A keresési szándék a felhasználó legfőbb szándéka, vagyis az a cél, amelyet el szeretne érni a keresésével. A Google algoritmusok működésének középpontjában a felhasználók lehető legmagasabb szintű kiszolgálása áll. Ezt szeretnék minél hamarabb, minél relevánsabb találatok rangsorolásával kielégíteni.
Ebben áll a keresési szándék jelentősége
Talán senki sem lepődik meg azon, hogy a keresési szándék nagyon fontos. A forgalom növelése érdekében elengedhetetlen, hogy a felhasználók igényeire reflektáló, releváns, minőségi és egyedi tartalmakat hozz létre. A kulcsszókutatás mellett tehát a keresési szándékot is figyelembe kell venni a keresőoptimalizálás során.
A keresési szándék típusai
A keresési szándék négy típusát különböztethető meg a felhasználók igényeinek szempontjából.
Információs célú keresés
Az információs célú keresés fókuszában az adott témával kapcsolatos bővebb ismeretszerzés, a tájékozódás, az edukáció áll. Ide sorolhatók a hírek, a különböző magazinok, a leírások, a kézikönyvek és a használati útmutatók, tehát minden olyan tartalom, amelynek célja az információszolgáltatás. Természetesen a hang alapú keresések is ebbe a kategóriába tartoznak.
Az információs célú keresés könnyen felismerhető a “hogyan”, “miért”, “mikor”, “melyik”, “tippek”, “ötletek”, “tudnivalók” kifejezések használatáról.
Navigációs célú keresés
A navigációs célú keresés jóval konkrétabb, mint az információs célú keresés, ezért a keresőmotorok dolga is jóval egyszerűbb. Az ilyen típusú keresések általában valamilyen webhelyhez, szolgáltatáshoz vagy márkához kapcsolódnak. A “SEO mentor” kifejezésre keresve például rögtön a https://www.jovomarketing.hu/seo-mentor/ oldal jelenik meg a találatok élén, a “linképítés” kulcsszóra pedig néhány, SEO szolgáltatással foglalkozó weboldal.
Ezt a típusú keresési szándékot akkor ajánlott előnyben részesíteni, ha ténylegesen a márkádra vagy a webhelyedre keresnek rá a legtöbben. Más esetben nem érdemes foglalkozni vele.
Kereskedelmi célú keresés
A legjobb eredményeket a kereskedelmi célú keresésekkel érheted el, hiszen ezek jó esetben vásárlással végződnek. Ezekre akkor kerül sor, amikor a felhasználók valamilyen termék vagy szolgáltatás megvétele előtt állnak és az a céljuk, hogy minél több ismeretet szerezzenek a megvásárolni kívánt termékről/szolgáltatásról. Ha dilemmáznak, ez az a pont, ahol meggyőzheted őket arról, mennyit nyerhetnek azzal, ha nálad vásárolnak.
A konkrét cél mégsem a vásárlás véglegesítése, hanem a termék részletes bemutatása, más termékekkel való összehasonlítása. Itt ragadható meg a felhasználók figyelme a leginkább és érhető el az, hogy a potenciális vásárlóból valódi vásárló legyen.
A kereskedelmi célú keresési szándék a kulcsszókutatás során meghatározott, kulcsszavakon alapuló minőségi tartalmakkal jól kiaknázható lehetőség. Az ún. long-form típusú tartalmak különösen hasznosak ennél a keresési szándék típusnál, amelyek a legtöbbször blogposztok, terméktesztek, termék- vagy kategóriaoldalak képében jelennek meg.
Tranzakciós célú keresés
A tranzakciós célú keresési szándék érvényesítésekor a felhasználó már pontosan tudja, mely terméket szeretné megvásárolni vagy milyen szolgáltatást akar igénybe venni, és elegendő információval is rendelkezik ezekről. Ilyenkor már csak egyetlen dolog van hátra: a vásárlás konkrét lépése. A tranzakciós célú keresések tipikus példái a következő kifejezések: “xy ár”, “xy olcsón”, “rendelés”. Ilyen vagy hasonló szavakra keresve a Google olyan oldalakat rangsorol, amelyek árakat, termékeket vagy azok kategóriáit hasonlítja össze.
A tranzakciós célú keresési szándék során alkalmazott kifejezések minden vállalkozás számára kiemelt jelentőséggel bírnak, ezért rendkívül gyakran jelennek meg Google Ads és Google Shopping találatok. Ha az organikus találatok között is szeretnél jól szerepelni a tranzakciós célú kereséseknél, rengeteg figyelmet kell a keresőoptimalizálásra fordítanod.
Így történik a keresési szándék ellenőrzése
Most, hogy már tudod, milyen típusai különíthetőek el a keresési szándéknak, nézzük meg, hogyan ellenőrizheted le, hogy egy-egy kulcsszóhoz milyen keresési szándék tartozik.
Kulcsszó fluktuáció vizsgálata
A Google nem mindig érti pontosan, milyen típusú találatokat is várnak a felhasználók egy-egy kifejezésre keresve. Épp ezért a rangsor első 10 szereplője változik. Annak érdekében, hogy valóban releváns tartalmakat tudj létrehozni, időről időre érdemes utánanézni, miként cserélődnek az adott kulcsszóra megjelenő találatok.
A keresési találatok csoportosítása
A keresési szándék ellenőrzésének második lépése, hogy megnézd az adott kulcsszóra megjelenő első 10 organikus oldal találatait, majd pedig a fentiekben említett információs, navigációs, kereskedelmi és tranzakciós célú keresések alapján csoportosítsd őket.
Formátum és tartalomtípus
Az előzőeken túl azt is érdemes megnézned, hogy a tartalmak milyen formában jelennek meg (blogbejegyzés, termékoldal, kategóriaoldal vagy landing page), és azok milyen típusúak (tippek, ötletek, tudnivalók, lépésről lépésre stb.)
Bővített találatok és kiemelt kivonatok
A versenytársakkal kapcsolatban azzal sem árt tisztában lenni, milyen kiegészítő adatokkal rendelkeznek (GYIK, kérdések és válaszok, események, videók, értékelések, termékek és ajánlatok stb.) A bővített találatok (Rich Results) és a kiemelt kivonatok (Featured Snippets) – amelyek az utóbbi években kerültek előtérbe – jelentősége természetesen nem más, mint a felhasználói élmény növelése.
Előbbit strukturált adatokkal érhetjük el és nem minden esetben jelenik meg, utóbbival azonban semmi dolgunk, hiszen a Google automatikusan hozza létre. Mégis rendkívül hasznos, hiszen hozzájárul ahhoz, hogy a keresőmotorok jobban megértsék egy oldal működését.
A keresési szándék feltérképezése a keresőoptimalizálás része, amely hozzájárul a még jobb minőségű tartalmak megalkotásához. Általánosságban elmondható, hogy a termék és kategória oldalakhoz tranzakciós típusú kulcsszavak, a blogbejegyzésekhez kereskedelmi és információs célú kulcsszavak, míg a landing page-ekhez kereskedelmi és tranzakciós célú kulcsszavak kapcsolódnak. Ezeket akár a saját honlapunk Search Console fiókjában is ellenőrizni tudjuk. A kulcsszavakhoz tehát minden esetben érdemes keresési szándékot is társítani annak érdekében, hogy oldalad még jobban konvertáljon. Ha segítségre szorulsz a kivitelezésben, vedd igénybe SEO szolgáltatással foglalkozó ügynökség támogatását!