A mai világban a SEO-nál az egyik legfontosabb tartalomépítési módszer a linképítés. Természetesen a másik 2 nagy SEO terület (technikai és a tartalmi) is fontos. Ahogy sokszor szoktam mondani, a SEO egy háromlábú szék. Ha valamelyik lábát nem megfelelően építjük, nem emeljük ugyanolyan magasra, akkor ferde lesz a szék és könnyen lecsúszunk róla.
Tehát egy weboldal építése során ugyanúgy kell figyelni a linkekre, mint a technikára, vagy a minőségi tartalomra. Jelen esetben a linkekről beszélünk.
Azt egyértelműen kimondhatjuk, hogy hatékony linképítés nélkül nincsen siker a keresőoptimalizálásban. Oldalunk csak akkor fog helytállni a Google szemében, ha megfelelő mennyiségű és minőségű releváns linkekkel bebizonyítjuk számára, hogy érdemes a weblapunk a bizalomra. Ennek érdekében mindenképpen meg kell szerezni ezeket a linkeket.
Linképítés: honnan kapjunk linkeket?
Egy oldal életének elején még sokat számítanak a mennyiségi linkek, még akár a gyengébb minőségűek is. Amikor még gyerekcipőben jár egy oldal, teljesen természetes, hogy még gyenge a linkhálózata, gyengének számít maga az oldal is. Ilyenkor sokat jelent egy-egy nem teljesen releváns, nem elég erős (pl. nem DA30-40 körüli) oldalról kapott link. Igyekezzünk azonban mindig a sajátunknál erősebb oldalról linket szerezni.
Ugyanakkor, ahogy telik az idő, és erősödik az oldal, úgy egyre fontosabb lesz, hogy inkább minőségi és főleg releváns oldalunkra mutató linkeket építsünk. Ez elengedhetetlen keresőoptimalizálási lépés.
Fontos a relevancia a linképítés szempontjából?
Lényeges, hogy milyen horgonyszöveggel mutat a link, valamint mennyire erős és releváns oldalról kapjuk azt. Hiába linkel az Index portál Technika rovata például egy gyerekcipő témában lévő oldalt. Bár az Index oldalai nagyon erősek, ha kevésbé releváns a linket adó oldal tartalma a linket kapó oldaléhoz, akkor nem lesz akkora ereje a linknek.
Ellenben ha az Index Technika oldaláról egy laptopokkal foglalkozó oldalra mutat a link, akkor sokkal nagyobb erőt tud átadni, mivel releváns a két oldal témája egymással.
Láthatjuk tehát, hogy nagyon fontos a relevancia is a linképítés szempontjából.
Hogyan álljunk neki a linképítésnek?
Mindenféleképpen azt ajánlom a fiatal oldalaknak, amikor nekilátnak a linképítésnek, hogy legyenek kevésbé erős linkek, de azokból több. Ezek lehetnek akár katalógus, akár PR cikkes linkek, az elején ezek a linkek is előre fogják vinni az oldalunk organikus eredményeit. Azonban nagyon figyeljünk, hogy ne vigyük túlzásba az alacsony minőségű linkek építését.
Az idő előre haladtával egyre többnek kell lennie az oldalunkra mutató minőségi linknek, a megfelelő horgonyszöveggel.
Linképítés: milyen a megfelelő horgonyszöveg?
Mindenképpen célszerű olyan stratégia alapján fölépíteni az oldalt, hogy a linkeknek körülbelül 50%-nál több ne legyen kizárólag csak a horgonyszöveget, vagy csak a kulcsszót tartalmazó link. A Google nem szereti a túloptimalizált horgonyszöveget.
Érdemes inkább sok márkát építő márkaszöveges linket kérni. Nálam például ez a Jövőmarketing.
Igyekezzünk tehát minél többször belecsempészni a link horgonyszövegeibe a márkanevünket) pl. JövőMarketing), vagy a domain nevünket (pl. jovomarketing.hu) is. Ez nagyon fontos. Ezzel erősíthetjük a saját márkánkat, valamint a Google szemében is sokkal természetesebbnek hat a ránk mutató link, mintha csupán a kulcsszót tartalmazná a horgonyszöveg.
Mi a járható út a linképítésben?
Itt emelném ki, hogy létezik úgynevezett fehérkalapos és fekete kalapos linképítés. A „legális” és az „illegális” módszer.
A fekete kalapos linképítéshez tartoznak a privát blog hálózatok, a gyenge vendégbejegyzések, a rövid, gyenge minőségű 100- 500 karakteres bejegyzések. Akár a rejtett linkek is, amikor a képernyő hátterének színével vannak ellátva link szövegek, amit így a látogató nem vesz észre.
Ezek mind a feketekalapos módszerek, és a Google büntetését vonhatja maga után. Igyekezzünk ezeket elkerülni, ha pedig észre vesszük hogy ilyen módszerrel linkelnek minket tegyük meg a megfelelő intézkedéseket, amennyiben szükséges.
Kellenek a nofollow linkek?
Manapság már igen fontosak a nofollow linkek is. Ezek régebben nem adtak át erőt, de ma már elismeri ezeket is a Google, tehát már van ereje ezeknek a linkeknek is. Ilyenek például a fórumok, vagy akár a Wikipedia linkjei is. Igaz ugyan, hogy ezek a linkek minimális erővel rendelkeznek, de azért átadnak valamennyit. Tehát nyugodtan használjuk a nofollow linkeket, bátran szerezzünk belőlük erőt.
A linképítés mire lehet még jó, miért fontos?
Természetesen az is igen lényeges szempont a linképítés során, hogy a látogatók hiteles, releváns oldalról érkezzenek a mi oldalunkra. A Google nézi a visszafordulási arányt, valamint az oldalon eltöltött időt is. Ha a látogatót nem érdekli az oldal tartalma, akkor hamar elnavigál. A magas visszafordulási arány pedig a Google szemében negatív pont.
A megfelelő linkekkel építhetjük a saját márkánkat, szakmai elismerést vívhatunk ki. Nem utolsó sorban pedig kapcsolatot építhetünk.
Linképítés nélkül tehát nem lesznek jó organikus találattal rendelkező oldalaink. Ugyanakkor kizárólag csak linképítéssel nem lehet előre haladni. Mindenképpen kell a technikai és tartalmi rendbetétele is az oldalnak.