A tartalommarketing jelentése egy olyan marketingtechnikát foglal magában, amelynek segítségével érdekes, informatív és minőségi tartalmakat osztasz meg különböző csatornákon annak érdekében, hogy növeld márkád ismertségét és ezzel vásárlókat szerezz. A sokak által content marketingként is ismert tartalommarketing jelentése ebben az egyszerű meghatározásban ragadható meg, ennél azonban jóval sokrétűbb. Jelen cikkünkben megnézzük, mit érdemes tudni róla!
A tartalommarketing jelentése, fogalma és jellemzői
Mindazon tartalmak előállítása és közzététele, amelyet marketing céllal alkotsz meg, a tartalommarketing jelentésével azonosítható. Célja a brand, a márka, a cég, a termék, a szolgáltatás népszerűsítése annak érdekében, hogy az értékesítési mutatók javuljanak, minél több vásárló érkezzen az oldalra.
Ezek alapján akár a PR-ral (public relations) is azonosítható. A kettőben tényleg sok a hasonlóság, a tartalommarketing jelentése és a PR fogalma azonban mégsem azonos. Míg előbbi a fogyasztó oldaláról közelíti meg a kérdést és a tartalmak megalkotása során a vásárlók igényeit igyekszik feltérképezni, illetve számukra kínál megoldást, addig a PR minden esetben az adott cég adottságait, előnyeit helyezi a középpontba. A PR-ral való kapcsolata abban nyilvánul meg, hogy a tartalommarketing területéhez tartozik a PR cikkek publikálása is, de erről majd később ejtünk szót.
A content marketing keretében úgy kommunikálsz a vásárlókkal, hogy közben nem próbálod őket nyíltan vásárlásra ösztönözni. Ehelyett inkább kiemeled egy adott termék vagy szolgáltatás előnyeit, egy cég egyedi adottságait, megcsillogtatod a különlegességeit és ezzel információt szolgáltatsz a vásárlók számára, valamint bizalmat ébresztesz bennük. A tudás pedig – mint tudjuk – hatalom. Minél tájékozottabb valaki egy adott témával kapcsolatban, annál inkább akarja majd azt a dolgot, amelyre vonatkozik. Ebben lakozik a tartalommarketing, mint marketing taktika ereje.
A pull marketing korszakában – amelynek keretében már nem próbálsz semmit sem ráerőltetni a vásárlókra, hanem ők akarják a terméket vagy szolgáltatást – a tartalommarketing jelentése finom elemeket foglal magában. Óvatosan, széleskörű tájékoztatással tereli a vásárlás felé a látogatókat. Végső soron pedig hozzájárul a cég növekedéséhez is.
A tartalommarketing ingyenes, hiszen díjmentesen szolgáltat információkat. Ténylegesen azonban mégsem az, hiszen a befektetett költségek a későbbiekben térülnek meg. Nem kényszerít vásárlásra, de az edukáció által megismerteti az adott terméket a potenciális vásárlóval, hogy aztán valódi vásárló legyen belőle.
A tartalommarketing jelentése nem csupán néhány posztra, bejegyzésre, cikkre vonatkozik, hanem komplett információsorozat nyújtására, amely minőségi tartalmak gyártását foglalja magában, folyamatosan. A tartalmak jellemzője a történetiség, hiszen mindenki szereti a sztorikat, a meséket.
A tervezés nagyon fontos
Nem lehet csak úgy össze-vissza posztolni, a tartalommarketing stratégia meghatározása nagyon fontos. Ennek lépései a következők:
- Célok kijelölése: ez több dolog is lehet, például a forgalom növelése, a keresőben történő előkelő helyezés megszerzése, a feliratkozók vagy a megrendelések számának növelése. A cél mellett ajánlott valamilyen konkrét mérőszámot is megjelölni, amellyel értékelhetőek az eredmények.
- Célcsoport meghatározása: a potenciális vásárlók azon csoportja, akik tényleg érdeklődnek a tartalmak iránt és valódi vásárlókká válhatna. Itt fontos megszemélyesíteni a fogyasztót, emberi tulajdonságokkal felruházni, ez rengeteg segítséget nyújt majd a tartalomgyártásban. Ismerned kell a motivációját, a viselkedését, a problémáit, a céljait, az igényeit.
- Kulcsszókutatás: a tartalommarketing jelentése olyan tartalmak megalkotását foglalja magában, amelyek egy meghatározott téma köré épülnek. Ebben nyújt segítséget a kulcsszókutatás.
- Tartalomnaptár létrehozása: ez a naptár rendszerezi a témaötleteket és hozzájárul ahhoz, hogy ne legyen lazsálás, minden elkészüljön időben.
- Tartalomgyártás: a tartalom megalkotását jelenti, amely lehet írott vagy valamilyen grafika, de lehet videó vagy egy manapság igen népszerű podcast is.
- Terjesztés: a legutolsó lépés a legizgalmasabb, amikor a tartalommarketing jelentése végre testet ölt. Milyen módjai vannak? A fizetett hirdetések, az e-mail, a közösségi média platformjai, az influenszerek, a keresőhirdetések és a keresőoptimalizálás mind alkalmasak a tartalmak terjesztésére. A tartalmak megjelenhetnek a cég saját honlapján, közösségi média oldalain, vagy külső oldalakon ún. PR cikkek formájában. Itt már a linképítés is kiemelkedő szereppel bír.
A tartalommarketing kapcsolata más marketing stratégiai elemekkel
A tartalommarketing jelentése szorosan összefügg a keresőoptimalizálással, hiszen a SEO is a minőségi tartalmakon alapszik, de erről a cikk utolsó pontjában értekezünk majd. A fizetett hirdetések vonatkozásában a tartalommarketing során kialakított kulcsszórendszernek van jelentősége. Ha egy oldal magasabb PR-értéket kap, a fizetett hirdetésekért is kevesebbet kell fizetni.
Egy jó marketingstratégia elképzelhetetlen tartalommarketing, keresőoptimalizálás és közösségi média marketing nélkül. Ezek szorosan összefonódva, egymással összhangban vezethetnek jó eredményhez. A social media marketing az egyik legjobb módszer a tartalmak terjesztésére.
Tartalommarketing és SEO
A tartalommarketing jelentése a keresőoptimalizálással egyetemben értelmezhető. Hiszen SEO szolgáltatások nélkül semmit sem érnek még a legütősebb tartalmak sem. Sokak szerint a “tartalommarketing az új SEO”, de azért ez nem teljesen van így. Ami azonban kétségtelen, hogy a tartalomalkotás során a SEO szempontokat is figyelembe kell venni. Fontos például a szöveg minősége, hossza, ahogy a kulcsszavak megfelelő számban és sűrűségben történő használata is. Kikerülhetetlen a megfelelő forma, az olvashatóság, ahogy a linkek és a megosztások is a siker érdekében.
SEO szempontból számos hibát véthetsz a tartalommarketing során. Ezek azonban kiküszöbölhetőek, ha szakszerű segítséget veszel igénybe. Ha iránymutatásra van szükséged, kérd SEO mentor segítségét!