Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 8.00 – 16.00

Rendelkezésedre állok

Szerző: seolabor.hu

Ma már minden vállalkozásnak szüksége van egy weboldalra, de önmagában a honlap nem sokat ér, ha arra nem érkeznek látogatók. A keresőoptimalizálás egy kiváló megoldás arra, hogy hónapról-hónapra ingyen, vagyis organikusan a Google keresőből szerezzünk látogatókat. Azonban sok weboldal még a technikai követelményeknek sem felel meg, ami a keresőoptimalizálás alapja. Épp ezért ebben a cikkben azokat a legfontosabb technikai SEO szempontokat fogom bemutatni, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy weboldal megfeleljen a 2020-as elvárásoknak.

 

Betöltési sebesség

Hiába a tűéles kép és a szép grafika, ha a honlap 6 mp-ig tölt, a felhasználók 90%-a nem fogja megvárni és kilép az oldalról. Bár a sebesség egy SEO rangsorolási szempont, de nem közvetlenül ez fogja meghatározni egy weboldal jó helyezéseit. A betöltési sebesség és a felhasználói élmény kapcsolata viszont már jelentősen befolyásolhatja egy honlap organikus megjelenéseit.

 

Ugyanis a Google célja, hogy egy kulcsszóra keresve mindig a legrelevánsabb és legjobb oldalakat rangsorolja. Ha a felhasználók többsége már a weboldal betöltése előtt visszalép a találati listára, mert az oldal nem tölt be maximum 2,5 mp alatt, az algoritmus hátrébb fogja sorolni, hiszen a felhasználók nem elégedettek. (magas lesz a visszafordulási arány)

 

Hogyan tudod gyorsítani a honlapot?

Ahhoz, hogy a weboldal minden platformon a lehető leggyorsabban jelenjen meg, érdemes a felhasznált képeket méretre vágni és tömöríteni. A képek optimalizáláshoz a tinypng.com ingyenes online eszközt ajánlom, ami minőségromlás nélkül képes a fotók fájlméretét akár 70-80%-kal is csökkenteni.

tinypng

 

A képek optimalizálása mellett érdemes a HTML, Javascript és CSS fájlokat is tömöríteni. Ehhez a Autoptimize (ingyenes) vagy a WP Rocket (fizetős) WordPress bővítményt ajánlom.

 

WP Rocket

 

Az egyes részek aktiválása után mindig ellenőrizd, hogy a weboldal minden eleme továbbra is megfelelően jelenik meg. Ha a tömörítés után hibákat tapasztalsz, egyszerűen kapcsold ki az adott opciót, és a honlap visszaáll az eredeti állapotába.

 

A weboldal betöltési sebességét a GTmetrix és a Google PageSpeed Insights online eszközökkel tudod ellenőrizni. Mindkét eszköz ingyenes és egy 0-100-ig terjedő skálán értékelik az adott honlap asztali és mobil betöltési sebességét.

 

pagespeed insights

 

Mobilbarát verzió

A Google 2020 elején jelentette be, hogy a robotok most már a mobilbarát oldalakat részesítik előnyben feltérképezéséhez és indexeléshez, azaz mostantól nem a desktop az alapértelmezett, hanem a mobil. Ahhoz, hogy a vállalkozásod weboldala megfeleljen a 2020-as alapkövetelményeknek, elengedhetetlen, hogy az oldal mobilbarát legyen.

 

Mobilbarát verzió

 

Mitől lesz mobilbarát egy honlap?

A cél, hogy az adott weboldal, minden platformon a megfelelő méretben jelenjen meg. Tehát a feladat az, hogy a felhasználók ugyanazt a tartalmat kapják minden eszközön, csak más elrendezésben, legyen az akár asztali gép, mobil, vagy tablet.

 

A mobilbarát oldalakon minden tartalom az adott kijelző felbontáshoz viszonyítva jelenik meg, nem kell jobbra-balra húzogatni a kijelzőt ahhoz, hogy elérjük a tartalmat, nem kell ki-be zoomolni ahhoz, hogy használni tudjuk a gombokat.

 

A WordPress weboldalaknál használt népszerű Elementor és Divi sablonok természetesen már alapértelmezetten reszponzívan vannak kialakítva, azonban a régebbi honlapok gyakran nem felelnek meg mai a követelményeknek. A Google ingyenes eszközével egyszerűen le tudod tesztelni, hogy Te weboldalad mobilbarát-e vagy sem.

 

Mitől lesz mobilbarát egy honlap?

 

SSL tanúsítvány

 

Mi az az SSL tanúsítvány?

Az SSL tanúsítvány biztosítja, hogy oldalra látogatók adatai biztonságban legyenek és ne kerüljenek illetéktelenek kezébe. Pl. a megadott email címek, felhasználónevek, jelszavak, és bankkártya adatok. A Google Chrome böngésző pl. egy nagy piros lakattal jelzi az oldalra látogatóknak, ha az adott honlap nem rendelkezik a megfelelő védelemmel.

 

Mi az az SSL tanúsítvány?

 

A fenti üzenet nem túl bizalomgerjesztő, ha a látogatók most találkoznak először a vállalkozásoddal, épp ezért, ha nem szeretnéd ezzel elveszíteni a vásárlók jelentős részét, használj SSL tanúsítványt.

 

Az SSL tanúsítvány aktiválása után a HTTP protokoll átvált HTTPS-re azaz egy biztonságos (secure) változatra, ami azt jelenti, hogy a honlapon megadott adatok ettől fogva titkosítva jutnak el a célszerverhez.

 

Hogyan válts HTTPS-re?

Az ingyenes 3 hónapos (Let’s encrypt) SSL tanúsítvány már minden tárhely szolgáltatónál elérhető, ehhez csak fel kell venned a kapcsolatot és kérvényezni kell az aktiválást. 3 hónap elteltével, automatikusan kapni fogsz egy emailt, amiben további 3 hónapra tudod meghosszabbítani a tanúsítványt.

 

Fontos, hogy a HTTPS-re váltást követően a régi HTTP-n elérhető tartalmakat át kell irányítanod az új biztonságos URL-ekre. Ehhez a Really Simple SSL ingyenes WordPress bővítményt ajánlom, ami a telepítést követően automatikusan elvégzi ezt a munkát helyetted.

 

Technikai SEO: Webhelytérkép

Sokan még most 2020-ban sem használnak a honlaphoz webhelytérképet, ami elsősorban a robotoknak számára lenne fontos. Ahhoz, hogy a keresőrobotok minden oldalt megtaláljanak és feltérképezzenek elengedhetetlen az webhelytérkép használata.

 

Mi az a webhelytérkép?

A sitemap vagy magyarul webhelytérkép egy XML fájl, ami a tartalmaz, minden aloldalt és dokumentumot, amire a kereső robotnak szüksége lehet.

 

Mi az a webhelytérkép?

 

A webhelytérkép a létrehozására több bővítmény is alkalmas, most a Yoast SEO-t fogjuk használni. A Yoast egy univerzális SEO plugin, ami a technikai SEO beállítások mellett a tartalom optimalizálására is alkalmas. Ha telepítetted a bővítményt, akkor a ‘SEO > Általános > Funkciók > XML oldaltérképek’ menüpontban tudsz létrehozni egy automatikusan frissülő webhelytérképet.

 

Webhelytérkép beküldése Search Console-ba

 

Webhelytérkép beküldése Search Console-ba

A sitemap alapértelmezetten a weboldal.hu/sitemap_index.xml URL címen érhető el. Ezt az URL-t érdemes a honlaphoz tartozó ‘Google Search Console > Webhelytérképek’ felületre is beküldeni, hogy a Google számára is egyértelmű legyen, hogy ehhez a weboldalhoz ez a webhelytérkép tartozik.

 

Google cégem

A local SEO vagyis a helyi keresőoptimalizálás legfontosabb része a Google cégem profil megléte és megfelelő optimalizálása. A Google cégem bárki számára elérhető, legyen az akár fizikai bolt, webshop vagy online szolgáltatás alapú vállalkozás. A céginfó mindig az adott márkára, szolgáltatásra vagy személyre keresve jelenik meg a már megszokott Google találati lista mellett.

 

Google cégem

 

A céginfóban meg lehet adni, minden fontos adatot, ami a felhasználók számára fontos lehet pl. nyitvatartás, cím, telefonszám, értékelések / vélemények, képek, stb. Fontos, hogy a kitöltött adatok mindig naprakészek legyenek, a nyitvatartás ünnepnapokra is legyen beállítva, a telefonszám és az email cím azonos legyen a honlap kapcsolati oldalán megadott adatokkal.

 

Hogyan tudsz létrehozni Google cégem profilt?

A Google cégem bárki számára ingyenesen elérhető. A regisztráció során első körben csak cég nevét, címét, kategóriáját és kapcsolati adatait kell megadni.

 

Hogyan tudsz létrehozni Google cégem profilt?

 

Fontos, fizikai címet akkor is meg kell adni, ha nem rendelkezel fizikai üzlettel, ugyanis a Google ez alapján helyez el a térképen, valamint a megerősítő levelet is erre a címre küldi ki. Igen a Google fizikai levelet küld a megadott címre, ami átlagosan 1-2 héten belül meg is érkezik.

 

Hogyan optimalizáld a céginfót?

A Google cégemet is érdemes kimaxolni és minden adatot kitölteni, hogy minél több keresésre releváns legyen a vállalkozás profilja. A regisztráció során megadott cégnév mellé érdemes megadni a legfontosabb kulcsszavaid is, valamint egy rövid leírást is célszerű készíteni, hogy pontosan mivel is foglalkozol és miben vagy más, mint a versenytársaid.

 

Strukturált adatok

A Schema markups vagy magyarul strukturált adatok segítségével plusz adatokat és információkat tudsz megjeleníteni a már megszokott cím és meta leírás mellett. Pl. receptek hozzávalóit, események időpontját, elérhető jegyek számát, de akár konkrét termékek árait, értékeléseit, technikai specifikációit.

 

Strukturált adatok

 

A fenti példánál jól látszik, hogy a megfelelően beállított strukturált adatok, mennyivel több információt képesek átadni, mint egy sima hagyományos találat. Tesztek alapján akár 30%-kal is lehet növelni az átkattintási arányt ezekkel markupokkal, ami egy hatalmas szám, ahhoz képest, hogy mennyi időráfordítást igényel a beállítása.

 

Hogyan tudod beállítani a strukturált adatokat?

Strukturált adatokat többféleképpen is létre lehet hozni, most az All In One Schema Rich Snippets WordPress bővítményt fogjuk használni. A plugin telepítése után a ‘Wordpress vezérlőpult > Rich Snippets > Configuration’ fülnél fogod megtalálni az elérhető beállításokat.

Természetesen a WooCommerce által feltöltött termékeket is szinkronizálni tudod az eszközzel. A bővítmény ezután már automatikusan fogja ‘behúzni’ a termék oldalról a szükséges adatokat.

 

Úgy gondolom, hogy 2020-ban már szükség van valamilyen pluszra, ahhoz, hogy kitűnj a tömegből, és téged válasszanak a felhasználók. A strukturált adatokban rejlő lehetőséget még most is nagyon kevesen használják ki, épp ezért érdemes egy kis időt szánni a plusz adatok optimalizálásra.

 

Összegzés

A keresőoptimalizálás 2020-ban is a legjobb hosszútávú marketing befektetés, hiszen olyan látogatókat lehet vele a weboldalra terelni, akik célzottan azt a terméket vagy szolgáltatást keresik, amivel a Te vállalkozásod foglalkozik. Ehhez viszont a keresőoptimalizálás mind 3 pillérét, vagyis a Technikai, On-page, és az Off-page SEO-t is egyensúlyban kell tartani.

 

Révai Csaba vagyok, SEO mentor. 2017 óta foglalkozok keresőoptimalizálással, SEOval, azóta több száz honlap keresőoptimalizálásával bíztak meg. Mentoráláson kívül havidíjas keresőoptimalizálással (kivitelezés, tanácsadás) segítem ügyfeleimet.