Előbb-utóbb minden honlap vagy webáruház tulajdonos találkozni fog a keresőoptimalizálás, vagy a SEO szavakkal. A weboldalak optimalizálását lehet manuálisan vagy szoftverek, online rendszerek használatával, ezek segítségével is elvégezni. Ezek között vannak fizetősek, és vannak ingyenesek. Ha a SEO szakembereket megkérdezzük, hogy melyik az az 1, amely nélkül nem lehet komoly eredményeket elérni, az a Google Search Console (vagy korábbi nevén Google Webmester Eszközök). Ez az ismertető ez az ingyenes Google rendszer telepítését, használatát, a benne rejlő lehetőségeit kívánja felfedni.

 

 

Search Console (Webmester Eszközök) belépés:

 

A Search Console használatához mindenképpen szükséged van egy Google fiókra (Gmail, Ads / Adwords, Analytics, stb.).

Ha ilyennel még nem rendelkezel, akkor a képre kattintva készíthetsz egyet magadnak vagy beléphetsz a meglévő fiókodba.

Google Search Console bejelentkezés

 

A Search Console rendszerbe való belépéshez erre a linkre kell kattintania.

Ha még nincs összekapcsolva honlap az Ön Search Console rendszeréhez, akkor az alábbi képernyő fogad:

Google Search Console tulajdon hozzáadása

A fenti képenyő megjelenése után kell összekapcsolni a rendszert egy honlappal, amely folyamatot a következő bekezdésben mutatok be.

 

Ha már sikerült összekapcsolnod bármely honlappal (100 honlapot lehet hozzákapcsolni 1 SC rendszerhez), akkor rögtön az egyik honlappal kapcsolatos adatokat mutatja meg a rendszer.

Google Search Console nyitó képernyő

Google Search Console nyiló képernyő

 

Search Console telepítése:

Amikor a tulajdon típusát kell megadnunk, akkor 2 lehetőség között kell választanunk:

  • Domain
  • URL-előtag

 

2019 előtt csak URL előtagként vihettünk fel fel honlapot. Ezzel az volt az egyik legnagyobb gond, hogy egy honlap 4 különböző módon jelenítheti meg a domainünket.

  • http://www.domain.hu
  • http://domain.hu
  • https://www.domain.hu
  • https://domain.hu

 

A Search Console rendszerben a fenti 4 domain 4 különböző honlapot jelent, így ha rosszul van beállítva a honlapunk, akkor nagyon könnyen 4 különböző elérési úttal (URL-lel) rendelkezik, ami SEO szempontból nagyon rossz, mivel ugyanannak a honlapnak a keresőoptimalizációs szignáljai 4 részre oszlanak, így jelentősen gyengébb eredményeket érünk el, mintha 1 kitüntett elérési úttal rendelkeznénk és a másik 3 ún. 301-es átirányítással lenne átirányítva a kitüntettre.
Ez a hiba azt is jelenti, hogy ha a 4 közül csak 1-ik variációt kötjük be a rendszerbe, akkor a másik 3 URL alapján érkező látogatókat nem méri az SC (Search Console), így azt észlelhetjük, hogy nagyon kicsi a látogatószámunk.

 

Tulajdonjog ellenőrzése megadott URL előtagnál:

A tulajdonjogunkat 5(+2) módon ellenőriztethetjük le URL hozzáadásakor:

  • HTML fájl (Google által javasolt)
  • HTML címke
  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Domain név szolgáltató
  • (Google Webhelyek)
  • (Blogger)

 

HTML fájl:

Ezt a módszert ajánlja a Google, és egyben ez is a legbiztonságosabb is. Ilyenkor egy HTML fájlt kell letölteni és a tárhelyeden fel kell tölteni ezt a fájlt az adott weboldalad gyökérkönyvtárába. Ezt megteheted saját magad is, de el is küldheted webfejlesztődnek, vagy akár a tárhelyszolgáltatód is segíthet ebben. Bővebb Google Súgó erről.

GSC tulajdon ellenőrzés HTML fájl

 

HTML címke:

Egy megadott HTML kódot kell a weboldalunk forráskódjába másolnunk. WordPress oldal esetén bővítmény (Yoast SEO, SEO/General/Webmaster Too) használatával tudjuk ezt a kódot a megfelelő helyre bemásolni. Bővebb Google Súgó erről.

GSC tulajdon ellenőrzés HTML címke

 

Google Analytics:

Ha az adott weboldalt már hozzáadtad a Google Analytics rendszeréhez (és tulajdonosi rangod van az adott honlaphoz), akkor ezzel az ellenőrzési módszerrel nagyon egyszerűen ellenőrizheted SC tulajdonjogodat. Bővebb Google Súgó erről.

GSC tulajdon ellenőrzés Google Analytics

GSC tulajdon ellenőrzése Google Analytics segítségével

 

Google Tag Manager:

Hasonló az előző módszerrel, de itt Google Tag Managerben kell tároló kódrészletet elhelyeznünk. Bővebb Google Súgó erről.

GSC tulajdon ellenőrzése Google Tag Manager segítségével

GSC tulajdon ellenőrzése Google Tag Manager segítségével

 

Domainnév szolgáltató:

Ez a módszer szinte teljesen megegyezik a teljes domain ellenőrzéséhez szolgálóéval, így aki ezt szeretné megcsinálni, azt mindenképpen rábeszélnék a teljes domain ellenőrzésére.
Itt a tárhelyedbe kell belépni (pl. cPanel) és ott a DNS konfigurációban (cPanelben Tartományok résznél a Zone Editor alkalmazásban) kell bemásolni egy szövegrészletet. Bővebb Google Súgó erről.

 

 

GSC tulajdon ellenőrzése DNS rekord társításával

GSC tulajdon ellenőrzése DNS rekord társításával

 

A további 2 ellenőrzési mód csak a Súgóban került feltüntetésre, így azokról bővebben ott lehet olvasni.

Google Webhelyek ellenőrzési módBlogger ellenőrzési mód

 

Tulajdonjog ellenőrzése egész domainnál:

Ha biztosra akarsz menni és mind a 4 URL előtag kapcsán szeretnél látni információkat a Search Console-ban, akkor az egész domainra kell DNS rekord segítségével ellenőrzést végrehajtani. Ez a lehetőség 2019. tavaszától érhető el csak, de a SEO-sok, SEO szakemberek életét jelentősen megkönnyítette.

Itt is a tárhelyeden kell a DNS rekordok közé bemásolni egy szövegrészletet, majd ha kész, akkor le kell futtatnod az ellenőrzést.

GSC egész domaintulajdon ellenőrzése DNS rekord társításával

GSC egész domaintulajdon ellenőrzése DNS rekord társításával

 

Amint az egyik ellenőrzés sikeresen végrehajtásra került, azonnal az alábbi nyitóképernyő fogad a GSC-be történő belépéskor:

Google Search Console bejelentkező képernyő

Sikeres ellenőrzés után egy ilyen bejelentkezési képernyő fogad majd

 

Nincs is más hátra, mint megismerkedni a Search Console adta lehetőségekkel. 🙂

 

Search Console használata:

Ebben a bekezdésben bemutatom Neked a legfontosabb Search Console jelentéseket, így meg fogod érteni, miért is kihagyhatatlan ez az eszköz a keresőoptimalizálás kapcsán.

 

Áttekintés menü:

Az Áttekintés menüben a nevéhez  hűen áttekintést kapunk a honlapunkkal kapcsolatos legfontosabb adatokról, pl. az elmúlt 3 hónapban érkező organikus látogatásokról, az indexelt (Google találati listáiban megtalálható) és a hibás oldalaink számáról, valamint a legfontosabb hibákról, legszükségesebb javításokról ad visszajelzést.

 

A Javításoknál zöld színnel az Érvényes, sárgával a Figyelmeztetés, míg pirossal a Hibás aloldalak számát mutatja a rendszer.

Természetesen az a legjobb, ha az összes általunk indexelendő aloldal érvényes státuszú és nincs hibás.

 

GSC Áttekintés menü

GSC Áttekintés menü

 

Teljesítmény menü:

A SEO eszköz egyik, ha nem a leginkább kedvelt és használt részéhez értünk. Ebben a menüben mutatja meg a Google, mikor, melyik aloldalk, milyen kulcsszóra jelenítette meg.

 

Garantálom Neked, hogy olyan kulcsszavakat, kulcsszó javaslatokat is találni fogsz itt, amiről nem hitted volna, hogy releváns lehet. 😉

 

Az ismertető hamarosan, legkésőbb 2019. szeptember 30-ig befejezésre kerül.