Szerző: seolabor.hu
Ma már minden vállalkozásnak szüksége van egy weboldalra, de önmagában a honlap nem sokat ér, ha arra nem érkeznek látogatók. A keresőoptimalizálás egy kiváló megoldás arra, hogy hónapról-hónapra ingyen, vagyis organikusan a Google keresőből szerezzünk látogatókat. Azonban sok weboldal még a technikai követelményeknek sem felel meg, ami a keresőoptimalizálás alapja. Épp ezért ebben a cikkben azokat a legfontosabb technikai SEO szempontokat fogom bemutatni, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy weboldal megfeleljen a 2020-as elvárásoknak.
Betöltési sebesség
Hiába a tűéles kép és a szép grafika, ha a honlap 6 mp-ig tölt, a felhasználók 90%-a nem fogja megvárni és kilép az oldalról. Bár a sebesség egy SEO rangsorolási szempont, de nem közvetlenül ez fogja meghatározni egy weboldal jó helyezéseit. A betöltési sebesség és a felhasználói élmény kapcsolata viszont már jelentősen befolyásolhatja egy honlap organikus megjelenéseit.
Ugyanis a Google célja, hogy egy kulcsszóra keresve mindig a legrelevánsabb és legjobb oldalakat rangsorolja. Ha a felhasználók többsége már a weboldal betöltése előtt visszalép a találati listára, mert az oldal nem tölt be maximum 2,5 mp alatt, az algoritmus hátrébb fogja sorolni, hiszen a felhasználók nem elégedettek. (magas lesz a visszafordulási arány)
Hogyan tudod gyorsítani a honlapot?
Ahhoz, hogy a weboldal minden platformon a lehető leggyorsabban jelenjen meg, érdemes a felhasznált képeket méretre vágni és tömöríteni. A képek optimalizáláshoz a tinypng.com ingyenes online eszközt ajánlom, ami minőségromlás nélkül képes a fotók fájlméretét akár 70-80%-kal is csökkenteni.
A képek optimalizálása mellett érdemes a HTML, Javascript és CSS fájlokat is tömöríteni. Ehhez a Autoptimize (ingyenes) vagy a WP Rocket (fizetős) WordPress bővítményt ajánlom.
Az egyes részek aktiválása után mindig ellenőrizd, hogy a weboldal minden eleme továbbra is megfelelően jelenik meg. Ha a tömörítés után hibákat tapasztalsz, egyszerűen kapcsold ki az adott opciót, és a honlap visszaáll az eredeti állapotába.
A weboldal betöltési sebességét a GTmetrix és a Google PageSpeed Insights online eszközökkel tudod ellenőrizni. Mindkét eszköz ingyenes és egy 0-100-ig terjedő skálán értékelik az adott honlap asztali és mobil betöltési sebességét.
Mobilbarát verzió
A Google 2020 elején jelentette be, hogy a robotok most már a mobilbarát oldalakat részesítik előnyben feltérképezéséhez és indexeléshez, azaz mostantól nem a desktop az alapértelmezett, hanem a mobil. Ahhoz, hogy a vállalkozásod weboldala megfeleljen a 2020-as alapkövetelményeknek, elengedhetetlen, hogy az oldal mobilbarát legyen.
Mitől lesz mobilbarát egy honlap?
A cél, hogy az adott weboldal, minden platformon a megfelelő méretben jelenjen meg. Tehát a feladat az, hogy a felhasználók ugyanazt a tartalmat kapják minden eszközön, csak más elrendezésben, legyen az akár asztali gép, mobil, vagy tablet.
A mobilbarát oldalakon minden tartalom az adott kijelző felbontáshoz viszonyítva jelenik meg, nem kell jobbra-balra húzogatni a kijelzőt ahhoz, hogy elérjük a tartalmat, nem kell ki-be zoomolni ahhoz, hogy használni tudjuk a gombokat.
A WordPress weboldalaknál használt népszerű Elementor és Divi sablonok természetesen már alapértelmezetten reszponzívan vannak kialakítva, azonban a régebbi honlapok gyakran nem felelnek meg mai a követelményeknek. A Google ingyenes eszközével egyszerűen le tudod tesztelni, hogy Te weboldalad mobilbarát-e vagy sem.
SSL tanúsítvány
Mi az az SSL tanúsítvány?
Az SSL tanúsítvány biztosítja, hogy oldalra látogatók adatai biztonságban legyenek és ne kerüljenek illetéktelenek kezébe. Pl. a megadott email címek, felhasználónevek, jelszavak, és bankkártya adatok. A Google Chrome böngésző pl. egy nagy piros lakattal jelzi az oldalra látogatóknak, ha az adott honlap nem rendelkezik a megfelelő védelemmel.
A fenti üzenet nem túl bizalomgerjesztő, ha a látogatók most találkoznak először a vállalkozásoddal, épp ezért, ha nem szeretnéd ezzel elveszíteni a vásárlók jelentős részét, használj SSL tanúsítványt.
Az SSL tanúsítvány aktiválása után a HTTP protokoll átvált HTTPS-re azaz egy biztonságos (secure) változatra, ami azt jelenti, hogy a honlapon megadott adatok ettől fogva titkosítva jutnak el a célszerverhez.
Hogyan válts HTTPS-re?
Az ingyenes 3 hónapos (Let’s encrypt) SSL tanúsítvány már minden tárhely szolgáltatónál elérhető, ehhez csak fel kell venned a kapcsolatot és kérvényezni kell az aktiválást. 3 hónap elteltével, automatikusan kapni fogsz egy emailt, amiben további 3 hónapra tudod meghosszabbítani a tanúsítványt.
Fontos, hogy a HTTPS-re váltást követően a régi HTTP-n elérhető tartalmakat át kell irányítanod az új biztonságos URL-ekre. Ehhez a Really Simple SSL ingyenes WordPress bővítményt ajánlom, ami a telepítést követően automatikusan elvégzi ezt a munkát helyetted.
Technikai SEO: Webhelytérkép
Sokan még most 2020-ban sem használnak a honlaphoz webhelytérképet, ami elsősorban a robotoknak számára lenne fontos. Ahhoz, hogy a keresőrobotok minden oldalt megtaláljanak és feltérképezzenek elengedhetetlen az webhelytérkép használata.
Mi az a webhelytérkép?
A sitemap vagy magyarul webhelytérkép egy XML fájl, ami a tartalmaz, minden aloldalt és dokumentumot, amire a kereső robotnak szüksége lehet.
A webhelytérkép a létrehozására több bővítmény is alkalmas, most a Yoast SEO-t fogjuk használni. A Yoast egy univerzális SEO plugin, ami a technikai SEO beállítások mellett a tartalom optimalizálására is alkalmas. Ha telepítetted a bővítményt, akkor a ‘SEO > Általános > Funkciók > XML oldaltérképek’ menüpontban tudsz létrehozni egy automatikusan frissülő webhelytérképet.
Webhelytérkép beküldése Search Console-ba
A sitemap alapértelmezetten a weboldal.hu/sitemap_index.xml URL címen érhető el. Ezt az URL-t érdemes a honlaphoz tartozó ‘Google Search Console > Webhelytérképek’ felületre is beküldeni, hogy a Google számára is egyértelmű legyen, hogy ehhez a weboldalhoz ez a webhelytérkép tartozik.
Google cégem
A local SEO vagyis a helyi keresőoptimalizálás legfontosabb része a Google Cégem profil megléte és megfelelő optimalizálása. A Google cégem bárki számára elérhető, legyen az akár fizikai bolt, webshop vagy online szolgáltatás alapú vállalkozás. A céginfó mindig az adott márkára, szolgáltatásra vagy személyre keresve jelenik meg a már megszokott Google találati lista mellett.
A céginfóban meg lehet adni, minden fontos adatot, ami a felhasználók számára fontos lehet pl. nyitvatartás, cím, telefonszám, értékelések / vélemények, képek, stb. Fontos, hogy a kitöltött adatok mindig naprakészek legyenek, a nyitvatartás ünnepnapokra is legyen beállítva, a telefonszám és az email cím azonos legyen a honlap kapcsolati oldalán megadott adatokkal.
Hogyan tudsz létrehozni Google cégem profilt?
A Google cégem bárki számára ingyenesen elérhető. A regisztráció során első körben csak cég nevét, címét, kategóriáját és kapcsolati adatait kell megadni.
Fontos, fizikai címet akkor is meg kell adni, ha nem rendelkezel fizikai üzlettel, ugyanis a Google ez alapján helyez el a térképen, valamint a megerősítő levelet is erre a címre küldi ki. Igen a Google fizikai levelet küld a megadott címre, ami átlagosan 1-2 héten belül meg is érkezik.
Hogyan optimalizáld a céginfót?
A Google cégemet is érdemes kimaxolni és minden adatot kitölteni, hogy minél több keresésre releváns legyen a vállalkozás profilja. A regisztráció során megadott cégnév mellé érdemes megadni a legfontosabb kulcsszavaid is, valamint egy rövid leírást is célszerű készíteni, hogy pontosan mivel is foglalkozol és miben vagy más, mint a versenytársaid.
Strukturált adatok
A Schema markups vagy magyarul strukturált adatok segítségével plusz adatokat és információkat tudsz megjeleníteni a már megszokott cím és meta leírás mellett. Pl. receptek hozzávalóit, események időpontját, elérhető jegyek számát, de akár konkrét termékek árait, értékeléseit, technikai specifikációit.
A fenti példánál jól látszik, hogy a megfelelően beállított strukturált adatok, mennyivel több információt képesek átadni, mint egy sima hagyományos találat. Tesztek alapján akár 30%-kal is lehet növelni az átkattintási arányt ezekkel markupokkal, ami egy hatalmas szám, ahhoz képest, hogy mennyi időráfordítást igényel a beállítása.
Hogyan tudod beállítani a strukturált adatokat?
Strukturált adatokat többféleképpen is létre lehet hozni, most az All In One Schema Rich Snippets WordPress bővítményt fogjuk használni. A plugin telepítése után a ‘Wordpress vezérlőpult > Rich Snippets > Configuration’ fülnél fogod megtalálni az elérhető beállításokat.
Természetesen a WooCommerce által feltöltött termékeket is szinkronizálni tudod az eszközzel. A bővítmény ezután már automatikusan fogja ‘behúzni’ a termék oldalról a szükséges adatokat.
Úgy gondolom, hogy 2020-ban már szükség van valamilyen pluszra, ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és téged válasszanak a felhasználók. A strukturált adatokban rejlő lehetőséget még most is nagyon kevesen használják ki, épp ezért érdemes egy kis időt szánni a plusz adatok optimalizálásra.
Összegzés
A keresőoptimalizálás 2020-ban is a legjobb hosszútávú marketing befektetés, hiszen olyan látogatókat lehet vele a weboldalra terelni, akik célzottan azt a terméket vagy szolgáltatást keresik, amivel a Te vállalkozásod foglalkozik. Ehhez viszont a keresőoptimalizálás mind 3 pillérét, vagyis a Technikai, On-page, és az Off-page SEO-t is egyensúlyban kell tartani.