Miért fontos a versenytárs elemzés? Hogyan csináljuk? Mit és hogyan kell nézni a versenytársak weboldalán? Egyáltalán, hogyan pozícionáljuk be magunkat SEO szempontból? A bejegyzésből minden kiderül.
Pontosan mi is az a versenytárs elemzés?
A versenytársak elemzése nagyon fontos a digitális marketing világában. Alapvetően a marketing világában is fontos bepozícionálnunk magunkat, meghatározni a piacot, persze, ezek az alapok. Most azonban az versenytárs elemzésen tágabb értelemben a konkurencia online jelenlétét, annak vizsgálatát értjük. Szűkebb értelemben pedig a keresőoptimalizálás szemszögéből történő konkurencia elemzésre gondolunk.
Alapvetően a digitális világban folyamatosan figyelni kell versenytársainkat. Hiszen folyamatosan változik a Google algoritmusa, emellett pedig többféle lehetősége van egy cégnek az online jelenlétre. Nem csak weboldalak, hanem social media, hirdetések, akár Facebookon, akár Google-ben. A SEO alapú versenytárselemzés pedig abban segít, hogy velük versenyre kelve minél előrébb sorolódjunk a Google-ben. A keresőoptimalizálás alapú versenytárs elemzésnek technikai vonzatai is vannak.
A SEO alapú versenytárs elemzés sokszor a SEO audit részét is képezi, vagy képezheti. Ez adott csomagtól, esetleg az ügyfél igényeitől függ. Fontos, hogy a keresőoptimalizálásban mindig másokhoz is viszonyítjuk magunkat. Hiszen ez egy verseny, mely a Google keresőfelületén zajlik.
A versenytársak meghatározása
A versenytárs elemzés természetesen a versenytársak meghatározásával kezdődik. Hogyan döntjük el, hogy kik a versenytársak. Persze, egyrészt bepozícionáltuk magunkat a piacon, és ismerjük a konkurenciánkat, hiszen ismerjük a szolgáltatásainkat és termékeinket, és tudjuk, hogy kiket szeret a célcsoportunk. Persze kisebb vállalkozások esetén nehezebb dolgunk van.
Alapvetően más a konkurenciája egy online jelenlétre építő cégnek, egy webáruháznak, mint egy weboldallal is rendelkező fizikailag is létező áruháznak, valamint egy csak offline létező cégnek. Persze a weboldallal rendelkező, de fizikai boltot is fenntartó üzletek esete bonyolultabb, ez azon is múlik, hogy mennyire erős az online jelenlétük. Elsősorban azonban az online konkurenciát kell figyelnünk, SEO szempontból biztosan.
A keresőoptimalizálás alapú versenytárs elemzés esetén részben a kulcsszavak alapján érdemes meghatározni, hogy kik az ellenfeleink. Persze az általunk ismert konkurencia weboldalát is meg kell néznünk, de újabbakat is találunk egy kis Google kutakodás után.
Egyszerűen írjuk össze a számukra legrelevánsabb kulcsszavakat. A legfontosabb termékek neveiből képzett head, body és long tail kulcsszavakat, minél több verzióban. A head az egyszavas, legkonkrétabb kulcsszó, a body 1-3 szavas kulcsszó, amely már több szóban, esetleg melléknévvel írja le a keresni kívánt dolgot. A long tail pedig hosszú, összetett szavakból álló kifejezés, melyre kevesebben keresnek, mint az első kettőre, de ők sokkal célzottabb keresést hajtanak végre, tehát nagy esély van ezeknél a kulcsszavaknál a konverzióra.
A legfontosabb kulcsszavak meghatározása után futtassuk végig azokat, és figyeljük meg, kiket dob ki az első oldalon a Google, ők a legnagyobb konkurenseink. Őket kell megelőznünk!
Mit kell néznünk?
Mérőszámok
Erre alkalmas programokkal meg tudjuk nézni azokat a mérőszámokat, amelyek összevetésével számszerűsítve is látjuk a különbséget egyes oldalak között. Fontos, hogy ne csak a számokat nézzük, hanem alaposabb, tudatosabb elemzést csináljunk.
Nézzük meg, hogy a konkurens oldal hány kulcsszóra jelenik meg a Google találati listáján. Ez nagyon fontos feltétel. Ehhez akár az Ahrefs nevű programot is használhatjuk. Érdemes megtudnunk, hogy hány aloldalt indexelt a Google a konkurensnél, milyen kulcsszavakra jelenik meg az adott weboldal, illetve az is fontos, hogy a legfontosabb kulcsszavakra hányadik találatként jelenik meg.
Ezek alapján a számok alapján már be tudjuk lőni, hogy kik a legnagyobb konkurenseink.
Linképítés
Linkek szempontjából is meg kell vizsgálni a konkurens oldalt. Meg kell nézni a linkjeiket és a backlinkeket is. Fontos, hogy azt is figyeljük meg, milyen minősítésű oldalról érkeznek a linkek, hiszen a rossz minőségű, azaz alacsony minősítésű, sőt, esetleg büntetett oldalról érkező hivatkozások károsak. A jó minőségű linképítés pedig nagyon pozitívan hatnak az adott oldal SEO-jára.
A különböző linkek számát és minőségét is írjuk össze a konkurenseknél, és elemezzük ki az eredményeket.
Tartalom
A vizsgált oldal tartalmát is meg kell nézni SEO szempontból. Például érdemes azt is megfigyelni, hogy vezet-e blogot. Nagy eséllyel fog, hiszen ezért van elől a Google-ben. Ha valamiért nincsen blogja, akkor érdemes támadásba lendülnünk, hiszen ez egy rés a pajzson. A blogban rengeteg keresőszót tudunk elhelyezni, és a célcsoportunk bizalmát is elnyerhetjük vele, bemutatva szakmaiságunkat.
Attól függetlenül, hogy van-e blogja a versenytársunknak, meg kell vizsgálni a szöveges tartalmakat és a metaadatokat, hogy megtudjuk, mennyire megfelelően vannak optimalizálva a szövegeik. Ha mélyebben el szeretnél mélyedni a keresőoptimalizált tartalomgyártásban, akkor olvasd el a SEO szövegírás alapjai cikkemet.
Photo by Chris Liverani on Unsplash