Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 7.00 – 17.00

Rendelkezésedre állok

10 évvel ezelőtt mindenki a Page Rank fogalmáról, mint a keresőmotorok legfontosabb besorolási faktoráról beszélt. Manapság azonban egyre kevesebb szó esik róla. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Page Rank már ne bírna jelentőséggel. Az alábbiakban megnézzük, mit is jelent pontosan a Page Rank, hogyan működik és milyen szerepe van 2022-ben!

 

A Page Rank fogalma

 

A Page Rank (PR) – amely egy algoritmus és egy skála is egyben – tulajdonképpen egy szavazati rendszer, amelyben egy-egy link jelent egy-egy voksot. Ezek viszont nem egyenlőek, hiszek súlyukat nagyban meghatározza az, hogy milyen erős weboldalról érkeznek. Minél magasabb PR értéket kap egy link, annál hitelesebbnek ítélik meg a keresőmotorok. A Page Rank algoritmus szerint pedig a több és jobb minőségű linkkel rendelkező oldalak nagyobb jelentőséggel bírnak. Fontos tehát megérteni azt, hogy a Page Rank érték esetében minden csak a linkekről szól. Ezért is van olyan kiemelkedő szerepe a linképítésnek.

 

A Page Rank egy pontrendszer is, amely a 1-től 10-ig terjedő skálán értékeli a weboldalakat. A “0” olyan honlapokra utal, amelyeket a Google nem ismer fel. A 10 pedig olyanokra, amelyeket nem csak felismer, de kétségtelenül el is ismer. Minél erősebb egy oldal, annál magasabb PR pontot kap. Egy átlagos honlap 3-7 közötti értékkel rendelkezik. A linképítés során próbálj a sajátodnál magasabb PR értékkel bíró honlapokról linkeket szerezni, hiszen ezzel növelheted saját oldalad értékét is.

 

A Page Rank története dióhéjban

A Page Rank algoritmust 1998-ban alkotta meg a Stanford Egyetemen Larry Page és Sergey Brin, a Google alapítói. Ez az algoritmus adta meg a kezdőlökést a Google máig tartó sikerének. 2000-ben aztán megjelent a Google eszköztár, melynek segítségével mindenki megtudhatta, pontosan milyen PR értékkel is rendelkezik az oldala. A horgonyszövegek is ebben az időben nyertek kiemelkedő szerepet, ami pedig szorosan kapcsolódik a kulcsszókutatás fontosságához.

 

Ennek következményeként a keresőoptimalizálás fókuszába a linképítés került, és azt feltételezték, hogy a kapcsolódó linkek nagy számával máris megalapozható egy oldal eredményessége. A minőség azonban hamar a mennyiség rovására ment, elterjedt a linkek pénzért való adás-vétele és megjelentek a linkfarmok is. A Google algoritmusok frissítése emiatt elkerülhetetlenné vált. Ilyen volt például a 2005-ös Jagger update, amelynek keretében végre a minőségre helyeződött a hangsúly, a linkgyűjtő oldalakat és az egyéb SEO hack-eket pedig a Google kifejezetten büntetni kezdte. A 2012-es Pingvin frissítés középpontjában a túloptimalizálás visszaszorítása és a silány, nem természetes linkeket tartalmazó oldalak felszámolása állt. Ezt pedig minden eddiginél szigorúbb eszközökkel próbálták megvalósítani.

 

A megjelenése után mintegy 15 évvel, 2013-ban a Google felhagyott a Google tools (vagyis az eszköztár) frissítésével, így ekkortól nem nyilvánosak a Page Rank értékek. Ennek pozitív hozadéka, hogy a PR-értékek egyoldalú erősítése helyett a SEO más területeinek fejlesztése is előtérbe került a szakemberek körében.

 

Két évvel későbbi, 2016-os nyugdíjazása azonban nem jelenti azt, hogy a Google a PR-t már nem is használja. Ugyan az eredeti változatot már valóban nem frissítik, létrehoztak helyette valami mást. A jelenlegi működése meglehetősen bonyolult, de azt érdemes minden SEO ügynökségnek észben tartania, hogy a linkek még ma jelen vannak a Google TOP 3 rangsorolási szempontjai között.

 

Ma a linkek minősége fontosabb a mennyiségüknél. Kevesebb, erősebb oldalról érkező link kétségtelenül értékesebb, mint számos olyan link, amely gyenge oldalokról származik. De, ami még ennél is fontosabb, az az, hogy hogyan tudod pozitívan befolyásolni a Page Rank értéket.

 

A Page Rank-et befolyásoló tényezők

Azokat a jellemzőket vesszük most sorra, amelyek igenis még ma is számítanak és amelyekre kiemelt figyelmet kell fordítanod a keresőoptimalizálás során. Ezek a faktorok jelentős hatást gyakorolnak oldalad Page Rank értékére, ezzel együtt a keresőben elnyert helyezésére is.

 

Horgonyszöveg (Anchor text)

A horgonyszövegeknek a Google megjelenésekor kiemelkedő szerepe volt a rangsorolásban. Ha például a “keresőoptimalizálás” kulcsszóra szerettél volna előrébb kerülni a találati listán, akkor minél több link horgonyszövegében ezt a kulcsszót kellett használnod. Ez egy ideig működött is, azonban később a Google ezt az algoritmusok manipulációjának tekintette. Ma sincs ez másként, a horgonyszövegek túlzott használata egészségtelen linkeket eredményez és büntetéshez vezethet.

 

Belső linkek

A belső linkelés egy elterjedt SEO taktika, amely a linképítés részét képezi. Ha megérted, pontosan hogyan is működik, jól kiépített belső linkhálózattal pozitívan befolyásolhatod oldalad Page Rank értékét.

 

Kattintható linkek

A valóban kattintható linkek értékesebbek, mint azok, amelyek nem mutatnak sehova. A leggyakrabban az “Általános Szerződési Feltételek”, a banner hirdetések, a lábjegyzetek esetén futhatsz bele ilyenbe, vagy akkor, ha a link hibás oldalra mutat. Ezeknek a számát érdemes csökkenteni, hiszen a kattintható linkek sokkal többet érnek a keresőmotorok “szemében”.

 

Nofollow linkek

Azok a linkek kapják meg a nofollow jelölést, amelyek esetén nem cél az, hogy a Google figyelembe vegye őket a rangsorolás alkalmával. Azok a linkek tehát, amelyet igyekszel eltüntetni a keresőrobotok elől, mert gyenge minőségű linkek, töredékinformációkat tartalmaznak vagy például a Wikipediára hivatkoznak és nem emelik oldalad fényét. A nofollow linkek tehát közvetlenül nincsenek hatással a találati listán elfoglalt helyre, segítségével azonban természetesebbnek hatnak a tartalmak. Ennél fogva mégis pozitívan befolyásolják oldalad megítélését.

 

Számít még a Page Rank 2022-ben?

Röviden: igen. Részletesebben: attól függetlenül, hogy az eszköztár már nem mutatja meg oldalad PR-értékét, a Google még igenis használja azt. És ez nem csak feltételezés, ugyanis 2017-ben a Google egyik munkatársa Gary Illyes saját maga erősítette meg ezt az információt Twitter oldalán. Vagyis: “Tudtad, hogy 18 év után még mindig használjuk a Page Rank-et (több 100 más módszer mellett) a rangsorolásban?”

 

A Page Rank tehát közel sem halott. Ha tisztában vagy a működésével és azzal, hogyan lehet befolyásolni, magasabb szintre emelheted a keresőoptimalizálást. Mélyebben elmerülnél a témában? Kérd SEO mentor segítségét!

 

Révai Csaba vagyok, SEO mentor és Google ADS mentor. 2017 óta foglalkozok keresőoptimalizálással, SEOval, azóta közel 50-60 honlap havidíjas keresőoptimalizálásával bíztak meg. A 2020-as évtől kezdőden a Google Ads alapjait is oktatom a mentoráltjaimnak, mivel az alapos online jelenléthez ezen csatorna használata is szükséges és egyre inkább elengedhetetlen.