A kulcsszókutatás az egyik legfontosabb feladat a keresőoptimalizált szövegek megírása előtt. Hiszen megfelelő kulcsszavak kellenek ahhoz, hogy a szövegünk, ezáltal az oldalunk a Google keresőjén keresztül eljusson ahhoz, akinek szánjuk. De hogyan csináljuk? Itt a válasz minden kérdésre!
A kulcsszó szerepe a SEO-ban
A kulcsszó a keresőoptimalizálás lelke. Nem véletlenül, hiszen a keresőoptimalizálás maga a kulcsszavakra épül. A Google algoritmusához igazodva szeretnénk egy-egy keresőkifejezésre, azaz kulcsszóra előre kerülni a Google-ben.
Ha már eljutottunk odáig, hogy szeretnénk kulcsszavakra optimalizálni a tartalmainkat, kihasználva a Google rendszere adta lehetőségeket, következik a nagy kérdés: Mely kulcsszavakat érdemes használni? Erre a kérdésre sokszor nem egyszerű választ adni.
Ez a bejegyzés igyekszik alaposan körül járni a témát. Mivel a megfelelő kulcsszavak megtalálása az első lépés a hatékony keresőoptimalizálás felé. Hiszen hiába csináljuk jól, ha nem a megfelelő kulcsszavakat helyeztük el a szövegben. Mert ha olyan kulcsszavakat használunk, amelyre nem szoktak rákeresni, vagy kevesen teszik, ugyanúgy nem lesz látogatónk, mintha túl általános kulcsszavakkal kelnénk versenyre több ezer weboldallal, feleslegesen.
A kulcsszavakról tehát tudnunk kell, hogy nem csak tudatosan és alapos utánajárással kell kiválasztanunk őket, de mellette időnként, általában negyedévente, frissíteni is kell őket.
Hogyan használjuk a kulcsszavakat?
A kulcsszavak lényege, hogy a megfelelő helyeken kell őket feltüntetni, megfelelő mennyiségben, ahhoz, hogy a Google algoritmusa felismerje a kifejezést. A kulcsszó használatnak vannak bejáratott “szabályai”, melyek az eddigi tapasztalatok alapján, a Google algoritmusához igazodva alakultak ki. Ezek a szabályok segítenek hozzá ahhoz, hogy sikeresen válasszuk ki és alkalmazzuk őket.
Alapszabály például, hogy egy oldalt csak egy kulcsszóra érdemes optimalizálni. Ezért szereti a keresőoptimalizálás a blogok használatát. A szakmai blogok egyébként nem csak a kulcsszavak miatt hasznosak, hanem a szakmai tudásunk, hozzáértésünk bizonyítására is megfelelő lehetőséget nyújtanak. Kulcsszavak szempontjából fontos, hogy új tartalmakat új keresőszavakra, azaz kulcsszavakra optimalizáljunk be.
A kulcsszavak ne legyenek túl hosszúak, azaz ne álljanak sok szóból, erre kivétel a long tail kulcsszó, melyre később kitérünk. Magyarországon nem érdemes 1-3 szóból álló kulcsszónál hosszabbat választani, mert nem szoktak hosszú mondatokra keresni az emberek, illetve a magyar szavak, kifejezések ilyen téren különböznek például az angoltól, ahol nyelvi okokból is hosszabb kifejezésekkel lehet körülírni egy keresőkérdést.
A kulcsszavak kiválasztását a kulcsszókutatás előzze meg. Ehhez először érdemes összegyűjtenünk minden olyan kifejezést, amely releváns lehet számunkra, amely jól körülírja a témánkat. Gondoljuk át, hogy milyen kifejezésekre szeretnénk találatként szerepelni? Egy weboldal szövegezése során minél pontosabban kell leírni a terméket. Ez sokszor egyszerű eset, ám van, amikor nem magától értetődik. Ráadásul, ha megnézzük a kulcsszókeresésre fejlesztett szoftvereket, szembesülhetünk azzal, hogy nem a mi kifejezésünkre keresnek rá a legtöbbet az emberek, akik a mi termékünket keresik, hanem egy másik, hasonló kulcsszóra.
Kulcsszavak típusai
A kulcsszavakat csoportosítani lehet. Főleg az alapján, hogy milyen célt szeretnénk velük elérni, és mit mennyire pontosan írnak körül. Egy nagyon egyszerű és általános kulcsszó használata sokszor nem vezet eredményre, de a szakzsargonok, a speciális szakmai kifejezések, a túl szűk rétegnek szólók sem hoznak sikert. Mi a megoldás? Hogy tudjuk, mikor mit akarunk használni, és miért.
Főoldali kulcsszavak
A főoldali kulcsszavak lényege, hogy a weboldal kezdőlapjára vezesse az érdeklődőket. Ehhez 2-3 ütős kulcsszóra van szükségünk, amely leírja az oldalunkat. Ezek olyan kulcsszavak legyenek, amelyek magas keresésűek, és mindenképpen azokat az embereket vezesse ide, akinek releváns a termékünk vagy szolgáltatásunk.
Ezeknek a főoldali kulcsszavaknak meg kell jelenniük az oldalt bemutató szövegtörzsben, emellett a title-ben, és az oldal menüben, valamint a láblécben. Értelemszerűen a termékünket, szolgáltatásunkat minél pontosabban leíró kulcsszóra van szükségünk. A főoldali kulcsszavakból tehát lehet és érdemes is többet használni.
A főoldali kulcsszavak megtervezéséhez is mindenképpen használni kell a kulcsszótervezőt.
Gyűjtőkulcsszavak
A gyűjtőkulcsszavak általában kategóriákat írnak le, vagy címkék. Tehát termékcsoportokat, gyűjtőfogalmakat jelölnek, vagy, ha a címkékről beszélünk, akkor többszavas kifejezések formájában próbálják részletesebben bekategorizálni a terméket vagy szolgáltatást.
Blogcikket nem érdemes gyűjtőkulcsszóra optimalizálni, mert ahhoz túl általánosak. Azonban nyilvánvalóan egy webáruház felépítésénél tudatosan meg kell őket tervezni. Egyrészt az átlátható struktúra miatt, másrészt azért, hogy a Google is felismerje a struktúrát. Gyűjtőkulcszóként is érdemes az adott gyűjtőfogalomnak azt a verzióját használni, amire sok keresés érkezik a Google-ben.
Termékek és szolgáltatások kulcsszavai
A termékkulcsszó az adott termék, vagy szolgáltatás neve. Ezek használata sokszor értelemszerű. Azonban arra érdemes odafigyelni, hogy olyan kifejezést használjunk a termékeinkre is, amelyre sokan keresnek rá. A terméknévnek azt a verzióját alkalmazzuk a leírásban, illetve a menüben, amelyre sok keresés érkezik.
Blogbejegyzések kulcsszavai
Hogyan optimalizáljuk blogbejegyzéseinket? A blogbejegyzések általában egy-egy problémára nyújtanak megoldást, vagy egy-egy kérdést járnak körül. Olyan kérdést, amely kapcsolatban áll az általunk kínált termékkel vagy szolgáltatással.
Éppen ezért a blogbejegyzések keresőkifejezései sokszor egy-egy problémára kérdeznek rá. Vagy épp részletesebben szeretnének valamit megismerni. Hiszen, ha egy asztalt szeretnénk vásárolni, akkor beírjuk a keresőbe az asztal kifejezést, ha azonban új íróasztalt tervezünk venni, de előtte arról szeretnénk tájékozódni, hogy vajon hogyan lehet a legoptimálisabban kihasználni a helyet, akkor az íróasztal méretekre fogunk rákeresni.
Ezért aztán különböző, akár speciális méretű íróasztalokat is árusító webshop tulajdonosaként egy blogbejegyzésben az íróasztalok méreteit lehet részletesen taglalni. Informatív módon körül járni, úgy, hogy a megfelelő, összetett keresőkifejezésre optimalizáljuk a szöveget.
Mik azok a long tail kulcsszavak?
A long tail kulcsszavak azok a kulcsszavak, amelyek több kifejezésből állnak, azért, mert részletesebben írják körül az adott kérdést.
Ezért arányaiban kevesebben keresnek rájuk, mint egy úgynevezett “head” kulcsszóra, melyek általános kifejezések. Azonban a közönség, aki rákeres, már specifikusan erről a témáról, azaz a legtöbbször szolgáltatásról vagy termékről akar információt. Éppen ezért a long tail kulcsszavakkal könnyebben jutunk el a célközönségünkhöz.
Kulcsszókutatás eszközei
A kulcsszókutatás eredményességéhez érdemes erre tervezett programokat használni. Ebből léteznek ingyenesek és előfizetésesek is, utóbbi esetben több szolgáltatást, például statisztikákat kapunk segítségül.
Fontos, hogy a kulcsszótervező eszközök használatakor ne felejtsük el beállítani az adott országot, mivel jelentős különbségek lehetnek nem csak nyelvileg, de akár keresési szokások terén is az országok között.
Kulcsszótervezők: Google
A Google Ads kulcsszótervezője elsősorban a Google hirdetések kulcsszavainak megtervezésére van kitalálva. Azonban nagyon jól használható a keresőoptimalizált szövegek írásakor is. A legnagyobb előnye talán a területi bontás, hiszen megmutatja, hogy milyen gyakran keresnek rá az adott kifejezésre, akár város szintjén is. Az egyes kulcsszavakra érkező keresések havi becsült számát is megmutatja, emellett kulcsszó javaslatokat is tesz.
Ha a Google eszközeit szeretnénk használni kulcsszókutatásra, akkor nem a Google Ads az egyetlen lehetőségünk. A Google Trends is megmutatja számunkra, hogy “mire keres a világ”, a Trends-et böngészgetve nagyon sok hasznos információhoz juthatunk. Csak arányokat mutat, és az önmagához képest növekvő kereséseket is megmutatja, kiemeli. Szintén előnye, hogy területenként válogathatunk, mutatja a változásokat, egy-egy témakör kifejezéseinek a hullámzását.
Keywordtool.io
A Keywordtool.io kifejezetten jó lehet például a blogcikkek kulcsszótervezésére. Főleg azért, mert long tail kulcsszavakra specializálódott. Az összeírt egyszavas kulcsszavainkat, ötleteinket kipróbálhatjuk a keywordtool-on, és garantáltan rengeteg értékes long tail kulcsszót kapunk. Megmutatja, hogyan keresnek rá egy-egy kifejezésre. Ezért a kulcsszavak tervezésekor mindenképpen érdemes figyelembe venni ezt az oldalt.
Ubersuggest
Az Ubersuggest is nagyon erős long tail kulcsszavakban, ezért a kulcsszókutatás során ne feledkezzünk meg róla sem. Sokszor hasonló tippeket kapunk, mint a keywordtool-nál, azonban érdemes itt is végig futtatni a tervezett kifejezéseket, mert a két oldal kiegészítheti egymást.
Egyéb trükkök kulcsszókutatáshoz
A fentieken túl még léteznek hasznos kulcsszókutató oldalak, azonban ezek mellett magunktól is inspirálódhatunk. A miénkhez hasonló szolgáltatást végző oldalak blogbejegyzéseiből. Sőt, ha egy-egy népszerű oldal kulcsszavaira vagyunk kíváncsiak, megnézhetjük az oldal forrásának megtekintése kifejezés alatt a metaadatok között, hogy milyen kulcsszóra optimalizálták az oldalt.
Nagyon egyszerű kulcsszókutatási lehetőség például, ha beírjuk az adott “head” kifejezést, azaz az egyszavas, egyszerű kulcsszót a Google-be, és az általa felajánlott kifejezések megmutathatják, hogy milyen long tail kulcsszavakra szoktak keresni. Tehát magát a Google-t is érdemes próbálgatni, amikor kulcsszó ötleteket keresünk.
A kulcsszótervezés tehát nem bonyolult dolog, azonban megkerülhetetlen része a keresőoptimalizálásnak, mivel ha rossz kifejezésre optimalizáljuk be az oldalunkat, akkor minden munka felesleges volt, nem fognak jönni az eredmények.