Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 7.00 – 17.00

Rendelkezésedre állok

Hogyan alakítsuk ki weboldalunk linkprofilját, úgy, hogy az ne legyen kockázatos, de mégis segítse weboldalunk rangsorolását a számunkra fontos kulcsszavakra? Ebben a cikkben erre adok konkrét tippeket.

 

Miért van szükség linkekre és mi ebben a kockázatos?

A weboldalra hivatkozó linkek a mai napig a legfontosabb rangsorolási tényezők egyike. Érdemi versenyben nem tudunk igazán jó helyezést elérni linkek nélkül. Linkekre tehát szükség van.

A Google azonban a természetes linkeket szereti, és a manipulatív linkekért büntet. Ez érthető is, hiszen a linkek olyanok, mint a szavazatok, és senki sem örül neki, ha a választásokon az győz, aki több szavazatot tud vásárolni, nem pedig érdemei alapján kap bizalmat.

Ugyan ezen oknál fogva nem szereti a Google a manipulált linkprofilt. A 22-es csapdája viszont az, hogy a természetes linképülés nagyon lassú és a linkvásárlást a Google nem tudja igazán hatékonyan kiszűrni. Tehát aki manipulatív eszközökkel szerez linket az versenyelőnyhöz jut.

Szükség van tehát nem természetes linképítésre, de mindezt óvatosan kell véghez vinnünk, hogy a linkprofilunk minél természetesebbnek tűnjön. Nézzük meg tehát milyen az egészséges linkprofil!

Linkprofil gráf a majestic.com oldalon

 

Linkprofil gráf a majestic.com oldalon

A linkek fajtái

A linkeket számos szempont szerint osztályozhatjuk a linkprofil szempontjából alapvetően két dologra kell odafigyelni, ezek:

  • a linkek típusai
  • a linkek horgonyszövege
  • a linkek attribútumai

 

A linkek kategorizálása

A linkek típusai alatt azt értjük, hogy milyen típusú linkeket kapunk, ezek fő fajtái:

  • sitewide link: a linkelő oldal összes aloldaláról érkező link, pl. lábléc, vagy oldalsáv esetleg banner link
  • szerkesztőségi link: szöveges tartalomból érkező egyedi link
  • képlinkek: képek, amelyek linkkét funkcionálnak
  • link átirányítások
  • komment és profil linkek

Természetesen ennél részletesebb felosztás is lehetséges, elsősorban a linkek minősége alapján, de erről majd később, nézzük tovább a horgonyszöveg típust.

 

Linktípusok horgonyszöveg alapján

Linkek osztályozása horgonyszöveg alapján:

  • pontos kulcsszavas horgonyszövegű linkek
  • kulcsszó is tartalmazó hosszabb horgonyszövegeke
  • brandneves horgonyszövegű linkek
  • domainneves linkek
  • URL-et tartalmazó linkek
  • általános, nem kulcsszavas linkek (pl.: „katt ide”, „itt”, stb.)
  • üres horgonyszövegű linkek (képlinkek, vagy átirányító linkek)

 

Horgonyszövegeink adatai lekérhetőek a Search Console link jelentéseiből

Horgonyszövegeink adatai lekérhetőek a Search Console link jelentéseiből

Ez a felsorolás egyfajta sorrendiség is. Legfelül láthatóak a legerősebb, de egyben leggyanúsabb linkek, míg lefelé az egyre természetesebb linkek. Fontos azonban tudni, hogy a Google ajánlása is az, hogy a horgonyszöveg lehetőleg utaljon a linkelt oldal tartalmára. Ilyen értelemben az „itt” horgonyszöveg a Google szemében sem jó link!

 

Link tulajdonságok

Végül a harmadik szempont, amit figyelembe kell venni a linkek attribútumai, vagy tulajdonságai. Ezek alapján megkülönböztetünk:

  • dofollow linkeket
  • nofollow linkeket
  • nofollow-on belül UGC, tehát felhasználók által generált linkek
  • nofollow sponsored linke, amelyekkel a szponzorált tartalmakat jelöljük.

A nofollow linkek nem adnak át linkerőt, vagy legalábbis csak az esetek elenyésző részében. Keresőoptimalizálási szempontból a dofollow linkek az értékesek. Ha egy linknek nincs tulajdonsága, akkor az alapértelmezetten dofollow link.

 

Honnan érkezik a link?

A linkek típusainál már említettem, hogy más kategorizálási szempont is érvényes lehet, amely elsősorban a link forrása alapján értékeli a linkek minőségét. Nézzük meg ezeket részletesebben:

  • szerkesztőségi link: ez az a link, amit oly módon kapunk, hogy nem is tudunk róla. Lehet egy magazinoldalról érkező link, de akár szakmai szervezettől érkező link is. Ez a legértékesebb, a Google eredeti algoritmusa ezekre épít. Ezeket a linkeket kiérdemelni lehet, magas színvonalú tartalom, egyedi kutatás, vagy szakmai tevékenység nyomán.
  • vendégblog linkek: egy a mi témánkhoz hasonló weboldalra írunk vendégcikket és abban helyezünk el magunkra mutató linket. Bár ez is ütközik a Google irányelveivel a tapasztalat azt mutatja, hogy itthon ezzel nincs gond, és külföldön is jól működik, ha a cikkek magas minőségűek.
  • Linkek ismerősök, barátok oldaláról: természetes link, de lehetőség szerint igyekezzünk változatossá tenni a megjelenés (más aloldal-típusokon, más linktípusok, stb.)
  • sajtóközleményes link: kiadunk egy érdekes sajtóanyagot és ezt lehozzák az újságok és visszahivatkoznak ránk. Sajnos ez gyakran azt jelenti, hogy szó szerint átveszik a sajtóanyagunkat. ez esetben kevesebbet ér a link, ha újraírják a cikket, akkor sokat. Ha un. „sajtóközleményes oldalakon” jelennek meg linkjeink, az már inkább kockázatos, de ez csak külföldön jellemző, Magyarországon nincsenek ilyen oldalak.
  • Linkcsere: témánkhoz lehetőség szerint hasonló weboldalakkal cserélünk linket, pl: ügyvédi oldal, közjegyzővel. Ez jól működhet, amíg ez természetes szinten marad
  • vásárolt link magas minőségű oldalon: itt általában a természetes linkeket imitáljuk, és egy nagyobb cikkhez vásárolunk ránk hivatkozó linket. Bár ez ütközik a Google irányelveivel a hazai tapasztalat az, hogy jól működnek ezek a linkek és hatékonyak, de van bennük kockázat.
  • PR cikkes oldala: kifejezetten linképítési célra létrehozott Privát Blog Hálózatok. Bár ütközik a Google irányelveivel és kifejezetten spam jellege van, Magyarországon a hálózatok kis mérete miatt mégis működő megoldás, de egyre rizikósabb
  • katalógusoldalak: kerülendő
  • hozzászólás és profil oldali linkek: döntő részben nofollow linket adnak, ha mégis dofollow, használjunk URL-t, vagy domainnevet horgonyszövegként

Ha szeretnél többet megtudni a linképítésről, annak folyamatáról, akkor ajánlom az ite.hu linképítéssel kapcsolatos cikkeit is.

 

Milyen tehát ez egészséges linkprofil?

Sajnos egységes recept nincs. Nincsenek fix százalékok és pontos arányok. De néhány ökölszabály megfogalmazható:

  • jellemzően a főoldal kapja a legtöbb linket, az egyes aloldalak általában kevesebbet. Ha egy aloldal erősebben linkelünk, akkor legyen más szignál (pl. közösségi média megosztás, látogatószám), ami alátámasztja ezt a magasabb számot
  • a dofollow linkek mellett legyenek nofollow linkjeink is. Ezek gyakran természetes módon is keletkeznek, tehát ritkán kell őket tudatosan építeni. De nem kell emiatt álmatlanul forgolódni.
  • A horgonyszöveg szerkezetben a márkaneves, domainneves horgonyszövegű linkekből legyen általában a legtöbb, olyan értelemben, hogy a leggyakoribb horgonyszövegek ezek legyenek. Nyilván ennek is vannak alternatívái (pl www, vagy anélkül, .hu vagy anélkül, stb.)
  • a legtöbb linkünk olyan horgonyszövegű legyen, aminek teljesen egyedi a horgonyszövege. Igen kicsi az esély rá, hogy gyakran linkeljenek ugyan azzal a horgonyszöveggel. Ez alól csak a brandneves, domainneves és a nagyon általános („itt”) horgonyszövegek jelentenek kivételt, lásd fentebb.
  • nincs baj a sitewide linkekkel sem, de törekedjünk minél több cikkes, szerkesztőségi linket imitáló linkre.
  • egy-egy aloldalra max 1-2 pontos kulcsszavas horgonyszövegű link mutasson. Ettől el lehet térni felfelé, de ahhoz erős linkprofilra és egyéb szignálokra van szükség.
  • kerüljük nagy mennyiségben a láblécből érkező linkeket. Ha mégis sok ilyet kapunk, ezek legyenek domainevesek, vagy brandnevesek, és néhány lehet nofollow is.
  • a linkprofilban ne kapjanak többséget a gyanús oldalakról (PR cikkes oldalak, katalógusoldalak) érkező linkek. Ha megoldható ezek maradjanak minél inkább kisebbségben!
  • próbáljunk meg minél több linket szerezni a mi weboldalunk témájához hasonló weboldalakról.
  • ha domaint irányítunk át weboldalunkra, akkor ezek lehetőleg témába vágó weboldalak legyenek, és ne vigyük túlzásba ezek számát. Új oldal esetében max. 2-3 ilyen átirányítást használjunk. Ahogy öregszik az oldal ezek száma emelkedhet.

Ha a fenti alapelveket figyelembe vesszük akkor linkprofilunk egészséges marad, és nem kell tartanunk semmilyen Google büntetéstől.

Ha lehetséges törekedjünk releváns oldalakról, természetes vagy ahhoz hasonló linkeket szerezni, minél változatosabb formában.

 

Mi nem jelent kockázatot a linkprofilunkra?

Fontos tudni, hogy nem jelent veszélyt egy linkprofilra, ha gyenge oldalak linkelik. Teljesen természetes, hogy a nagy erős hírportálokat, apró, pár oldalból álló hobbiblogok is linkelik. Ez a web természetes velejárója.

Szintén nem jelentenek ma már veszély a spam külföldi oldalak linkjei sem. Ezek általában un. scraper oldalak, amelyek mondjuk lemásolják a Wikipédiát, és ha onnan van linkünk, akkor ezekről a másolt oldalakról is lesz. Ezeket a Google gyorsan felismeri és az innen érkező linkeket valóban semlegesíti.

Sok félreértés van akörül, hogy a nem releváns oldalakról érkező linkek vajon károsak-e vagy sem. Nos, a válasz az, hogy ezekkel sincs gond, sőt ezek is ugyan úgy erősítik weboldalunkat.

Végül érdemes megemlíteni, hogy a különböző SEO eszközök által közölt spam értékeket idehaza nagy óvatossággal kell kezelni, gyakran hamis jelzést adnak, és olyan linkeket is spamnek neveznek, amelyek nem azok.

 

Lássunk egy egészséges linkprofilt!

Zárásként álljon itt egy egészséges linkprofil. Ez az index.hu horgonyszöveg struktúráját mutatja:

 

egészséges linkprofil

 

Jól látható, hogy legnagyobb számban a márkaneves horgonyszövegek fordulnak elő, különböző változatban, de ezek is csak egy apró kisebbségét teszik ki az összes horgonyszöveg változatnak.

Az alábbi ábra pedig a képlinkek, szöveges linkek, átirányítási típusú linkeket mutatja be:

képlinkek, szöveges linkek, átirányítási típusú linkek

 

Fontos tudni, hogy a linkprofil szerkezet szegmensenként is változik. Teljesen másképp linkelődik egy webáruház és másként egy hírportál. Ahogy más a linkprofilja egy kormányzati szervezetnek és egy szolgáltató oldalának is.

Az, hogy mi milyen linkprofil szerkezete alakítunk ki, függ a kockázattűrő képességünktől is és érdemes saját vetélytársaink linkprofilját is figyelni, de azt nem szolgaian másolni.

Ha kezdők vagyunk a témában inkább törekedjünk a biztonságra.

Ha pedig úgy érezzük nagyon elrontottuk a dolgot, akkor használhatjuk a Google disavow eszközét, amellyel konkrét linkek, vagy akár egy komplett domainről érkező linkek semlegesítését kérhetjük. De ezzel óvatosan, mert kétélű fegyver. a jó és értékes linkek is elértékteleníthetőek így, és ha nem elég körültekintéssel járunk el, akkor a nagy takarításban hasznos linkeket is semlegesíthetünk, aminek helyezésromlás is lehet az eredménye.

Kezdőknek azt javaslom: elsősorban olyan helyekről szerezzenek linkeket, amelyeket nem szégyenlenének megmutatni másoknak, amiről azt gondolják, rendben van, hogy innen rám hivatkoznak. Ha ezt szem előtt tartják, akkor nagy hibát nem követnek el az egészséges linkprofil kialakítása felé vezető úton.

 

A bejegyzés Szuhi Attila, az ite.hu weblap tulajdonosának tollából készült.