Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 7.00 – 17.00

Rendelkezésedre állok

A webhelytérkép (vagyis a sitemap) egy, az oldal legfontosabb URL-jeit és tulajdonságait tartalmazó lista. Általában valamilyen rendszeren alapszik, szerepe pedig a keresőmotorok szempontjából elengedhetetlen, de a létezése felhasználói oldalról sem mellékes. Az alábbiakban megnézzük, hogyan épül fel, miért fontos és hogyan adhatod hozzá a weboldaladhoz!

 

A webhelytérkép jelentése

 

A webhelytérkép lehet egy dokumentum vagy oldal is, amely egy weboldal összes – vagy legalábbis legfontosabb – oldalait és dokumentumait tartalmazza. Szerepe, hogy segítsen a keresőmotoroknak a webhely feltérképezésében, formátuma pedig a legtöbbször xml feed. A webhelytérkép (a linképítéshez hasonlóan) a technikai SEO igen fontos eleme, a tartalmi SEO-val együtt hozzájárul ahhoz, hogy a weboldal minél előkelőbb helyet érjen el a kereső találati listáján.

 

Webhelytérkép nem csupán a keresőnek, de a felhasználóknak is készülhet. Ez általában egy olyan csupasz, linkekből álló lista, amely a weboldal minden URL-jét tartalmazza (nem csupán a főbb menüpontokat, hanem tényleg mindent, a termékeket és a bejegyzéseket is). Ma már nem igazán elterjedt, hiszen egyrészt a legtöbb honlapon van keresőfunkció, másrészt nem nyújt túl esztétikus látványt.

 

A SEO oldaltérkép és szerepe

 

Ez a típusú oldaltérkép a keresőoptimalizálás szempontjából bír kiemelt jelentőséggel. Kizárólag a keresőmotorok számára készült és az URL-ek mellett különböző paramétereket is tartalmaz. Ha kíváncsi vagy rá, a /sitemap.xml, vagy pedig a /sitemap_index.xml URL-ek alatt érheted el.

 

Hogy miért is fontos a SEO sitemap? Mikor a keresőrobotok megérkeznek az oldaladra, elkezdik feltérképezni azt. Erre azonban csak korlátozott idő és erőforrások állnak rendelkezésre, ezért segíteni szükséges őket a minél egyszerűbb eligazodásban. A feltérképezés a belső linkhálózaton keresztül történik, így azok az oldalak, amelyekre kevesebb link mutat, felismerhetetlenek maradhatnak. Épp ezt hivatott elkerülni a webhelytérkép: megmutatja a Google számára, melyek azok a linkek, amelyekkel érdemes foglalkozni.

 

Milyen a jó webhelytérkép?

 

Most, hogy már tudod, miért van szükséged sitemap-ra, valószínűleg felmerült benned a kérdés, hogy mégis mely oldalakat szerepeltesd rajta. Nos, a legkézenfekvőbb, ha a legfontosabb tartalmak helyet kapnak a listán. Azok, amelyeket mindenképpen szeretnél megjelentetni a keresőben.

 

A webhelytérkép URL-ekből áll, amelyek mellé különböző attribútumokat is meg lehet adni. Ezek a LOC, a PRIORITY, a CHENGEFREQ, és a LASTMOD. A LOC jelenti a pontos URL-t, a PRIORITY az adott oldal fontosságát jelzi, amelyet egy 0 és 1 közötti számmal lehet meghatározni. A CHENGEFREQ arról szolgál információval, hogy mennyire gyakran változik az adott oldal. Ennek árnyalására a none (vagyis, hogy nem változik), a hourly (óránként), a daily (naponta), a weekly (hetente), a monthly (havonta), a yearly (évente), a never (soha) és az always (mindig) kifejezések szolgálnak. A LASTMOD részben közölheted, mikor végeztél utoljára módosításokat az oldalon.

 

Sitemap létrehozása

 

A jó hír, az az, hogy ezzel nem lesz nehéz dolgod, hiszen a legtöbb tartalomkezelő rendszer használ valamilyen webhelytérkép generátort. A WordPress esetén elég például csak a Yoast SEO plugint használni, ez automatikusan hozzáadja majd a weboldaladhoz az webhelytérképet.

 

Ha sima, statikus oldalad van, a gyökérkönyvtárban kell létrehoznod egy sitemap.xml nevű fájlt és ebben megadni az URL-eket. Mivel ez elég hosszadalmas lenne, ilyen esetben is használj valamilyen generátort (ilyen például a Sitemap Generátor).

 

A webhelytérkép csak akkor ér valamit, ha a Google találkozik is vele. Ennek érdekében az elkészült sitemap-et küldd el a Search Console “Oldaltérképek” részén keresztül. Itt rögtön vissza is jelez az oldal, hogy a beküldés sikeres volt-e vagy sem.

 

Ha a későbbiekről is tájékozódni szeretnél, vagyis meg szeretnéd tudni, mit kezdett az oldaltérképpel a Google, a “Lefedettség” menüpontban ennek is utánanézhetsz. Itt egy érvényes és kizárva elnevezésű rubrikát láthatsz majd, amelyben az érvényes szám egyre nőni fog, ahogy a keresőmotorok indexelik az oldalaidat. Ha valamilyen okból kifolyólag az oldaltérkép helyének megváltoztatása válik szükségessé, egy robot.txt segítségével teheted azt meg.

 

Számít a webhelytérkép megléte a rangsorban?

 

Elmondható, hogy amiatt nem fog hátrébb kerülni az oldalad a találati listán, mert nem tartozik hozzá webhelytérkép. A kulcsszókutatás, a linképítés és a SEO szolgáltatások egyéb területei jóval nagyobb jelentőséggel bírnak ebben a kérdésben.

 

Mégis érdemes azonban használni, hiszen megeshet, hogy bizonyos tartalmak nem jelennek meg a keresőben annak ellenére sem, hogy rengeteg energiát szántál az elkészítésükre.

 

A Google szerint az alábbi oldalaknak rendkívül előnyös a használata:

  • a nagy kiterjedésűeknek,
  • azoknak az új weboldalaknak, amelyekre még nem mutatnak linkek,
  • és értéknövelt tartalom esetén is.

 

A sitemap-ek egyéb típusai

 

Természetesen nem kizárólag a felhasználók és a Google-botok számára gyártott webhelytérképek léteznek, más típusokkal is találkozhatsz. Vannak ún. videótérképek (video sitemap) is, amelyek szerepe az oldal videós tartalmainak Google-vel való megismertetése és megértetése. Ugyanígy a kép oldaltérkép (image sitemap) a képek listázására, a hírek oldaltérkép (news sitemap) pedig a hírek bemutatására szolgál.

 

Összegzés

 

A webhelytérkép tehát megmutatja a weboldal legfontosabb URL-jeit. Azokat, amelyeket mindenképpen szerepeltetni szeretnél a keresőben. Létrehozása nem kötelező, de melegen ajánlott, hiszen hatékonyan segíti a keresőmotorokat a könnyebb eligazodásban, a weboldal feltérképezésében és indexelésében. Ezzel együtt pedig hozzájárul ahhoz is, hogy minél rangosabb helyet foglalj el a kereső találatai között. A webhelytérkép a technikai SEO része, a SEO egyéb területei nélkül azonban nem képes elérni a hatását. Ha szeretnéd profira bízni a keresőoptimalizálást vagy még többet tanulni róla, vedd igénybe SEO mentor szolgáltatásait!

 

Révai Csaba vagyok, SEO mentor és Google ADS mentor. 2017 óta foglalkozok keresőoptimalizálással, SEOval, azóta közel 50-60 honlap havidíjas keresőoptimalizálásával bíztak meg. A 2020-as évtől kezdőden a Google Ads alapjait is oktatom a mentoráltjaimnak, mivel az alapos online jelenléthez ezen csatorna használata is szükséges és egyre inkább elengedhetetlen.