Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 7.00 – 17.00

Rendelkezésedre állok

A Google indexelés szerepe kulcsfontosságú a keresőoptimalizálás során. Ez határozza meg ugyanis, hogy egy-egy kulcsszóra milyen sorrendben jelennek meg az oldalak a Google találati listáján. Egy oldal akkor tekinthető indexeltnek, ha a kereső már felfedezte magának és el is tárolta. Az alábbi cikkben megnézzük, miért ennyire fontos a Google indexelés és hogyan érheted el, hogy weboldalad (fel)ismert legyen!

A Google indexelés jellemzői

A weboldalakat linkek sokasága köti össze, amelyekre a linképítés keretében tettél szert. Így a hálózat úgy néz ki, mint egy kesze-kusza pókháló. A Google robotjai beolvassák egy oldal tartalmát, majd ugranak a következő, linkelt oldalra. Kapcsolat azonban nem csupán az oldalak, de az oldalakon belül a domain és a domainen belüli aloldalak között is van. Ezeket a keresőrobotok ugyanúgy feltérképezik, persze nem az összeset. A beolvasott oldalakat aztán a kereső tárolja, de nem minden adatot, főként csak a szöveges elemeket. Ezeket a másolatokat elemzi később a Google, hogy felállítsa éppen aktuális rangsorát egy-egy kulcsszóra vonatkozóan.

Az indexelés ellenőrzése

A Google indexelés állapotának ellenőrzése weboldal elemzéssel tehető meg. Erre több eszköz is szolgál. A legegyszerűbb, ha a keresőbe beírod a következőt: “site:domainneved.hu” (ahol a domainnév a saját weboldalad neve). A Google Search Console ugyancsak kiváló eszköz a Google indexelés ellenőrzésére, az alkalmazáson keresztül ugyanis jelentés kérhető. A listán láthatod, mely URL-eket indexelt már a kereső. A weboldal elemzés természetesen további lépéseket is magában foglal: a kulcsszókutatás, a menü ellenőrzése, a linkek és egyéb tényezők vizsgálata ugyancsak fontos. Ha egy adott URL nem került indexelésre, a Google nem jeleníti meg a találatai között, ez pedig számos problémához vezethet. Elmaradnak majd a látogatók, nem generál forgalmat az oldal, tehát a keresőoptimalizálás sem vezethet eredményre. Épp ezért olyan fontos a weboldal elemzés a SEO szolgáltatások igénybevétele során.

Ezért maradhat el a Google indexelés

 

1.   Vadi új az oldal

Egy friss oldal Google indexelése akár napokba is beletelhet. Ha azonban nincs elég türelmed és szeretnéd meggyorsítani a folyamatokat, adj be indexelési kérelmet a Google Search Console-on keresztül vagy adj be oldaltérképet, de erről a későbbiekben még ejtünk néhány szót.

2.   Le van tiltva az indexelés

Ha egy oldal nem kerül indexelésre, az leggyakrabban valamilyen beállítási hibának köszönhető. A WordPress felületén belül a Beállítások/Olvasás/Keresőmotor láthatósága fület kell felkutatni. Itt az alábbi szöveget olvashatod: “Megtiltjuk a keresőmotoroknak, hogy bejárja az oldalunkat.” Egy élesített weboldal esetén az ennél a résznél lévő pipa soha ne legyen bepipálva. Ha mégis, abban az esetben megtiltod a keresőmotorok számára az indexelést.

3.   A Google nem ismerte fel az adott (al)oldalt

Gyakran előfordul, hogy például egy webshop több ezer terméke közül a Google alig néhány százat térképez fel. Ennek oka többnyire a linkek hiányában vagy kevés számában keresendő és abban, hogy a Google nem szívesen indexel egy adott kulcsszóra egymáshoz nagyon hasonló tartalmakat.

4.   Nem frissülnek az indexek

Az oldalak frissítését a Google bizonyos esetekben nem veszi észre, így elmarad az indexelés is.

5.   Nem megfelelő aloldal került indexelésre

Erre akkor kerül sor, ha a Google indexelés nem az általad kívánt oldal kapcsán történik meg, hanem valami sokkal kevésbé jelentősnél. Gyakori hiba például, hogy egy webshop blogja jelenik meg a keresőben a termékkategória oldala helyett. De az is előfordulhat, hogy adott kulcsszóra nem egy termék, csak például egy kép jön be. Ez pedig növeli a vásárlók visszafordulási arányát.

Így támogatható az indexelés

 

1.   Átlátható menürendszer

Kulcsfontosságú, hogy a kulcsszókutatás során meghatározott kulcsszavak köré épült átlátható, strukturált menürendszer segítse a látogatókat a tájékozódásban – és a keresőt is.

2.   Oldaltérkép

Az indexelés a leginkább a már említett oldaltérkép regisztrálásával segíthető elő. Ezt a Google Search Console-ban teheted meg, de csak abban az esetben érdemes, ha weboldalad aloldalai folyamatosan frissülnek.

3.   Belső linkek

Az aloldalakról érdemes a főoldalra linkeket irányítani. Ez a látogatókat és a keresőmotorokat is segíti a tájékozódásban, a kapcsolatok felderítésében.

4.   Külső linkek

A keresőoptimalizálás egyik legfontosabb területe a linképítés. Minél több és erősebb weboldalról szerzel a honlapod tartalmához kapcsolódó linkeket, weboldalad annál előrébb kerül majd a találati listán. A külső linkek jelentősen hozzájárulnak az indexelés egyszerűsítéséhez.

5.   Mobilbarát weboldalak

A Google előnyben részesíti az olyan oldalakat, amelyek mobilra is optimalizáltak. Így akármilyen minőségi tartalmakkal is bír egy oldal, ha kizárólag asztali gépen tekinthető meg, könnyen meg fogják előzni más oldalak. A mobil index 2018-tól számít elsődlegesnek.

6.   Tartalom frissítése

Ha egy oldal tartalma folyamatosan frissül, a Google robotok újra és újra bejárják majd. A rendszeres újraindexelés pedig segít SEO céljaid elérésében.

7.   Gyors betöltés

A betöltési idő csökkentése ugyancsak kedvezően befolyásolja az indexelés gyorsaságát. A lassúságot a nagy felbontású képek tetemes száma, a háttérben futó JavaScript és a Flash és a CCS okozza.

8.   Duplikáció csökkentése

A feltérképezést nagyban csökkenti a tartalom duplikálása. Igyekezz ezt elkerülni! A probléma megoldására a noindex (nem indexelhető) vagy a canonical (duplikált) címkék szolgálnak.

9.   Oldalak blokkolása

Az olyan oldalakat, amelyeket nem szeretnél indexeltetni, kiiktathatsz a folyamatból a noindex címkével vagy az oldal törlésével, majd a 404-es, “Ez az oldal nem létezik.” hibakóddal való ellátásával. Az említett megoldások mind hatékonyan hozzájárulnak ahhoz, hogy weboldalad kapcsán könnyen és gyorsan megvalósulhasson a Google indexelés. A problémát okozó tényezők feloldásával ugyancsak segítheted a folyamatot. Ha azonban segítségre van szükséged a SEO szolgáltatások valamely területével kapcsolatban és részletesebben is megismernéd a folyamatokat, keress fel egy SEO mentort!

Révai Csaba vagyok, SEO mentor és Google ADS mentor. 2017 óta foglalkozok keresőoptimalizálással, SEOval, azóta közel 50-60 honlap havidíjas keresőoptimalizálásával bíztak meg. A 2020-as évtől kezdőden a Google Ads alapjait is oktatom a mentoráltjaimnak, mivel az alapos online jelenléthez ezen csatorna használata is szükséges és egyre inkább elengedhetetlen.