A kulcsszó sűrűség nem más, mint a kiválasztott kulcsszó és egy adott bejegyzés összes szavának egymáshoz való aránya. Az ideális arány segíti weboldaladat abban, hogy minél előkelőbb helyen landoljon a kereső találati listáján. A kulcsszavak túl magas száma azonban épp az ellenkező hatást váltja ki: a halmozás miatt hátrébb sorolhatják oldaladat a keresőmotorok. Az alábbiakban utánajárunk, számít-e egyáltalán a kulcsszó sűrűség? Ha igen, mekkora a Google szempontjából megfelelő arány és mit tehetsz ennek elérése érdekében?
Mennyi az ideális kulcsszó sűrűség?
Ez az a kérdés, amelyre pontos választ adni szinte lehetetlen, hiszen a folyton változó Google algoritmusok működését senki sem ismeri pontosan, még a szakemberek is csak találgatnak. Az azonban kijelenthető, hogy a megfigyelések szerint a Google a releváns, minőségi tartalmakat helyezi előtérbe napjainkban, a silány, értelmetlen szövegeket pedig hátrébb sorolja.
A kulcsszó, amelyre egy adott szöveg optimalizálásra kerül, a kulcsszókutatás során határozható meg, amely a keresőoptimalizálás egy külön szakterülete. Értelemszerűen a kulcsszó túl gyakori szerepeltetése nem túl szerencsés, ugyanis az ilyen tartalmakat a Google túloptimalizáltnak nyilvánítja és bünteti is. Másrészt a felhasználói élményt sem igazán támogatja egy olyan szöveg, amelynek minden második-harmadik mondatában újra és újra felbukkan a kulcsszó. Az ideális arányt tehát nem lehet konkrét számban kifejezni, de a szakértők szerint nagyjából 1-3% közé tehető.
Ezt az értéket azonban számos dolog befolyásolja, például az, hogy pontosan milyen oldalról van szó, ugyanis más és más kulcsszó sűrűséggel találkozhatsz egy nyitóoldalon vagy egy webáruház termékkategóriái között. Ez utóbbi esetében akár 8-10%-os is lehet az arány, ami alapesetben túl sok lenne, itt azonban mégsem az.
Számít az is, hogy mit tekintünk teljes szövegnek (csak magát a törzsszöveget, netán a kommenteket és a kiegészítő tartalmakat is?), ahogyan az is, hogy egy adott kulcsszót a helyesírás szabályainak megfelelően adsz-e meg vagy sem. (Valljuk be, az emberek nem igazán szeretnek/tudnak helyesen írni, így néha a szabálytalanul leírt alakot is érdemes feltüntetni a szövegben, hiszen gyakran úgy keresnek rá.) Ráadásul számos olyan példával is találkozhatsz, ahol a kulcsszó egyáltalán nem (vagyis 0%-ban szerepel) a szövegben, az oldal mégis jó helyezést ér el a Google találati listáján.
Ami még a kulcsszó sűrűségnél is fontosabb
A gyakoriságnál nagyobb jelentőséggel bír az, hogy a kulcsszavakat pontosan hol helyezed el a szövegben. Ha dobogós helyre, de legalábbis a találatok első oldalára repítenéd honlapodat, az alábbi helyeken érdemes elhelyezni a kulcsszót:
- a címben (title tag)
- az első bekezdésben
- az aloldal címében
- a címsorokban (H1, H2, H3 tagekben)
- a szövegben
- a meta leírásban
- és a kép elnevezésében is.
A kulcsszavakon túl ajánlott annak szinonimáit és egyéb, hozzá kapcsolódó kifejezéseket is használni. Például ha a keresőoptimalizálás a kulcsszó, bátran meg lehet említeni a SEO vagy a search engine optimization fogalmát, ahogy a linképítés, a SEO szolgáltatás vagy a kulcsszókutatás kifejezéseket is, hiszen szervesen kapcsolódnak a tematikához.
A technikai jellemzők mellett fontos továbbá az is, hogy az adott szöveges tartalom témája tényleg a kulcsszó köré épüljön. Előfordulhat ugyanis, hogy a kulcsszavak megfelelő helyen és arányban vannak jelen, a szöveg mégsem fog hasítani a Google-n, hiszen valami egészen másról szól, mint amire a címből és a címsorokból következtetni lehet. Ez bizony csalódást okoz majd az olvasónak, amit a kereső sem értékel pozitívan.
Kulcsszó sűrűség vizsgálat ingyenesen
A kulcsszó sűrűség meghatározása ezzel foglalkozó szoftverek (pl. Website Auditor) keresztül történhet meg, illetve bizonyos honlapkészítő alkalmazások a keresőoptimalizálást támogató funkcióik (például a WordPress-ben a Yoast SEO plugin) segítségével automatikusan is kimutatják azt. Ezekkel csupán egy a probléma: a kulcsszót kizárólag ragozatlan alakban vizsgálják, nem igazán ismerik a magyar nyelv jellemzőit. A Google azonban a ragozott formákat is felismeri. Így egy kulcsszósűrűség vizsgáló általában a valóságnál alacsonyabb értéket mutat, tehát könnyen a kulcsszóhalmozás hibájába eshetsz.
Láthatjuk, hogy a kulcsszó sűrűség ugyan meghatározó jellemző, ma már közel sem ez a legfontosabb szempont a keresőoptimalizálás során. Ennél sokkal lényegesebb az, hogy egy szöveg olvasmányos, informatív, szerethető legyen, adjon valami pluszt az olvasók számára. Hiszen a tartalmak nem a Google robotoknak készülnek elsősorban, hanem valódi, hús-vér embereknek, akik érdeklődőek és nyitottak, szívesen gyarapodnak új ismeretekkel. Ezt a megközelítést a Google is garantáltan értékelni fogja attól függetlenül, hogy milyen a kulcsszó sűrűség egy adott szövegben.
Rengeteg további hasznos trükk, beállítás és technika van, amellyel jó eredményeket érhetsz el a keresőben. Kíváncsi vagy rá, melyek ezek? Vedd igénybe képzett SEO mentor segítségét!