Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 7.00 – 17.00

Rendelkezésedre állok

A CTR, vagyis az átkattintási arány az angol “click-to-rate” fogalom rövidítése és azoknak a látogatóknak a számára utal, akik rákattintanak egy hirdetésre vagy egy keresőtalálatra. Szerepe óriási az online marketingben, hiszen megmutatja a felhasználói aktivitás mértékét. Az alábbiakban megnézzük, miért is bír ilyen hatalmas jelentőséggel és hogyan lehet javítani rajta!

 

A CTR (click-through-rate) fogalma

 

A CTR megmutatja, pontosan hány ember kattintott egy adott oldal linkjeire. A online marketing szinte minden szegmensében mérik, de a legnagyobb jelentőséggel a keresőoptimalizálás, a PPC-kampányok és az e-mail marketing terén rendelkezik. Ennek magyarázata, hogy ezeknél a csatornáknál a cél épp az, hogy a felhasználók felkeressék a honlapot. A CTR pedig egy remek mérőszám ennek vizsgálatára.

 

Számítása igen egyszerű: a látogatók számát csupán el kell osztani a kattintások számával, majd megszorozni 100-zal. Így egy százalékos arányt kapsz, amely már kiválóan szemlélteti, hányan kattintottak az oldaladra. Természetesen nem elég csupán az átkattintási arányt górcső alá venni a különböző csatornák eredményessége kapcsán, a visszafordulási arány és a konverziós arány sem elhanyagolható tényezők.

 

Az átkattintási arányt befolyásoló tényezők

 

A CTR-t, vagyis az átkattintási arányt számos tényező befolyásolja. Ilyenek például a relevancia, az ad Rank és az eszköz, amelyet a felhasználó használ. Nézzük meg, mit is jelentenek ezek pontosan!

 

  • Relevancia: a relevancia megmutatja, hogy az alkalmazott csatorna (hirdetés, e-mail vagy bármilyen kampány) és a landing oldal összhangban áll-e egymással, azonos üzenetet közvetít-e.

 

  • Ad Rank: az ad Rank a PPC hirdetések kapcsán jelentős, hiszen komoly hatást gyakorol az átkattintási arányra. Az ad Rank a hirdetések helyezését mutatja meg, amelyet viszont ugyancsak számos dolog (például a minőségi mutató, a relevancia és a ráfordított összeg) befolyásol.

 

  • Eszköz: ez az a pont, amelyet nem igazán van ráhatásod, de a tapasztalatok alapján elmondható, hogy a mobilos CTR messze meghaladja az asztali gépes CTR-t.

 

Mikor tekinthető megfelelőnek a CTR?

 

Erre a kérdésre lehetetlen egyértelmű választ adni, hiszen számos dologtól függ, illetve az sem mindegy, hogy pontosan milyen csatornáról van szó. A megfigyelések alapján azonban azt mondhatjuk, hogy ha az organikus találatok között szerepel első helyen az oldalad, 30%-os CTR-rel számolhatsz. Egy találati oldalon megjelenő hirdetés kapcsán ugyanakkor egy 1,91%-os click-through-rate, e-mailnél pedig 2,5% már megfelelőnek tekinthető.

 

Az elhelyezés mellett persze más dolgok is fontosak, például PPC hirdetéseknél a kampány, az iparág jellege vagy a kulcsszókutatás során meghatározott kulcsszavak is nagy jelentőséggel bírnak. A CTR csupán egy mérőszám, amely alapján nem lehet egyértelműen meghatározni azt, hogy jól teljesítenek-e a hirdetések, hatékony-e az általad igénybe vett SEO szolgáltatás. A hirdetések eredményességét ugyanis az átkattintási arány mellett a verseny, az ajánlatod, a pozíció, a célzás és a hirdetés szövege is influentálja.

 

A Google Ads hirdetéseknél a minőségi mutatóknál észre fogod venni, ha nem megfelelő a CTR. Sőt, ha az átlag alatt teljesítesz az iparágadon belül, a Google jelezni is fogja azt számodra.

 

Az sem jó, ha a CTR túl magas

 

Bizony, a túl magas átkattintási arány sem megfelelő. Miért is? Sok esetben a magas click-through-rate a kampányod sikerességéről árulkodik, bizonyos helyzetekben azonban mégsem előnyös. Például akkor, ha a kiemelkedő CTR magas visszafordulási aránnyal párosul. Ez történik akkor, amikor ugyan sokan rákattintanak a hirdetésedre, utána azonban a landing oldalról visszafordulnak, ahelyett, hogy konvertálnának.

 

Ennek oka lehet a csalódottság, mert mondjuk nem az elvárásaiknak megfelelő termékekre, szolgáltatásokra bukkantak az oldaladon, de egyszerűen csak a kíváncsiság is.  Ez történik, ha rámentek az oldaladra, hogy áttekintsék, de vásárolni köszönik szépen, nem szeretnétek. Ekkor történik meg az, hogy a növekvő visszafordulási arány csökkenő konverziós arányt von maga után. Ez az a pont, ahol elérkezik az idő az átkattintási arány javítására!

 

Így javíts a CTR-en (átkattintási arányon)!

 

A módszerek különbözőek attól függően, hogy pontosan milyen csatornáról van szó. PPC hirdetéseknél a hirdetésbővítmények képesek javítani az átkattintási arányon. Olyannyira, hogy erre a Google is felhívja a figyelmet. Ennek magyarázata, hogy a hirdetésbővítmények segítségével nagyobb részesedésre tehetsz szert a találati oldalakból.

 

E-mail marketing esetén máshogyan kell megragadnod az emberek figyelmét. A fókusz a tárgysoron van, hiszen azt olvassa el mindenki először. Bátran használj emojikat, szimbólumokat, ezek képesek hatni az érzelmekre. Fontos azonban, hogy ne ess túlzásba, nehogy a leveled végül a spam mappában landoljon!

 

A CAT mondatok, vagyis a cselekvésre felhívó (call to action) kifejezések ugyancsak képesek helyrepofozni az átkattintási arányt. Egy megfelelő CAT mind az organikus találatokon, mind pedig a hirdetéseken hatékonyan képes javítani. Ha kitaláltál egy olyan hatásos mondatot, amely iránymutatásul szolgál a látogatóknak arra, mit vársz el tőlük, milyen lépéseket tegyenek a következőkben, irányítsd a linket a landing oldaladra. Ebben a lépésben pedig már a linképítés szerepe sem elhanyagolható.

 

A célközönség alapos meghatározásának, meg- és kiismerésének, igényei feltérképesének szerepe a CTR javításában is igen jelentős. Ha pontosan tudod, kiknek szánod a hirdetéseket/e-maileket, jobban tudod majd célozni azokat. Ha pedig a valódi célközönségedre csapsz le, nagy valószínűséggel rákattintanak majd az oldaladra, növelve ezzel az átkattintási arányt.

 

A CTR egy fontos mérőszám, amely megmutatja, hogy egy hirdetés vagy keresőtalálat mennyire hatásos. Minél magasabb, annál többen kattintanak az adott elemre. Más mérőszámok (visszafordulási arány, konverziós arány) nélkül, önmagában használni azonban nincs értelme. Ha problémád adódik a CTR, vagyis az átkattintási arány javításával kapcsolatban, kérd SEO mentor segítségét!

 

Révai Csaba vagyok, SEO mentor és Google ADS mentor. 2017 óta foglalkozok keresőoptimalizálással, SEOval, azóta közel 80-100 honlap havidíjas keresőoptimalizálásával bíztak meg. A 2020-as évtől kezdőden a Google Ads alapjait is oktatom a mentoráltjaimnak, mivel az alapos online jelenléthez ezen csatorna használata is szükséges és egyre inkább elengedhetetlen.