Közösségi csatornáim:

+36 20 802 2623

Telefonálj

Hétköznap 7.00 – 17.00

Rendelkezésedre állok

A SEO bonyolultabb, mint sokan hiszik. Minden részletre figyelni kell. Például aki nem ismeri a túloptimalizálás fogalmát, könnyen okozhat nagy károkat a weboldalának.

 

A túloptimalizálás túl sok SEO módosítás, beállítás egy webhelyen. Ez fel szokott tűnni a Google-nek, és az algoritmus ilyenkor bünteti, hátra sorolja a weboldalakat. Túloptimalizálás például, ha a kulcsszavakra koncentrálva túl steril szöveget hozunk létre, mivel a keresőoptimalizált szöveges tartalmunk kizárólagos célja a kulcsszavak megjelenítése, mindez az olvashatóság, az információátadás, a minőségi tartalom rovására.

Korábban a linkek és a kulcsszavak értelmetlennek tűnő, kizárólag keresőoptimalizálás céljából hasznos halmozása sikert hozott. Rengeteg rossz minőségű, kizárólag reklámcélú oldal lepte el az internetet. Ennek hatására a Google szakemberei finomítottak a vizsgálati szempontokon, és az odafigyelésnek köszönhetően ma már kiszűri a Google az ilyen oldalakat.

Hogy honnan ismeri fel a Google őket? Például aki valódi tartalmat akar átadni, annak a szövege akaratlanul is megfelel a kritériumok nagy részének. Az is feltűnő, ha valaki felszínesen használja a linkeket, csak azért, hogy jó helyezést kapjon az oldala a rá mutató linkektől. Nem mindegy, hogy milyen linkekre mutatunk, és milyen oldalak hivatkoznak ránk. Ha egy informatív szöveget írunk, akkor releváns oldalt, sokszor aloldalt hivatkozunk le. Ezért többek között erre is figyel a Google algoritmusa.

 

Most pedig nézzük, hogy mik azok a hibák, amelyek túloptimalizáláshoz vezetnek.

A túloptimalizálás a linkek és a szövegben megjelenő kulcsszavak mentén valósulhat meg.

 

Technikai SEO: linkek esetén

A keresőoptimalizálás egyik fontos alapja a linképítés. Ennek az az oka, hogy a Google algoritmusa azt is figyelembe veszi az oldalunk rangsorolásakor, hogy mennyien hivatkoznak rá. Illetve a hivatkozó és a hivatkozott oldalak mennyiségét és minőségét is figyeli.

 

Linkek főoldalakra

Azzal alapvetően nincsen baj, ha főoldalakra, egy-egy weboldal kezdőlapjára hivatkozunk. Azonban, ha linkjeink nagy része nem tartalmaz aloldalakat, az gyanús az algoritmus számára, hiszen valószínűleg nem informatív tartalomra hivatkozunk, ha csak oldalakat jelenítünk meg, cikkeket, bejegyzéseket nem.

 

Hivatkozás rosszhírű webhelyekre

A linkek nyilvánvalóan egy hálózatot jelentenek, ki-kivel áll kapcsolatban, hiszen tartalmi közösség is fennáll, fennállhat az egymásra mutató linkek között. A Google szerint tehát nem mindegy, kivel állunk kapcsolatban, legalábbis weboldalak terén. Ezért egy rosszul rangsorolt, esetleg rosszhírű webhely, vagy például egy már nem elérhető oldal, halott link rossz hatással van az oldalunk rangsorolására. Akár kimenő linkről van szó, akár ránk mutató linkről. Így szűri ki a kereső algoritmusa a linkekkel ok nélkül, kizárólag keresőoptimalizálás, a rangsor javítása céljából teleszórt oldalakat.

 

Túl sok link egy-egy szövegben

A túl sok link is gyanús, hiszen egy átlagos szöveg nincs teleszórva hivatkozásokkal. A Google ez alapján is igyekszik kiszűrni a kizárólag SEO céllal létrejövő oldalakat, bejegyzéseket. Ez a kimenő linkekre, és a kölcsönös linkekre is igaz. Ha túl gyakori a kölcsönösen egymásra mutató linkek előfordulása, azaz az olyan linkek, ahol az oldal, amelyre hivatkozunk, ránk is hivatkozik, akkor a Google-nek fel fog tűnni, és szintén hátra fogja rangsorolni az oldalunkat, oldalainkat. Nem érdemes tehát teleszórni linkekkel a szövegeinket, illetve mértéktelenül oda-vissza linkelni. Az algoritmus azt is észreveszi, ha egy oldalra hirtelen sok másik kezd el mutatni, vagy ha mi korábban nem sokat hivatkoztunk, majd a szövegünkben hirtelen ugrásszerűen megnő a linkek száma.

 

Kizárólag kulcsszavas linket használunk

Ha egy kulcsszóra optimalizált oldalon kizárólag az adott kulcsszót tartalmazó linkeket jelenítünk meg, a Google-nek is fel fog tűnni az a lehetetlen helyzet, hogy véletlenül csak olyan oldalakra hivatkozunk, amelyek még a nevükben is tartalmazzák a körüljárt témát.

 

Mire figyeljünk a szövegnél?

A túloptimalizált szövegeket még olvasni is borzalmas. Korábban kifejezetten magyartalan mondatok, ragozatlan kifejezések szerepeltek ezekben az esetlen SEO szövegekben. Napjainkban az ilyen oldalakat pillanatok alatt kiszűri a Google. Azonban az algoritmus ennél összetettebb, több apróságra is figyelnünk kell.

 

Kulcsszavak aránya a szövegben

Persze, kulcsszavakra optimalizáljuk a szövegünket, ha azt szeretnénk, ha a Google felismerné a tartalmát, és eljutna ahhoz, akinek írjuk. De azért ebben sem kell túlzásba esnünk. Végül is nem csak a Google-nek írunk. Sőt, nem a Google-nek írunk, hanem az olvasónknak. A keresőnek csak jelenteni szeretnénk, hogy itt vagyunk. Ő pedig észre is veszi, ha minden a helyén van. A kulcsszavak arányával kapcsolatban sokféle elmélet létezik. A legegyszerűbb azonban, ha megnézzük, hogy az adott témára írt bejegyzések nagyjából milyen arányban tartalmazzák az adott kulcsszót. A Google az első 10 bejegyzés kulcsszavainak arányából von átlagot.

 

A kulcsszavak helye a szövegben

Nem csak a kulcsszavak mennyisége, de az elhelyezkedésük is számít. A törzsszövegben ugyanúgy elő kell fordulniuk, mint a címsorokban. Persze nem kell a címsorok minden szintjén ott lenniük, hiszen, ha egy hosszabb szöveget írunk egy témáról, akkor azt kisebb egységekre bontjuk, és nem szokott minden résztéma címében megjelenni a főtéma. Ez egyszerűen nem életszerű, és ezt az algoritmus is tudja.

 

A szöveg szintjei, tagolása

Az igazi szöveg, amely valamiről szól, általában tagolva van. Altémák vannak, csoportosítások. Ezt a Google is tudja, ezért kifejezetten figyeli, hogy mennyire tagoljuk a szövegünket.

 

A lényeg tehát, hogyha nem szeretnénk túloptimalizálni a szövegünket, akkor ne a Google algoritmusára gondoljunk írás közben, hanem próbáljunk meg informatív szöveget, értékes tartalmat létrehozni.

 

Révai Csaba vagyok, SEO mentor. 2017 óta foglalkozok keresőoptimalizálással, SEOval, azóta több száz honlap keresőoptimalizálásával bíztak meg. Mentoráláson kívül havidíjas keresőoptimalizálással (kivitelezés, tanácsadás) segítem ügyfeleimet.

 

Business photo created by rawpixel.com – www.freepik.com