Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 7.00 – 17.00

Rendelkezésedre állok

Miért fontos a versenytárs elemzés? Hogyan csináljuk? Mit és hogyan kell nézni a versenytársak weboldalán? Egyáltalán, hogyan pozícionáljuk be magunkat SEO szempontból? A bejegyzésből minden kiderül.

 

Pontosan mi is az a versenytárs elemzés?

A versenytársak elemzése nagyon fontos a digitális marketing világában. Alapvetően a marketing világában is fontos bepozícionálnunk magunkat, meghatározni a piacot, persze, ezek az alapok. Most azonban az versenytárs elemzésen tágabb értelemben a konkurencia online jelenlétét, annak vizsgálatát értjük. Szűkebb értelemben pedig a keresőoptimalizálás szemszögéből történő konkurencia elemzésre gondolunk.

 

Alapvetően a digitális világban folyamatosan figyelni kell versenytársainkat. Hiszen folyamatosan változik a Google algoritmusa, emellett pedig többféle lehetősége van egy cégnek az online jelenlétre. Nem csak weboldalak, hanem social media, hirdetések, akár Facebookon, akár Google-ben. A SEO alapú versenytárselemzés pedig abban segít, hogy velük versenyre kelve minél előrébb sorolódjunk a Google-ben. A keresőoptimalizálás alapú versenytárs elemzésnek technikai vonzatai is vannak.

 

A SEO alapú versenytárs elemzés sokszor a SEO audit részét is képezi, vagy képezheti. Ez adott csomagtól, esetleg az ügyfél igényeitől függ. Fontos, hogy a keresőoptimalizálásban mindig másokhoz is viszonyítjuk magunkat. Hiszen ez egy verseny, mely a Google keresőfelületén zajlik.

 

A versenytársak meghatározása

A versenytárs elemzés természetesen a versenytársak meghatározásával kezdődik. Hogyan döntjük el, hogy kik a versenytársak. Persze, egyrészt bepozícionáltuk magunkat a piacon, és ismerjük a konkurenciánkat, hiszen ismerjük a szolgáltatásainkat és termékeinket, és tudjuk, hogy kiket szeret a célcsoportunk. Persze kisebb vállalkozások esetén nehezebb dolgunk van.

 

Alapvetően más a konkurenciája egy online jelenlétre építő cégnek, egy webáruháznak, mint egy weboldallal is rendelkező fizikailag is létező áruháznak, valamint egy csak offline létező cégnek. Persze a weboldallal rendelkező, de fizikai boltot is fenntartó üzletek esete bonyolultabb, ez azon is múlik, hogy mennyire erős az online jelenlétük. Elsősorban azonban az online konkurenciát kell figyelnünk, SEO szempontból biztosan.

 

A keresőoptimalizálás alapú versenytárs elemzés esetén részben a kulcsszavak alapján érdemes meghatározni, hogy kik az ellenfeleink. Persze az általunk ismert konkurencia weboldalát is meg kell néznünk, de újabbakat is találunk egy kis Google kutakodás után.

 

Egyszerűen írjuk össze a számukra legrelevánsabb kulcsszavakat. A legfontosabb termékek neveiből képzett head, body és long tail kulcsszavakat, minél több verzióban. A head az egyszavas, legkonkrétabb kulcsszó, a body 1-3 szavas kulcsszó, amely már több szóban, esetleg melléknévvel írja le a keresni kívánt dolgot. A long tail pedig hosszú, összetett szavakból álló kifejezés, melyre kevesebben keresnek, mint az első kettőre, de ők sokkal célzottabb keresést hajtanak végre, tehát nagy esély van ezeknél a kulcsszavaknál a konverzióra.

 

A legfontosabb kulcsszavak meghatározása után futtassuk végig azokat, és figyeljük meg, kiket dob ki az első oldalon a Google, ők a legnagyobb konkurenseink. Őket kell megelőznünk!

 

Mit kell néznünk?

Mérőszámok

Erre alkalmas programokkal meg tudjuk nézni azokat a mérőszámokat, amelyek összevetésével számszerűsítve is látjuk a különbséget egyes oldalak között. Fontos, hogy ne csak a számokat nézzük, hanem alaposabb, tudatosabb elemzést csináljunk.

 

Nézzük meg, hogy a konkurens oldal hány kulcsszóra jelenik meg a Google találati listáján. Ez nagyon fontos feltétel. Ehhez akár az Ahrefs nevű programot is használhatjuk. Érdemes megtudnunk, hogy hány aloldalt indexelt a Google a konkurensnél, milyen kulcsszavakra jelenik meg az adott weboldal, illetve az is fontos, hogy a legfontosabb kulcsszavakra hányadik találatként jelenik meg.

 

Ezek alapján a számok alapján már be tudjuk lőni, hogy kik a legnagyobb konkurenseink.

 

Linképítés

Linkek szempontjából is meg kell vizsgálni a konkurens oldalt. Meg kell nézni a linkjeiket és a backlinkeket is. Fontos, hogy azt is figyeljük meg, milyen minősítésű oldalról érkeznek a linkek, hiszen a rossz minőségű, azaz alacsony minősítésű, sőt, esetleg büntetett oldalról érkező hivatkozások károsak. A jó minőségű linképítés pedig nagyon pozitívan hatnak az adott oldal SEO-jára.

 

A különböző linkek számát és minőségét is írjuk össze a konkurenseknél, és elemezzük ki az eredményeket.

 

Tartalom

A vizsgált oldal tartalmát is meg kell nézni SEO szempontból. Például érdemes azt is megfigyelni, hogy vezet-e blogot. Nagy eséllyel fog, hiszen ezért van elől a Google-ben. Ha valamiért nincsen blogja, akkor érdemes támadásba lendülnünk, hiszen ez egy rés a pajzson. A blogban rengeteg keresőszót tudunk elhelyezni, és a célcsoportunk bizalmát is elnyerhetjük vele, bemutatva szakmaiságunkat.

 

Attól függetlenül, hogy van-e blogja a versenytársunknak, meg kell vizsgálni a szöveges tartalmakat és a metaadatokat, hogy megtudjuk, mennyire megfelelően vannak optimalizálva a szövegeik. Ha mélyebben el szeretnél mélyedni a keresőoptimalizált tartalomgyártásban, akkor olvasd el a SEO szövegírás alapjai cikkemet.

 

Photo by Chris Liverani on Unsplash

 

Révai Csaba vagyok, SEO mentor és Google ADS mentor. 2017 óta foglalkozok keresőoptimalizálással, SEOval, azóta több száz honlap keresőoptimalizálásával bíztak meg. A 2020-as évtől kezdőden a Google Ads alapjait is oktatom a mentoráltjaimat, mivel az alapos online jelenléthez ezen csatorna használata is szükséges és egyre inkább elengedhetetlen.