Sokaknak homályos fogalom a keresőoptimalizálás, és sok tévhit kering róla. Mi a keresőoptimalizálás célja? Mi köze a sikeres online marketinghez? Pontosan mit jelent, és egyáltalán szükség van-e rá? Az utóbbira nincs egyértelmű válasz, hiszen mindenki maga dönti el. Ismerjük meg közelebbről a keresőoptimalizálást, és döntsünk magunk!
Mi az a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás a Google igényeihez, annak keresőalgoritmusához illeszkedő stratégia. Azért nevezhetjük stratégiának, mert több szegmensből álló, átfogó és átgondolt beállításokról, technikai eszközökről és tartalomgyártásról beszélünk. Angol rövidítése a SEO, azaz Search Engine Optimization. A keresőoptimalizálás lényege, hogy a Google által elvárt és figyelt szempontoknak megfelelő weboldal felépítésével elérjük, hogy oldalunk bizonyos kulcsszavakra a Google első oldalán jelenjen meg. A legjobb eset az, ha a mi weboldalunk, illetve annak aloldala a legelső organikus találat a számunkra releváns kulcsszavakra. Organikus találat? Igen, ez azt jelenti, hogy nem fizetett hirdetésről beszélünk.
A keresőoptimalizálás tehát nem drága, legalábbis sokkal olcsóbb, mint a hirdetések. Valójában ingyenesnek is tekinthetjük, ha mindent, de mindent megtanulunk a keresőoptimalizálásról, és a kialakított stratégia mentén építjük fel az oldalunkat, illetve oldalainkat. Persze a helyzet nem ilyen egyszerű, rengeteg idő és fizetős tanfolyamok, eredménymérő vagy épp támogató szoftverek kellenek hozzá. Hosszútávon azonban lényegesen kedvezőbb az ára, mint a folyamatos hirdetéseknek. (Ha bővebben érdekel a téma, akkor olvasd el a keresőoptimalizálás árak témájában íródott cikket is)
A keresőoptimalizálás összessége technikai, egy kis informatika tudást igénylő beállításokat, valamint SEO szövegírást fed. Egyaránt oda kell figyelnünk a honlapunk felépítésére, gyorsaságára, URL-jére, és a szövegezésre, annak minőségére, a kulcsszavak helyére és mennyiségére. A keresőoptimalizálás harmadik fontos eleme pedig a linképítés. De most hagyjuk is a technikai részleteket, inkább ismerjük meg a lehetséges célokat!
A keresőoptimalizálás helye a marketingstratégiában
Online marketing szempontból nagyon fontos szerepe van a keresőoptimalizálásnak. Hiszen hitelesség szempontjából is fontos, hogy elől legyen az oldalunk a Google-ben. A SEO, azaz az organikus találatokra építő szemlélet és stratégia az online marketing stratégiánk kizárólagos eleme is lehet, de az is előfordul, hogy egy komplexebb stratégia része. A hirdetések rövidtávú sikereket hoznak, és amint megszüntetjük az előfizetésünket, eltűnik az oldalunk a találati listáról. Ezzel szemben gyorsan hoznak eredményt, szemben a keresőoptimalizálással. A Google mellett pedig ott vannak a közösségi oldalak, melyek szintén fontos csatornának számítanak, ahol elérhetjük a jövendőbeli ügyfeleinket. Eldönthetjük tehát, hogy választunk ezek közül a felületek közül, vagy összehangoltan használjuk őket, egymást támogatva. Bárhogy is döntünk, tudnunk kell, hogy a legtöbb esetben a keresőoptimalizálásnak köszönhető az ügyfelek 50-60%-a. Ez nem jelenti azt, hogy nincsen szükség más eszközökre. Azt viszont igen, hogy a SEO nagyon komoly segítséget jelenthet az ügyfélszerzésben.
A keresőoptimalizálás előnyei és hátrányai
A keresőoptimalizálás tehát egy eszköz, mérlegelnünk kell, hogy céljaink eléréséhez hozzásegít-e, akkor és úgy teszi-e ahogy szeretnénk. Mielőtt belevágunk, illesszük bele a hosszútávú és átgondolt terveinkbe, és hangoljuk össze az online marketingünk többi szegmensével. Nézzünk néhány előnyt és hátrányt, amely segíthet ebben.
Az egyik fontos szempont a megtérülési idő. A keresőoptimalizálás megtérülési ideje ugyanis minimum 3-6 hónap. Ezért, ha valamiért gyors sikerre van szükségünk, hirtelen szeretnénk sok ügyfelet elérni, akkor maradnak a hirdetések. Viszont a viszonylag lassú megtérülési idővel szemben a hatás hosszútávú.
A másik szempont az ár. A SEO hosszútávon gazdaságosabb, mint a hirdetések, hiszen az eredmények hosszútávra szólnak, akár évekre is, ezt pedig nem lehet összehasonlítani a hirdetések árával. Persze ennek ellenére folyamatosan figyelnünk kell a keresőoptimalizált oldalunkat, hogy lássuk, hogyan teljesít, és alkalmanként újra kell gondolni a beállításokat és a linkeket, ez a külső tényezőktől függ.
Mi konkrétan a keresőoptimalizálás célja?
A keresőoptimalizálás célja tehát összességében az, hogy a Google első találati oldalán, vagy épp konkrétan az első organikus találati helyen legyen az oldalunk. Ez nagyon sok ügyfelet és ezáltal sok bevételt jelenthet. Minél többen találnak rá az oldalunkra, annál több a lehetséges vásárlónk. Ráadásul hirdetés nélkül.
De nézzünk néhány konkrétumot, mi lehet a célunk a keresőoptimalizálással? Például a konkurencia megelőzése. Hiszen, ha megelőzzük őt, akkor úgyis minket fognak többen olvasni. Láthatjuk, hogy a Google első találatai között lenni nagy előnyt jelent a konkurens cégekkel szemben, több szempontból is. A mi mondanivalónk fog legelőször elérni a vásárlóhoz, ügyfélhez, ez pedig olykor visszavonhatatlan előnyt jelent, mind kommunikáció, mind marketing, mind értékesítési szempontból.
Konkrét célunk lehet még például egy jól SEO-zott oldallal, aloldallal az átkattintások elérése. Hiszen egy keresőoptimalizált oldal például általában sok szöveget tartalmaz, megfelelő kulcsszavakkal. Ez nem mindig fedi a tökéletes értékesítési célt. Ilyenkor egy másik oldalra is átvezethetjük a potenciális ügyfelet, ez lehet értékesítési oldal, vagy éppen feliratkozó gyűjtő. Hiszen, mint már utaltunk rá, a keresőoptimalizálást összehangolhatjuk a marketing stratégiánk többi elemével, például feliratkozókat gyűjthetünk a hírleveleinkhez, mely az ügyfelek megtartásában is segít.