A Google indexelés szerepe kulcsfontosságú a keresőoptimalizálás során. Ez határozza meg ugyanis, hogy egy-egy kulcsszóra milyen sorrendben jelennek meg az oldalak a Google találati listáján. Egy oldal akkor tekinthető indexeltnek, ha a kereső már felfedezte magának és el is tárolta. Az alábbi cikkben megnézzük, miért ennyire fontos a Google indexelés és hogyan érheted el, hogy weboldalad (fel)ismert legyen!
A Google indexelés jellemzői
A weboldalakat linkek sokasága köti össze, amelyekre a linképítés keretében tettél szert. Így a hálózat úgy néz ki, mint egy kesze-kusza pókháló. A Google robotjai beolvassák egy oldal tartalmát, majd ugranak a következő, linkelt oldalra. Kapcsolat azonban nem csupán az oldalak, de az oldalakon belül a domain és a domainen belüli aloldalak között is van. Ezeket a keresőrobotok ugyanúgy feltérképezik, persze nem az összeset. A beolvasott oldalakat aztán a kereső tárolja, de nem minden adatot, főként csak a szöveges elemeket. Ezeket a másolatokat elemzi később a Google, hogy felállítsa éppen aktuális rangsorát egy-egy kulcsszóra vonatkozóan.
Az indexelés ellenőrzése
A Google indexelés állapotának ellenőrzése weboldal elemzéssel tehető meg. Erre több eszköz is szolgál. A legegyszerűbb, ha a keresőbe beírod a következőt: “site:domainneved.hu” (ahol a domainnév a saját weboldalad neve). A Google Search Console ugyancsak kiváló eszköz a Google indexelés ellenőrzésére, az alkalmazáson keresztül ugyanis jelentés kérhető. A listán láthatod, mely URL-eket indexelt már a kereső. A weboldal elemzés természetesen további lépéseket is magában foglal: a kulcsszókutatás, a menü ellenőrzése, a linkek és egyéb tényezők vizsgálata ugyancsak fontos. Ha egy adott URL nem került indexelésre, a Google nem jeleníti meg a találatai között, ez pedig számos problémához vezethet. Elmaradnak majd a látogatók, nem generál forgalmat az oldal, tehát a keresőoptimalizálás sem vezethet eredményre. Épp ezért olyan fontos a weboldal elemzés a SEO szolgáltatások igénybevétele során.
Ezért maradhat el a Google indexelés
1. Vadi új az oldal
Egy friss oldal Google indexelése akár napokba is beletelhet. Ha azonban nincs elég türelmed és szeretnéd meggyorsítani a folyamatokat, adj be indexelési kérelmet a Google Search Console-on keresztül vagy adj be oldaltérképet, de erről a későbbiekben még ejtünk néhány szót.
2. Le van tiltva az indexelés
Ha egy oldal nem kerül indexelésre, az leggyakrabban valamilyen beállítási hibának köszönhető. A WordPress felületén belül a Beállítások/Olvasás/Keresőmotor láthatósága fület kell felkutatni. Itt az alábbi szöveget olvashatod: “Megtiltjuk a keresőmotoroknak, hogy bejárja az oldalunkat.” Egy élesített weboldal esetén az ennél a résznél lévő pipa soha ne legyen bepipálva. Ha mégis, abban az esetben megtiltod a keresőmotorok számára az indexelést.
3. A Google nem ismerte fel az adott (al)oldalt
Gyakran előfordul, hogy például egy webshop több ezer terméke közül a Google alig néhány százat térképez fel. Ennek oka többnyire a linkek hiányában vagy kevés számában keresendő és abban, hogy a Google nem szívesen indexel egy adott kulcsszóra egymáshoz nagyon hasonló tartalmakat.
4. Nem frissülnek az indexek
Az oldalak frissítését a Google bizonyos esetekben nem veszi észre, így elmarad az indexelés is.
5. Nem megfelelő aloldal került indexelésre
Erre akkor kerül sor, ha a Google indexelés nem az általad kívánt oldal kapcsán történik meg, hanem valami sokkal kevésbé jelentősnél. Gyakori hiba például, hogy egy webshop blogja jelenik meg a keresőben a termékkategória oldala helyett. De az is előfordulhat, hogy adott kulcsszóra nem egy termék, csak például egy kép jön be. Ez pedig növeli a vásárlók visszafordulási arányát.
Így támogatható az indexelés
1. Átlátható menürendszer
Kulcsfontosságú, hogy a kulcsszókutatás során meghatározott kulcsszavak köré épült átlátható, strukturált menürendszer segítse a látogatókat a tájékozódásban – és a keresőt is.
2. Oldaltérkép
Az indexelés a leginkább a már említett oldaltérkép regisztrálásával segíthető elő. Ezt a Google Search Console-ban teheted meg, de csak abban az esetben érdemes, ha weboldalad aloldalai folyamatosan frissülnek.
3. Belső linkek
Az aloldalakról érdemes a főoldalra linkeket irányítani. Ez a látogatókat és a keresőmotorokat is segíti a tájékozódásban, a kapcsolatok felderítésében.
4. Külső linkek
A keresőoptimalizálás egyik legfontosabb területe a linképítés. Minél több és erősebb weboldalról szerzel a honlapod tartalmához kapcsolódó linkeket, weboldalad annál előrébb kerül majd a találati listán. A külső linkek jelentősen hozzájárulnak az indexelés egyszerűsítéséhez.
5. Mobilbarát weboldalak
A Google előnyben részesíti az olyan oldalakat, amelyek mobilra is optimalizáltak. Így akármilyen minőségi tartalmakkal is bír egy oldal, ha kizárólag asztali gépen tekinthető meg, könnyen meg fogják előzni más oldalak. A mobil index 2018-tól számít elsődlegesnek.
6. Tartalom frissítése
Ha egy oldal tartalma folyamatosan frissül, a Google robotok újra és újra bejárják majd. A rendszeres újraindexelés pedig segít SEO céljaid elérésében.
7. Gyors betöltés
A betöltési idő csökkentése ugyancsak kedvezően befolyásolja az indexelés gyorsaságát. A lassúságot a nagy felbontású képek tetemes száma, a háttérben futó JavaScript és a Flash és a CCS okozza.
8. Duplikáció csökkentése
A feltérképezést nagyban csökkenti a tartalom duplikálása. Igyekezz ezt elkerülni! A probléma megoldására a noindex (nem indexelhető) vagy a canonical (duplikált) címkék szolgálnak.
9. Oldalak blokkolása
Az olyan oldalakat, amelyeket nem szeretnél indexeltetni, kiiktathatsz a folyamatból a noindex címkével vagy az oldal törlésével, majd a 404-es, “Ez az oldal nem létezik.” hibakóddal való ellátásával. Az említett megoldások mind hatékonyan hozzájárulnak ahhoz, hogy weboldalad kapcsán könnyen és gyorsan megvalósulhasson a Google indexelés. A problémát okozó tényezők feloldásával ugyancsak segítheted a folyamatot. Ha azonban segítségre van szükséged a SEO szolgáltatások valamely területével kapcsolatban és részletesebben is megismernéd a folyamatokat, keress fel egy SEO mentort!