megismertetni a célközönségünkkel. Az oldal SEO eredményei így nem vesznek el. Azonban a linkerő egy része el fog tűnni, de ez csak minimális általában 90-95% szokott megmaradni.
Másik ok, ha biztonságossabbá szeretnénk tenni az oldalunkat és ezért SSL tanusítvány telepítünk. Ha https-es lehetőséggel rendelkező oldalunk van, akkor mindenképpen irányítsuk át a https-sel kezdődő URL-re az oldalt, hiszen titkosított, ezáltal biztonságosabb csatorna. Ebben az esetben ha http-vel írja be valaki a domain nevünket, akkor is az eredeti, https-el kezdődő oldalra fog vezetni a link.
A www kifejezéssel is hasonló a helyzet. Ha www-vel és anélkül is elérhető az oldalunk (pl. https://jovomarketing.hu és https://www.jovomarketing.hu), akkor azt a Google tartalomduplikációnak tekinti, ez pedig negatívan hat az oldalunk besorolására, hiszen a Google nem szereti a dupikált tartalmakat. Ebben az esetben is szükségünk van az átirányításra.
Tehát a HTML átirányítások nagyon fontosak lehetnek keresőoptimalizálási szempontból. Hiszen ha egy weboldalunk URL címe megváltozik, azonnal jeleznünk kell a Google-nek, hogy hol keresse a tartalmat. Fontos, hogy a Google index és a webhelytérképünk szinkronban legyenek egymással, hiszen SEO szempontból nagyon fontos az oldal feltérképezhetősége és az egymásra mutató linkek hálózatának megfelelő kiépítése.
Újonnan megvásárolt domaineket ne irányítsunk át a már bejáratott honlapunkra, mivel egyáltalán nem biztos, hogy releváns volt a korábbi domain. Sajnos ilyen egyszerűen nem ússzuk meg a linképítést.
HTML átirányítások főbb fajtái
Az átirányítás lehet ideiglenes és végleges. A HTTP protokollban az átirányítás státuszkódjai hármas számmal kezdődnek (3XX). Ezek a státuszkódok nagyon fontosak számunkra. De minket az ideiglenes és az állandó átirányítás érdekel technikailag, SEO szempontból ugyanis ezeket kell használnunk.
Nézzük a státuszkódokat.
300
Többféle választás lehetőséget jelent ez a státuszkód
301
Átköltöztetett oldalt jelent. A 301-es kód a végleges átköltöztetést jelzi. Ez a kód az állandó átirányítást jelzi tehát. Ez azért fontos, mert az első alkalommal a böngésző gyorsítótárazza az átirányítást, így a következő alkalommal rögtön az átirányított oldal töltődik be, a böngésző nem fogja újra letölteni az eredeti URL-t.
302
Ideiglenes átirányítás. Ez a kód a Google felé is jelzés arra, hogy az oldal nem szűnt meg, csak ideiglenesen nem üzemel. Ezt az átirányítást akkor érdemes használni, ha például egy webáruház üzemeltetése során egy szezonális termékre mutató linkre szeretnénk átirányítást végezni, vagy például egy ideiglenes akció esetére létrehozott aloldalt használunk. Ekkor jelezzük a Google számára, hogy ne indexelje ezt az oldalt, mert ideiglenesnek szánjuk. Ha mégis megtartjuk valamilyen okból az oldalt, a Google idővel úgyis felismeri és indexeli.
A többi státuszkód a következőket jelzi:
303-as kód a lásd egyéb helyen-t jelenti.
304-as kód jelentése: Nincs módosítva.
305-ös kód arra figyelmeztet, hogy az oldal betöltéséhez proxy-t kell használni.
306-os kóddal a már nem használt oldalakat jelölik.
307-es kód szintén ideiglenes átirányítás, a 301-eshez és a 302-eshez hasonlít, azonban a Google ekkor továbbra is az eredeti helyet indexeli.
HTML átirányítás megvalósítása
Tulajdonképpen két megközelítés létezik, amikor az átirányítást akarjuk elvégezni.
Az egyik megoldás az, ha programkóddal vagy szerveroldali konfigurációs állományokban írjuk át a változást. A html forráskód átírása során végezzük el az átirányítást. Például ha a szerveroldalon a .htaccess file-t írjuk át. Ezzel a megoldással komolyabb és minőségibb átirányítást tudunk elvégezni. Ha programkóddal, vagy szerveroldali konfigurációs állományokban végezzük el ezeket a változásokat, akkor komoly felkészültségre van szükségünk. Általában inkább informatikus szakember feladata ez a fajta megvalósítás, mivel nagyon komoly problémát okozhatunk magunknak akkor, ha valamit elrontunk.
Szerencsére létezik más lehetőség is. Egyre több helyen találkozhatunk automatizált megoldásokkal. Ilyenkor a felhasználónak nincsen szüksége komoly szaktudásra ahhoz, hogy a HTML átirányítást elvégezze. Ilyen például a WordPress honlapmotorja, amely automatikusan megcsinálja ezeket az átirányításokat.
A WordPress mellett már más tartalomkezelő, azaz CMS rendszerek is rendelkeznek automatizált HTML-átirányítással, valamint a webshop motorok is általában már maguktól le tudják követni az URL módosulásokat, és el tudják azokat tárolni. Így ezek a rendszerek is automatikusan valósítják meg az átirányításokat. Ilyen például a Network Shop Renter.
Legtöbbször az egyedi átirányításokra is van vagy beépített, vagy harmadik fél által fejlesztett eszköz. Például ha a WordPresst használjuk, és egyedi átirányításokra van szükségünk, akkor a Redirection plugin letöltése lehet a segítségünkre.
Saját URL verziók átirányítása .htaccess fájl segítségével
De nézzük, hogy pontosan hogyan tudjuk „összevonni”, 1 kiválasztott honlapra átirányítani a másik 3 verziót.
Egy honlapot 4 különböző URL-n lehet elérni.
„https://jovomarketing.hu”
„https://www.jovomarketing.hu”
„https://jovomarketing.hu”
„https://www.jovomarketing.hu”
A honlapunkat tároló szerverünkön található meg az adott domain .htaccess fájlja. Ebbe kell beleírni legelőre az alábbi 3 sort. (Értelemszerűen módosítsuk a saját domainnevünkre!)
RewriteEngine On
RewriteCond %{SERVER_PORT} 80
RewriteRule ^(.*)$ https://www.jovomarketing.hu/$1 [R=301,L]
Ha nem vagyunk magunkban biztos, akkor a nagyobb hibák elkerülése végett kérjük meg a webfejlesztőnket, vagy a tárhelyszolgáltatónkat, hogy másolják bele ezt a 3 sort a .htaccess fájlba.
A fenti példát követve mind a négy változat át lesz irányítva 301-es átirányítással a https/www változatra, és előbb-utóbb már csak ezt fogja indexelni a Google.