A mai világban már nagyon ritka az, hogy egy bizonyos terméket, szolgáltatást csak mi értékesítünk, csak mi nyújtjuk. Nagyon sok hasonló portfóliójú vállalkozás létezik Magyarországon, nagyon sok versenytárs, konkurens cég van a piacon, akik ugyanazokért a vásárlókért versenyeznek, ugyanazon vevőknek kívánnak értékesíteni.

Bedughatjuk a fejünket a földbe, vagy akár szemeinket becsukva törhetünk előre és csak magunkra koncentrálunk, de eközben könnyen letérhetünk a jó útról, vagy akár maga a járandó út is módosulhat (változik a piac), és ez hosszabb távon nem csak nem kifizetődő, de életveszélyes is lehet.

Mindezek miatt figyelnünk kell az igényeket, a piacot, magyarán figyelnünk, elemeznünk kell versenytársainkat, konkurenseinket, vásárlóinkat és azok igényeit.

Versenytárs elemzés online: miről olvashatsz ebben a cikkben?

Az alábbi linkekre kattintva az oldal megfelelő fejezetéhez juthatsz:

Miért kell szemmel tartani a versenytársakat?

Ha csak nem egy új piaci rést találtunk (egyre kevesebb ilyen van), akkor biztosan nem vagyunk egyedül a piacon, de az újítók is biztosak lehetnek benne, hogy előbb-utóbb más is észre fogja venni a lehetőséget és piacra fog lépni. Tehát ritka és rövid életű az a kiváltságos helyzet, amikor a piac 100%-a a mienk.

És a több szem többet lát elv itt is érvényesül.

Minél többen élnek ugyanabból a vásárlói körből, annál többen figyelik a vevők minden egyes szívdobbanását, kívánalmait.

Ha a riválisaink figyelik őket, megismerik őket, ha megismerik őket, akkor az igényeiket ki fogják elégíteni, ha kielégítik az igényeiket, akkor valamit jól tudnak.

Ha valamit jól tud a versenytárs, akkor figyelni kell rá, mivel könnyen leelőzhetnek és lekörözhetnek bennünket.

Ezek után bizonyos, hogy a versenytársainkat, konkurenseinket figyelni, elemezni kell, ismerni kell őket, erősségeiket, gyengeségeiket ki kell deríteni, hogy mi még erősebbek és kevésbé gyengék legyünk.

Online vagy offline figyeljük a versenytársakainkat?

A mai világban, amikor egyre inkább az online térben éljük életünk, az internet segítségével tájékozódunk, vásárolunk rengeteg adat kering mindenről a világhálón, legegyszerűbb, ha online figyeljük meg a versenytársainkat, a versenytárs elemzést online intézzük.

Milyen adatokat szerezhetünk be a versenytársainkról online?

Természetesen olyan adatok is fellelhetők az interneten, mint székhely, tulajdonosi összetétel, korábbi árbevétel, vagy akár fizetési késedelmek, büntetések, de ezek ismerete Nekünk nem jelent akkora előnyt, hogy megelőzhessünk és lehagyhassuk versenytársainkat, így olyan adatok, információkat kell legális úton megszereznünk, amivel több ügyfelet tudunk szerezni, netalántán a konkurencia vásárlóit meg tudjuk átcsábítani magunkhoz.

Ilyen adatok például:

  • Kik is pontosan a konkurenseink
  • Legfontosabb, legtöbb bevételt hozó termékek
  • Hirdetési felületek

Versenytársaink ismerete hogyan tud a hasznunkra lenni?

Ezen a ponton lép be a SEO, a keresőoptimalizálás, mivel ha ismerjük a konkurencia legfontosabb termékeit, miből szerzik a legtöbb bevételt, milyen módon, milyen információkkal érik el a célpiacukat, akkor ezeken a területeken erősíthetjük a saját jelenlétünket.

Ha eddig bizonyos kulcsszavakra nem koncentráltunk, de a versenytársunk ezek alapján komoly bevételt, látogatót szerzett, akkor Nekünk is használnunk kell ezeket a kulcsszavakat, termékeket, információkat kell bemutatnunk ezekkel a kulcsszavakkal. Így erősíthetjük a saját pozíciónkat és gyengíthetjük a konkurenciát, tehát 2 legyet üthetünk 1 csapásra.

Ha ismerjük az ellenfeleink hirdetési szokásait, üzeneteit, akkor mi optimizálhatjuk a saját hirdetéseinket, pontosabb, ügyfélbarátibb, olcsóbb hirdetésekkel tudjuk a leendő vásárlókat megkeresni és magunkhoz irányítani.

Nem elég az általunk korábban már ismert riválisokat elemeznünk, megfigyelnünk, hanem minél több versenytársunkat fel kell kutatnunk, meg kell őket ismernünk. A mai világban már nem csak azt kell ellenfélnek tekinteni, akinek egy környéken, netalántán egy városban van az üzlete, irodája, hanem az online világ kapcsán kvázi az bárhol lehet az egész országban (netalántán az egész világon). Az interneten kiválasztjuk, megrendeljük a kinézett terméket, a futár pedig 2-3 napon belül kiszállítja oda, ahova mi kérjük. Az internetes vásárlások volumene évről-évre 15-20% között emelkedik, ma körülbelül 3 millió főre tehető a magyar online vásárlók száma és ez is évente 5-7%-val növekszik.

Ugye milyen jó lenne, hogy minden hónapban csak 1 ügyfelet el tudnánk csábítani minden riválisunktól?

Maguktól nem fognak minket választani, de a versenytársak elemzéséből, és ezen adatok segítségével a pozíciónk erősítésével elérhetőek, elcsábíthatók a konkurens vásárlói is könnyű szerrel.

Magunk elemezzük ki a versenytársakat vagy vásároljunk mástól komplett elemzést?

Azok a programok, amelyekkel komplex versenytárs elemzéseket lehet elkészíteni, mindenki számára elérhetőek az interneten (SimilarWeb, Spyfu, SEMrush), sőt ingyenesen ki is próbálhatók.

Pár információt meg is tudhatunk ezek segítségével, de vigyáznunk kell, mivel a használatuk nagyon le van korlátozva, valamelyiknél nincsenek magyar adatok, valamelyik direkt fals adatokat ad meg. Fizetés nélkül még ha jó adatokat is kapunk, akkor is csak 1-2 konkurensről szerezhetünk be helytálló információkat.

Mindenkinek el kell döntenie, hogy megér-e Neki 5.000-10.000 Ft-t az, hogy egy komplett a teljes, alapos versenytárs elemzést kér, vagy csak ennek 1-2%-t szedi össze ingyen.

 

Ha SEO szakemberre, Webshop SEO specialistára kívánod bízni a honlapod, webáruházad keresőoptimalizálását, a Kapcsolat oldalon található elérhetőségeken tudod felvenni a kapcsolatot a JövőMarketing keresőoptimalizálási szakértőjével Révai Csabával.