A long tail kulcsszavak több tagból álló kulcsszavak. Előnyük, hogy egészen konkrét kifejezésekre vonatkoznak, ennél fogva kevesebben is keresnek rájuk. Használatukkal könnyebben lehet előre jutni az organikus találati listán, de szerepük a PPC hirdetések terén is jelentős. Nézzük meg, mit érdemes tudni róluk, miben áll a jelentőségük és hogyan lehet rájuk optimalizálni!
Mik is azok a long tail kulcsszavak?
A long tail kulcsszavak olyan nagy forgalmat generáló kulcsszavak, amelyekre kevesen keresnek rá, viszont sok van belőlük. Nevüket az angol “long tail”, vagyis hosszú farok kifejezésből kapták. Olyannyira jelentősek, hogy egy kutatás szerint ők hozzák a forgalom 70%-át.
Általában 3 vagy több szavas kifejezések, de állhatnak csupán 1-2 tagból is. Tipikusan ilyenek a márkanevek. A long tail kulcsszavak kiemelkedő szerepének magyarázata, hogy a felhasználók gyakran konkrét kérdéseket tesznek fel és azokra keresik a választ. Másrészt, ha pontosan megfogalmazzák, mire kíváncsiak, a Google is a szándékaiknak legmegfelelőbb találatokat listázza majd a számukra. Roppant hasznosak tehát a felhasználók szemszögéből (is), amit a SEO szolgáltatás során alaposan ki lehet használni.
Long tail kulcsszavak szerepe a keresőoptimalizálás világában
A long tail kulcsszavak tehát olyan kulcsszavak, amelyek már egészen körülhatárolt látogatói célt foglalnak magukban. Nem általános kifejezések, amelyek tág információhalmazt fednek le, hanem egészen konkrétak, amelyekből pontosan megállapítható, mit akarnak a felhasználók.
Ezt a látogatói szándékot pedig könnyebb kiszolgálni tartalommal. Nem vonzanak ugyan sok felhasználót az oldaladra, mégis jól konvertálnak.
Előnyeik tehát a:
- kisebb verseny
- jobb konverziós arány
- szemantikus keresés optimalizálása
A long tail kulcsszavak jó esetben csak a cégedre és a szűk célcsoportra vonatkoznak, így a konkurencia miatt sem kell aggódnod. Segítségükkel meghatározhatod, hogy egy keresés mögött vásárlási vagy információszerzési cél húzódik, ennek köszönhetően pedig máris az eladási tölcséredbe vonzhatod a felhasználókat.
Egyre inkább teret hódít a hangalapú keresés, ma már szinte mindenki chatbotokhoz beszél. Ez pedig maga után vonja a long tail kulcsszavak még gyakoribb használatát is. Például ilyen kulcsszót használsz, ha a “SEO mentor” kifejezés helyett azt írod be, hogy “SEO mentor szolgáltatás” vagy “SEO mentor tanácsadás”. De ilyen például a “konyhabútor” és a “fehér rusztikus konyhabútor” kulcsszavak viszonya is.
Előnyei a PPC hirdetéseknél
Azt már tudod, miért rendkívül hasznosak a long tail kulcsszavak akkor, ha az organikus találatok között szeretnél előrébb jutni a találati listán. Remek eredményekkel szolgálnak azonban azok számára is, akik fizetett hirdetéseket is alkalmaznak. Mivel kevés találat érkezik rájuk, alacsonyabb költségeken célozhatók meg a hirdetések létrehozásakor. A magasabb rangsorolást magyarázza az is, hogy ezen kulcsszavak vonatkozásában kisebb a konkurencia.
Optimalizálás long tail kulcsszavakra
Long tail kulcsszavakra optimalizálni egészen máshogy kell, mint az egyszavas (head) kifejezésekre. Míg előbbinél több alkalommal is szerepeltetni kell a kulcsszót a szövegben, utóbbinál inkább a long tail kulcsszavak egy csoportját kell alkalmazni, mégpedig úgy, hogy a szövegben választ adunk a felhasználók által feltett kérdésekre. Egy-egy ilyen kifejezésnek nem érdemes egy egész tartalma szentelni, hiszen a Google már nem csak a kulcsszavak előfordulását figyeli, a szöveg jelentését is értelmezi.
Természetesen vannak esetek, amikor egy-egy long tail kulcsszó megérdemel egy egész oldalt. Ez történik akkor, ha egy kifejezésre kevés, de annál értékesebb találatok érkeznek. Ebből következően pedig különösen jól konvertál és/vagy jelentős bevételt hoz.
Ezért ne használj egyszavas kifejezéseket!
Sok cég beleesik abba a hibába, hogy valamilyen nagy forgalmú, gyakori kifejezésre próbálja optimalizálni az oldalát, gondolva, hogy ezzel egészen biztosan az élre tör majd. A Google azonban kiemelte, hogy a fő kulcsszavak jelentése sokszor nem egyértelmű, ezért a keresőmotorok sem tudják pontosan, mi is velük kapcsolatban a pontos felhasználói szándék.
Másrészt a statisztikák szerint már egyébként is egyre kevesebben keresnek egyszavas kulcsszavakra, hiszen nem elégedettek a találati listával, ami ezekre a kifejezésekre érkezik. Ebből következően a forgalmuk sem olyan nagy már, mint korábban, ez pedig a konverzió csökkenését is maga után vonja.
Long tail kulcsszókutatás
Most, hogy már tudod, miben áll a long tail kulcsszavak jelentősége, csak egy dolog maradt hátra: hogy megtudd, hogyan kutathatod fel ezeket a kifejezéseket! Első körben nézz rá a Search Console “Keresési statisztika” menüpontjában, majd pedig az Adwords, a YouTube, az Instagram és a Facebook fiókodat is vedd szemügyre.
Ezt követően az általad fontosnak tartott kulcsszavakat gyűjtsd össze és írd be őket a keresőbe! Miközben gépeled a szavakat, figyeld meg, milyen lehetőségeket ajánl fel a Google automatikus kiegészítés funkciója. Majd az oldal aljára görgetve nézd meg a kapcsolódó kifejezéseket is.
Ha a fenti módszerekkel kigyűjtöttél számos long tail kulcsszót, már csak annyi dolgod van, hogy szelektálj! Nézd meg, melyek azok a kifejezések, amelyek egyértelműen kifejezik a felhasználó szándékot. Amelyek nem tartoznak ide, azokat távolítsd el a listáról! Végső lépésként vizsgáld meg, mely kifejezések adnak választ a felhasználók kérdéseire és melyek azok, amelyek a célcsoportod érdeklődésének középpontjában állhatnak.
Fontos, hogy minden esetben témákban gondolkozz. Ha már foglalkoztál az adott témával, egészítsd ki a szöveget long tail kulcsszavakkal, ha azonban még nem, vedd fel a terveid közé! Ne feledkezz el a forgalom méréséről és a helyezések változásainak vizsgálatáról sem adott kifejezések vonatkozásában!
A long tail kulcsszavak jelentősége a kisebb konkurenciában, a nagyobb relevanciában és a könnyebb optimalizálhatóságban rejlik. Ha segítségre van szükséged a témával, a SEO-val vagy a linképítéssel kapcsolatban, fordulj hozzánk bizalommal!