2019. szeptember 26-án Sebestyén Balázs a Rádió 1 Balázsék című reggeli műsorában ellőtte a startot, közzé tette a legújabb projekje honlapjának címét, mely az E-mentes övezet nevet kapta. Az oldal szakmaiságát Tóth Gábor, azaz BioGabi szakértelme szavatolja. A Balázsék műsorban elhangzott reklám rögtön ugrásszerű ismertséget és nézettséget hozott a weboldalnak, de most nézzük meg a weboldalt a keresőoptimalizálás szempontjai szerint, nézzünk rá egy gyors SEO auditot.
Indexelés és bejárhatósági hibák:
Látható, hogy 35 oldal fut 404-es oldalra, ami egy webáruház esetében nem olyan nagy probléma, ha rövid ideig nem kapható egy termék. Ha hosszabb készlethiány, esetleges végleges termékkivonás van a háttérben, akkor mindenképpen irányítsuk át a linket 301-es átirányítással a legrelevánsabb kategóriára. Így nem veszítjük el az eddig megszerzett SEO szignálokat, hanem átadjuk azt másik aloldalnak.
Rendben létre lett hozva az oldal robots.txt fájla, viszont ez a legegyszerűbb módon van kivitelezve, semmilyen oldal nincs kizárva ezen fájl segítségével, amit a későbbiekben biztosan bővíteni kell.
Megtalálható a sitemap.xml fájl is a domain tárhelyén, így a Google pontosan tudja, hogy melyik oldalat kell feltérképezni az oldallal kapcsolatban.
Érdekes, hogy az összes aloldal módosult a cikk elkészülte előtt, ami nem tűnik természetesnek, ezért valószínűleg az egyedi fejlesztésű ementesovezet.hu weboldal webhelytérkép képzési protokollja naponta írja át a webhelytérképet. Így a Google mindig olyan szignálokat kap, hogy mindig, minden nap frissültek az aloldalak, ezért küldje a feltérképező robotokat.
Ez nem túl szerencsés, mivel előbb-utóbb tudni fogja a Google, hogy átverjük.
Úgy oldjuk meg ezt, hogy csak akkor módosuljon a sitemap.xml fájl egy adott aloldal esetében, ha tényleg módosult, frissült az aloldal, így prioritásként csak a friss oldalakat tekinti át a Google, mivel minden aloldalunkat úgy sem fogja átnézni egy feltérképező robot sem.
Kódolás és technikai tényezők:
Ma már a honlapokat legtöbben mobiltelefonokon nézik meg, ezért elengedhetetlen, hogy a weboldalnak legyen mobil-barát verziója.
Mobilfeltérképezési robotok az elsődlegesek a Google rendszeriben, ezért ha mobilon megtekintve a weboldalt hibát, rossz töredezést látnak a látogatóid és a robotok, akkor nagyon komoly visszaesés várható az organikus forgalomban.
Léteznek olyan aloldalak (számszerint 9 az ellenőrzéskor), amelyek http és https hivatkozások is megtalálhatóak. Ezt célszerű javítani és csak SSL tanusítvánnyal rendelkező (https) oldalra vagy onnan hivatkozni.
Túl nagy méretű aloldalakkal rendelkezik a webáruház, ami a lassú betöltődést és a látogatók visszafordulását is jelentheti. Ezek általában túl nagy méretű képeket jelent, célszerű megjelenítési méretre szabni a képeket és minőségileg is tömöríteni, főleg, hogy léteznek már veszteségmentes tömörítés végző honlapok, mint pl. a TinyJPG.
URL-ek:
A minőségi feltérképezés szempontjából nagyon fontos a megfelelő oldalstruktúra kialakítása. Ilyenkor célszerű a fő kulcsszavakat (megfelelő kulcsszókutatás után) is belecsempészni (szigorúan ékezetek nélkül). Ezek miatt sem célszerű dinamikus URL-eket (betük, számok és specális karakterek automatikus sorozata) hagyni a weboldalon, hanem szavakat, kifejezéseket írunk a URL-ekbe.
Emellett mutassuk meg az URL-ekben a kategóriahierachiát is (pl. https://ementesovezet.hu/elelmiszerek/csokolade-es-marcipan helyett https://ementesovezet.hu/elelmiszerek//snack/csokolade-es-marcipan), így a Google sokkal könnyebben tudja értemezni a struktúrát és könnyebben fel tudják térképezni a webáruházunkat a robotok.
Próbáljuk meg 100-110 karakternél rövidebb URL-eket használni szintén a könnyebb feltérképezhetőség miatt.
Linkek:
20 olyan aloldallal rendelkezik az E-mentes övezet webáruház, amely 404-re hibaüzenetre futó linkkel találkozik. Ez azért problémás, mivel fel kívánjuk hívni a Google figyelmét a belső linkekkel, hogy adott kulcsszóra egy másik aloldalunkat szeretnénk rangsoroltatni, de ha nem található oldalra irányítjuk a robotokat, akkor az adott aloldalunk, cikkünk minősége is romlani fog.
Egy oldal nem rendelkezhet túl sok linkkel (ha csak nem minden 2-3. szó link), ezért ez a és a következő rész (Dofollow külső linkek) csak információátadás, teendő nincs ezzel.
Képek:
Hibás képeknél arra kell figyelnünk, hogy ne hivatkozzunk meg olyan médiafájlt, amely már nincs az oldalon, tehát 404-re fut.
A képek esetében a legerősebb, legfontosabb SEO szignál az ALT szövegrész (helyettesítő szöveg), ezért ezen részek kihagyása óriási luxus.
On-Page (belső tényezők):
Az on-page tényezők nagyon fontosak a weboldalak rangsorolása kapcsán, így erre a részre nagyon figyeljünk oda.
Nagyon sok (egyes hírek alapján, több, mint 200) SEO szignál alapján rangsorolódnak a honlapok, de ezek között a legfontosabb a title és a lenti képen látható is, hogy ez van leginkább kiemelve a találati listában.
Nagyon fontos, hogy title és meta leírás részeket NE HAGYJUNK ÜRESEN, ezeket mindenképpen töltsünk ki.
Úgyanígy fontos, hogy egyedi (akár már 1 karakteres különbség) meta leírásokat és title-ket írjunk, amelyek az adott oldalakat írják le, relevánsok ezekre. Ha nem releváns szövegeket írunk ezen helyekre, akkor könnyen lehet, hogy a Google az adott weboldal szövegei közül használ fel ezekre, és így nem biztos, hogy optimalás adatok lesznek megjelenítve.
Hosszúságokat tekintve a title lehetőség szerint 70, míg a meta leírás 160 karakternél ne legyen hosszabb, különben le fogja ezeket vágni.
E-mentes övezet oldal átirányításai:
A weboldal indulásakor még másik URL címen volt elérhető (e-mentes.com), ezt később megváltoztatták (https://ementesovezet.hu) és nagyon helyesen 301-es átirányítást használva az új webcímre irányították.
A Website Auditor programot végig futatva az alábbi elemzést mutatta az oldallal kapcsolatban:
Az ismétlődő HTTP / HTTPS változat esetében figyelmeztetést jelez a szoftver, de manuális rákeresés nem fozott 1 találatot sem, így várhatóan az idő múlásával teljesen ki fog kopni a nem https változat.